Anbefalte innlegg

Jeg har byttet gear olje på bilen ett par ganger nå, og har vært "fornøyd" med resultatet etter bytting. Har aldri byttet før, så jeg syntes det gikk svært greit. Fyllt med en Castrol RS gearolje, som jeg fikk som betaling for noe felger.

 

MEN;

 

Så sitter jeg og leser, så står det på bilforumet, at gearolje må fylles på når bilen sviver, mens gearkassen er varm, osv..jaha, tenker jeg.."det gjorde visst ikke jeg, nei.."

 

Er dette riktig? Hvor mye gearolje skal det på en 02A kasse, egentlig? Mekonomen sier 2 liter, jeg tappet ut 1.6 liter da jeg tappet av den originale.

 

Hjelp??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av arne jakobsen

Jeg har byttet gear olje på bilen ett par ganger nå, og har vært "fornøyd" med resultatet etter bytting. Har aldri byttet før, så jeg syntes det gikk svært greit. Fyllt med en Castrol RS gearolje, som jeg fikk som betaling for noe felger.

 

MEN;

 

Så sitter jeg og leser, så står det på bilforumet, at gearolje må fylles på når bilen sviver, mens gearkassen er varm, osv..jaha, tenker jeg.."det gjorde visst ikke jeg, nei.."

 

Er dette riktig? Hvor mye gearolje skal det på en 02A kasse, egentlig? Mekonomen sier 2 liter, jeg tappet ut 1.6 liter da jeg tappet av den originale.

 

Hjelp??

 

Kjørte bilen varm..tappet av oljen og fylte på 2.2 liter.

 

Sålenge du bruker helsyntetisk girolje på kassa så bør det bli bra.

Du vil nok merke mange kommentarer og meninger ang dette da verksteder oppererer på ulike måter. RS oljen er jo det beste som finnes mener nå jeg. Burde bli bra dette arne.:)

 

Et tips: der hastighetsvaieren er fast i kassa di..så finnes det en peilestav i den (i enden) Du tar bare av koblingen til hastighetsvaieren (km/t) og skrur denne pluggen/koblingen opp. Så ser du om du har normalt nivå eller ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slapp helt av, det går fint.

 

Hvis du søker rundt på nettet og leser hva produsenteter av girdrev, differ, osv skriver, vil de fleste få en liten aha opplevelse.

Kort oppsummert skriver de, for manuelle kasser;

Du må ha litt olje for smøring, mer olje for kjøling. Desto mer desto bedre (la det være igjen litt luft, men det blir det jo alltid).

 

Normalt fyller du opp til det renner ut påfyllingshullet, plassert i øvre del av girkassen.

 

Sikket mange med meninger om dette :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har gått en stund å fundert på å bytte gir oljen jeg og (jeg har aldri gjort det før)

 

Hvor mye olje går det på en gti 16v kasse og burde jeg bruke den Castrol Rs oljen og er den svin dyr?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble det forresten bra etter bytte av gearolje?

 

Jeg er ferdig å vaske en felg.. har brukt 6 timer på den ene....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Tommy Rasmussen

Jeg er ferdig å vaske en felg.. har brukt 6 timer på den ene....

 

 

Skitten?:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Tommy Rasmussen

Ble det forresten bra etter bytte av gearolje?

 

Jeg er ferdig å vaske en felg.. har brukt 6 timer på den ene....

 

Det ble helt greit, ble veldig bra, før det ble dårligere igjen, så jeg frykter at syncen til kassa er nær døden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Åkei, røsker liv i en eldre tråd.

 

Jeg har igjen byttet gearolje, ble gjort for en uke siden.

 

Grunnen til at jeg byttet igjen, var at en kompis av meg som holdt på med motorombygging og gearkasse rehab fikk høre av en eldre verksmester hos VAG at på gearkassa, der skulle det bare en olje G50-ett-eller-annet, den standard oljen som VAG brukte.

 

Grunnen til dette var at andre oljer spiste opp pakninger og simringer fortere enn du kunne si eplekake, og da begynte jeg å tenke litt..

 

Jeg fyllte jo på med en Castrol RS olje, mens bilen stod på jekk, altså med kassa høyere enn ræva på bilen. Med andre ord, det gikk på mer olje enn det skulle. Samt at kassa ble hver gang jeg byttet bedre, for så å blir dårligere etter hvert oljebytte.

 

Jeg fikk kompisen min til å skaffe meg to liter av denne, og byttet på bilen. Jeg slapp bilen ned av jekken mens oljen rant ut, og mens jeg fyllte på ny, så jeg fikk i akrobat nok olje. Kjente ingen momentan forbedring, men har nå dratt på bilen ca 80 mil siden da, og jeg har fått ny gearkasse!!!!!

Kassa har blitt vanvittig mye bedre, og har ikke vært så bra så lenge jeg har hatt bilen (Er andre gangs eier på bilen, og har totalt eid bilen i over ett år med en eier i mellom).

 

Jeg tror faktisk at kassa nå holder i enda noen år, og det kan jo kanskje være noe å tenke på hvis andre skal bytte gearolje. Det er EN riktig olje for enhver kasse, og ikke alle oljer som er brukbare på alle biler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra det ordner seg da :)

 

Stjeler tråden litt jeg..

 

Noen som vet hvilken olje som er best på girkassa på NG-motoren ?

 

Har merka i det siste at girkassa er veldig hard å få i gir (spesielt 1. og revers) når den er kald... Håper at det hjelper å bytte olje :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.