#1 Skrevet April 2, 2008 Jepp, her har man 2 muligheter, og begge blir sikkert praktisert like ofte, men ifølge bentley manualen skal hjulet dreies mot høyre... men høyre kan vel tolkes på 2 måter også, enten å dreie hjulet med klokken ved å bruke disse to hullene for spes-verktøyet, eller å presse hjulet mot høyre, (som egentlig gjør at det dreier mot venstre)... Men men, hvilken av disse to bildene ser rett ut? Reima blir stram uansett, men faren er vel at hjulet kan løsne om det står feil? Motoren er forøvrig en 1.8 8v fra Audi, men er same same i alle 1.8 8v'er med smal reim mener eg... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 2, 2008 Tar du det feil vei så tar det borti reimdekslet. Fort gjort å finne ut av. Tror det er som bilde #1 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 2, 2008 Strammes MED klokkeretningen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 2, 2008 Tar du det feil vei så tar det borti reimdekslet. Fort gjort å finne ut av. Tror det er som bilde #1 på denne motoren tar det ikke borti dekselet uansett hvilken vei, og bilde nr 1 viser igrunn hjulet dreid mot venstre... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 2, 2008 Det mest logiske for meg ville vært å trekke nøkkelen til meg når jeg står foran bilen å drar, men det ser ut som om reima får en stygg "sving" å passere da når det skal av strammehjulet og på kamhjulet (se bilde #2). som om det må rundt en brå vinkel. for å være på den sikre siden ville jeg ha ringt møller i morgen å spurt, eventuelt stukket innom å spurt Peeent om å få utskrift på hvordan man gjør jobben på den måten kan du da også sikkert svare 100% sikkert på spørsmål angående registerskift i ettertid her på forumet, om noen skulle lure på noe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 3, 2008 Dette sier seg selv, og det er ingen tvil. Skal strammes MOT klokka, som øverste bilde. Når remma strammer og hjul-navet får lyst til å dreie seg slik at remma blir slakkere så har hjulnavet lyst til å trekke mutter strammere og ikke motsatt....... Dersom prosedyrene skulle tilsi noe annet så er de feil og kan brukes som underlag for oljete deler på arbeidsbenken BTW så ser jeg at du har tenkt å skifte simring i front av kammen også. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 3, 2008 Bare for få klargjort en ting. Bilde 1 er mot klokka og bilde 2 er med klokka! Jeg ville dratt den som bilde 2, men jeg er ingen mekaniker. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 3, 2008 Strammet mitt med klokka sist jeg gjorde det, det som var mest logisk der og da:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 3, 2008 bilde 2 er riktig. skal strammes med klokka. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 3, 2008 Jeg strammet nylig reima på min 80 LS og dro da strammehjulet MOT klokka slik som bilde 1. Belastningen på strammehjulet vil da utøve en kraft som vrir strammehjulet med klokka. Denne kraften vil virke i samme retningen som mutteren på strammehjulet har blitt strammet i, slik at mutteren vil "tighte" seg enda bedre fast. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 3, 2008 Jeg strammet nylig reima på min 80 LS og dro da strammehjulet MOT klokka slik som bilde 1. Belastningen på strammehjulet vil da utøve en kraft som vrir strammehjulet med klokka. Denne kraften vil virke i samme retningen som mutteren på strammehjulet har blitt strammet i, slik at mutteren vil "tighte" seg enda bedre fast. nå skal ikke den mutter'n tighte seg mer fast... den skal skrus til med moment.. og det er minimalt med kraft på mutter og bolt,siden det er lager der. Men uasett så hvis man har "rette"dekslene så passer ikke de hvis man strammer mot klokka. er klar over at det går på noen type deksler,men hjulet skal stammes med klokka.. om det har noe praktisk betydning er en annen sak.. EDIT: hvilken vei det strammes kan ha noe å gjøre med om motoren får tilbakeslag,og om reima kan hoppe over,siden det er lite "tak" i reima hvis man f.eks setter en fast nøkkel å prøver å vri kammen mot den retningen motoren går. da skal det lite til før reima hopper over.. er vel mere spenn i reima "baklengs" hvis strammehjulet er strammet med klokka. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 3, 2008 Bilde nr 2 er riktig, MED klokka, har gjort dette på alle motorer jeg har bytta regreim på, og det begynner å bli "noen" Strammer man det nedover, altså mot klokka har det en lei tendens til å subbe i dekselet, dog ser det ut til at dekselet ditt er noe "modifisert" Johnny. Steinar og Ole-Håkon har forøvrig ett godt poeng med at det vil være "selvstrammende" om man skrur det til MOT klokka, men det er jo ikke mulig i praksis pga dekslene. Uansett så har jeg aldri opplevd at noen mutter har løsnet, og noen av motorene har hatt en relativt tøff oppvekst under enkle kår. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 3, 2008 For å klargjøre: Jeg hadde en skrivefeil (med kontra mot) i mitt inlegg, det er nå rettet. Påstanden om hvilket bilde som er riktig var rett i mitt innlegg. Ja, kloke ord fra de som sier at mutter skal trekkes til med moment og derfor ikke løsner. Personlig har jeg en dråpe Locktite på i tillegg. Da spiller det liten rolle hvilken retning man strammer. Men hvis mekanikeren trekker til på feelingen og motoren får jobbet lenge nok med å vibrere løs skruen, ja da løsner den raskere hvis man benytter bilde 1 fremfor bilde 2. Hvis dekselet subber borti med bilde 2 og ikke med bilde 1 så er enten dekselet dårlig konstruert eller så er det skjevheter ute og går. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 3, 2008 Dette er et bilde fra asle på en 1.8 8v motorkode GU. Det går jo ut ifra bildet der at den skal strammes med klokka som bilde 2. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet April 3, 2008 Jepp, da konkluderer vi det med at det er MED klokka det skal strammes... Og som jeg nevnte i første tråd er det nok temmelig forskjellig praksis på dette, for har man ikke feks dette spesialverktøyet er det veldig enkelt å komme til å stramme hjulet mot klokken, så kanskje de fleste ikke tenker noe særlig over det og gjør det som føles mest naturlig. Ang dekslene så forteller de deg lite om hjulet står riktig eller ikke, mulig det er forskjell fra motor til motor, men på denne Audi 80 1.8 saken går hjul og reim klar uansett vei, og har ikke med at dekselet er noe herpa... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet April 3, 2008 BTW så ser jeg at du har tenkt å skifte simring i front av kammen også. Toppen er nylig planet og fått nye pakninger så går seg nok til etter en vask;) Lov å grise litt underveis... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet April 3, 2008 Dette er et bilde fra asle på en 1.8 8v motorkode GU.Det går jo ut ifra bildet der at den skal strammes med klokka som bilde 2. Jeg er litt sta på dette, og er fortsatt ikke enig. Aller først: Som nevnt tidligere så har dette har ingen praktisk betydning. Vel og merke forutsatt at gjenger på bolt/mutter er i orden og man strammer til angitt moment. Så denne diskusjonen er vel egentlig bare av akademisk interesse. Så til skissen: Viser pilen at man skal dreie strammeren den veien til remma er passe, eller viser den noe annet. Feks at remma skal strammes og deretter slakkes i pilretningen til den er passe, eller at hjulet skal holdes i rett posisjon mens mutter dreies i pilens retning for å feste ? R5 2,5 tdi motor i 100 har lik konstruksjon på strammer. I Haynes håndbok er det grundig forklart at hjulet skal dreies mot klokka, dvs som bilde 1. Så forutsatt at det er plass under regremdeksel (hvilket høres utrolig ut at det ikke skulle være plass....) så hører en bruksanvisning som viser stramming med klokka som bilde 2 hjemme i resirkuleringscontaineren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet April 3, 2008 ifølge Haynes skal hjulet dreies med klokka. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet April 3, 2008 mulig audi har det litt andeledes.. og at posisjonen til det stakkars hjulet er ett fett,men det går IKKE an å snu på bilen min i allefall. får ikke på dekslene. og det er spor i nedre deksel som reima skal ligge i,og vrir jeg hjulet ned passer det bare ikke. så kansje jeg må modde dekselet mitt?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet April 3, 2008 Autohidden sier med klokka. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet April 3, 2008 Det er ikke fysisk plass i dekselet enkelt og greit, har byttet på minst 50 golfer, og det er ikke plass på noen av de. På bildet mangler en stor del av dekselet (om det ikke er totalt anderledes på Audi, mulig det?), det går nemlig en del av dekselet rett under strammehjulet, så når man vrir det mot klokka treffer strammehjulet nedi. Det er faktisk så liten klaring til denne delen av dekselet at man må vri strammehjulet inn på enkelte bare for å få det inn på pinnebolten. Men ellers helt enig i hva du mener Steinar, det er jo klart logisk mtp "selvstramming". 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...