#1 Skrevet April 1, 2008 har en audi c4 2.8 som abs lampa lyser på.dette gjør at abs funksjonen ikke virker.slår jeg på bryteren virker den om jeg har over 50 km/t men lampa kommer på igjen etter en oppbremsing.hvordan finner jeg ut hvem føler eventuelt som ikke funker om det er det som er prob.møller sa at bilen er for gammel for diagnoseverktøy på bremser. veldig glad om dere kan hjelpe meg litt dere som har peil på slikt.min første audi så litt grønn ennå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 2, 2008 Uten diagnoseverktøy blir det litt vanskelig... men du har sikkert en sensor som er dårlig/fusker. Prøv å gå over dem på hvert hjul og spray litt 2-26 kontaktspray på pluggene og se om dette hjelper. En god rens/vask kan også hjelpe. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 2, 2008 Jeg byttet akkurat foran på Nazze, og overraskende nok måtte sensorene helt inn for å funke, uten at det skrapte noe av den grunn når jeg roterte hjulet. Jeg satte inn pluggene med litt vaseline når jeg satte de sammen, så det bør ikke bli noe tull der, i hvertfall! NB: Har du slitne lagre _kan_ det være nok til at bosset flytter seg litt når du bremser og gir for dårlig avstand. Med et oscilloskop kan du gjøre en enkel måling, bare ta ut pluggen og se på signalet mens en roterer hjulet med jevn hastighet og sammenlign. De har sannsynligvis rustet fast, og da er det lite å gjøre med uten å få tatt de løs, og da ryker de ofte uansett.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 2, 2008 Er nok en sensor ja... Ble det slik av seg sjøl eller etter skruing?? Jeg har ofte hatt trøbbel etter demontering fordi det er sinnsykt nøye at de har korrekt avstand. På sensorene på min Audi 80 skal det sitte et lite plastavstandsstykke foran på sensoren. Da skal man trykke sensoren helt inn til det stopper for å få riktig avstand. Når man begynner å kjøre sliter man vekk plasten. Får disse for noen få kroner på Møllers.. Sikkert samme til din også.. Om du ikke vil styre med dette før Eu kan du bare trekke ut et rele som er montert i ABS "boksen" i motorrommet. Da kobler du den ut pluss at lampen slutter å lyse.. Altså, de merker det ikke.. De har aldri testet ABS funksjonen på mine biler i alle fall...!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 2, 2008 Er nok en sensor ja... Ble det slik av seg sjøl eller etter skruing?? Jeg har ofte hatt trøbbel etter demontering fordi det er sinnsykt nøye at de har korrekt avstand. På sensorene på min Audi 80 skal det sitte et lite plastavstandsstykke foran på sensoren. Da skal man trykke sensoren helt inn til det stopper for å få riktig avstand. Når man begynner å kjøre sliter man vekk plasten. Får disse for noen få kroner på Møllers.. Sikkert samme til din også.. Om du ikke vil styre med dette før Eu kan du bare trekke ut et rele som er montert i ABS "boksen" i motorrommet. Da kobler du den ut pluss at lampen slutter å lyse.. Altså, de merker det ikke.. De har aldri testet ABS funksjonen på mine biler i alle fall...!! hei og takk for svar folkens.kjøpte bilen sånn så vet ikke når dette startet.hadde av bak for å sjekke da det sist ble byttet bremser der.hvis jeg har skjønt det rett så er abs-følerendet stempelet som bare er tredd igjennom og legges mot det ruglete bosset bak skivene.murte opp disse m fett da de gikk tregt men fant ingen innfestning til disse. de var bare presset inni liksom.var ikke noen annen demontering slik jeg så det stemmer det? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 3, 2008 Ser ikke ut som det er helt likt slik det er på min 80. Der setter jeg bare på en liten plasthylse og presser sensoren inn til den stopper.. Da er det riktig avstand. Men gjør jeg det uten hylse presses den rett i det ruglete bosset og blir ødelagt. Ser også du har en hylse på følerene dine, se på "12".. Har du denne? Kanskje det er en slags avstandshylse tilsvarende det jeg har på min? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 3, 2008 om det er nr 12 på bildet du sikter till er det en kobberhylse som holder sonden på plass. Jeg har altid bare satt de så langt inn det går jeg, aldri noe problem. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 3, 2008 Ser ikke ut som det er helt likt slik det er på min 80. Der setter jeg bare på en liten plasthylse og presser sensoren inn til den stopper.. Da er det riktig avstand. Men gjør jeg det uten hylse presses den rett i det ruglete bosset og blir ødelagt. Ser også du har en hylse på følerene dine, se på "12".. Har du denne? Kanskje det er en slags avstandshylse tilsvarende det jeg har på min? den hylsa der sitter nok inni hullet for det var bare stempel med ledn som kom ut. trykket den helt inn og snurret forsiktig rundt så den fikk en ørliten avstand.men har ikke tatt av foran enda.en som har byttet fjærer på den sa den satt dønn fast og at han ikke fikk den ut.er vel kanskje der prob ligger da...rustet fast eller noe. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 3, 2008 Jepp, de sitter vanligvis dønn fast på eldre biler.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...