#1 Skrevet April 3, 2008 Hei, Trenger nye skiver, og vurderer da om eg skal oppgradere en dimensjon. Lurer da på om det er mulig å finne kit, med skiver, kalipere, osv. som passer inni en 16" felg? Eg har dei standard 16" S4 felgane om det seier dere noko. Eg har 18" felger til sommerdekka, men har lite lyst til å skifte bremser kvar gang eg skifter mellom sommer og vinterdekk. Kan sjølvsagt kjøpe nye vinterdekk og felger, men da baller det på seg.... Kansje like viktig: Er det nokon vits å oppgradere bremsene 1" anna enn utseendemessig? Nokon som veit svar på dette? Mvh Kristian 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 3, 2008 hvis du har pre 94 modell s4,og har de berømte ufo bremsene,kan du jo bruke s4/s6 bein og bremser fra 94 og opp.. de går iallefall inni 16" felg.. om det har noe forseg å oppgradere 1" kommer vel litt an på bruken,men for fremtiden,så er vel de s4/s6 skivene og klossene billigere i innkjøp.. ufo skiver/klosser er vel ganske dyre,mener jeg å huske.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 3, 2008 Han har en S4 4.2 og den har samme bremser som S6. De bremsene er ganske store og gode i utgangspunktet, så om man skal oppgradere videre derfra (BTW: hvorfor?) ville jeg tatt i skikkelig, til minst 360 mm og glemme 16" felger. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 3, 2008 Han har en S4 4.2 og den har samme bremser som S6. De bremsene er ganske store og gode i utgangspunktet, så om man skal oppgradere videre derfra (BTW: hvorfor?) ville jeg tatt i skikkelig, til minst 360 mm og glemme 16" felger. Takker for svar... Har egentlig ingen god grunn for å oppgradere, anna enn utsjånad, og at eg har lest her på forumet at dei orginale 286x25mm (?) skivene er, sitat: "latterlig små" for denne bilen... Stemmer ikkje det? Bruken tilseier nok ikkje oppgradering, normal daglig kjøring til og fra jobb, men det kunne vore kjekt å prøve vålerbanen under hovedtreffet... ;-) Her ligger noen 330x32mm skiver for salg på forumet som eg fikk lyst på, men dei går akkurat ikkje inni 16"... :-( Mekonomen har skiver for vel tusenlappen for stykket, så det blir nok dei, om ingen har tips til noen andre som passer... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 3, 2008 Det du forveksler med er S2 som har 276x25. Du har samme bremser som S6, skiver på 314x30 mm, og det er noe "ganske" annet. Ingen problem å kjøre på bane med de bremsene der, tro meg.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 3, 2008 Kan jo ikke bare bytte skiver sånn uten videre, innpress og slikt må jo passe med kalipperen du har. Men uansett har jo du V8 der du har 314x30, som burde være mer enn nok.. S2 har til sammenligning 276x25. 288 er det bare 2.3 136HK og 2.6 + 2.8 V6 som har.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 3, 2008 Kan jo ikke bare bytte skiver sånn uten videre, innpress og slikt må jo passe med kalipperen du har. Men uansett har jo du V8 der du har 314x30, som burde være mer enn nok.. S2 har til sammenligning 276x25. 288 er det bare 2.3 136HK og 2.6 + 2.8 V6 som har.. Det du forveksler med er S2 som har 276x25. Du har samme bremser som S6, skiver på 314x30 mm, og det er noe "ganske" annet. Ingen problem å kjøre på bane med de bremsene der, tro meg.. Ser no at der er tre alternativer hos mekonomen til S4, 276x25mm, 310x25mm (ufo), og nederst 314x30mm! Den eg skal ha er endatil rimeligast! 1076,- pr stk. Takk for hjelpa! Dere skulle nesten hatt prosenter av det eg sparte no... Spørsmål til slutt: Har hatt problemer med at høyre bakbremse henger litt når det er minusgrader. Kan det vere noko anna enn håndbrekk-wiren? Er frista til å skifte desse i samme slengen når eg holder på, om det er her problemet ligger. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 3, 2008 276-bremsene er det bare USA-modellene som har.. Det at bakbremsen henger kommer vel nesten garantert av treg håndbrekksmekanisme, er en arm der som har en tendens til å henge seg opp etter mange år med kjøring i saltsørpa. Du kan kjenne på den om den går an å røre på, du skal fint klare å trykke armen fram med håndmakt, og den skal egentlig sprette tilbake av seg selv, men den ruster ofte fast. Stempelet kan også være tregt. Det beste er vel å bytte kalipperen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 3, 2008 276-bremsene er det bare USA-modellene som har.. Det at bakbremsen henger kommer vel nesten garantert av treg håndbrekksmekanisme, er en arm der som har en tendens til å henge seg opp etter mange år med kjøring i saltsørpa. Du kan kjenne på den om den går an å røre på, du skal fint klare å trykke armen fram med håndmakt, og den skal egentlig sprette tilbake av seg selv, men den ruster ofte fast. Stempelet kan også være tregt. Det beste er vel å bytte kalipperen.. Takker, da kjøper eg ikkje wirer enda... Er det mulig å demontere og smøre oppigjen, eller? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 3, 2008 det finnes overhaling sett til kaliperen bak, som kunn går på håndbrekket, mener sørensen og balken har det, bilekstra for vanlige folk. Der følger det med håndbrekkarmen, fjær, og ny simring. Tror det var det som fulgte med... Men det KAN være vaierene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 3, 2008 det finnes overhaling sett til kaliperen bak, som kunn går på håndbrekket, mener sørensen og balken har det, bilekstra for vanlige folk. Der følger det med håndbrekkarmen, fjær, og ny simring. Tror det var det som fulgte med... Men det KAN være vaierene. Takker, skal sjekke... 4 nye skiver er da bestilt... Er det noko man kan gjere for å holde dei fine? Har en sølvfarga spraylakk som visstnok skal tåle 650grader, kan det vere noko å ha på dei? eller vil det berre lukte brent etter nokre oppbremsinger? Tenker da på alt området utenfor bremseflata... kjøleribbene, klokka over navet, kanten utenpå bremseflatene osv.... tips? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 4, 2008 Jeg peller av skivene med 'ujevne mellomrom' og sprayer med sølv varmelakk, det holder en stund.. Sprayer bare klokka, ikke langs utsiden. Ser du på nordicaudi, har de en write-up på å montere fettnippel på bakbremsene, da er i hvertfall de OK. Jeg måtte bytte begge wire etter omtrent 200' km./10 år. Husk verktøy fra Biltema for å skru inn stempelet på bakcaliperne hvis du ikke har det fra før! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 4, 2008 Jeg peller av skivene med 'ujevne mellomrom' og sprayer med sølv varmelakk, det holder en stund.. Sprayer bare klokka, ikke langs utsiden. Ser du på nordicaudi, har de en write-up på å montere fettnippel på bakbremsene, da er i hvertfall de OK. Jeg måtte bytte begge wire etter omtrent 200' km./10 år. Husk verktøy fra Biltema for å skru inn stempelet på bakcaliperne hvis du ikke har det fra før! Ok, da prøver eg å lakke dei... er så lei den brune rusta.... Fettnippel skal inn ! Takker og bukker! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...