Anbefalte innlegg

Heisann!

Var på eu kontroll i dag, fikk 2'er feil på avgass (mangler katt) og bremser bak.

Noen som har fungerende katter eller vet om andre plasser dette kan kjøpes.

Hva koster disse nye hos møller?

Skal være til en Audi S4 2,2 TQ 93 modell.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel såpass mange som har fjernet katalysatorene og bygd noe sånn kloakkrør-anlegg at det sikkert er noen her på forumet som har to hele, fungerende katalysatorer å selge rimelig.. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel såpass mange som har fjernet katalysatorene og bygd noe sånn kloakkrør-anlegg at det sikkert er noen her på forumet som har to hele, fungerende katalysatorer å selge rimelig.. ;)

Håper virkelig d, vet ikke prisen til møller, men er redd det er fryktelig dyrt..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

prøvd med en god dose E85 på tanken? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

E85 setter ikke nødvendigvis ned CO-verdien i det hele tatt. Det handler mer om at det som kommer ut av eksosrøret ikke kommer fra fossilt brensel, men det ser ikke CO-måleren forskjell på. ;) Hadde nøyaktig samme CO-verdi (0.52) før katalysatorer på en Audi 100 2.8E både på bensin og på 60% E85.

Hva hadde du i CO? Om alt fungerer skal den ligge akkurat rundt grenseverdien (0.5) før evt. katalysator. Ligger den høyt er det noe galt et sted ellers..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

E85 setter ikke nødvendigvis ned CO-verdien i det hele tatt. Det handler mer om at det som kommer ut av eksosrøret ikke kommer fra fossilt brensel, men det ser ikke CO-måleren forskjell på. ;) Hadde nøyaktig samme CO-verdi (0.52) før katalysatorer på en Audi 100 2.8E både på bensin og på 60% E85.

Hva hadde du i CO? Om alt fungerer skal den ligge akkurat rundt grenseverdien (0.5) før evt. katalysator. Ligger den høyt er det noe galt et sted ellers..

CO var på 0,95 hørtes ganske mye ut ja, hva er kravet egentlig?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kravet er for din bil max 0,50. Synes 0,95 høres litt drøyt ut, hva var lambdaverdien? Om den var under 1 går bilen for fett..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kravet er for din bil max 0,50. Synes 0,95 høres litt drøyt ut, hva var lambdaverdien? Om den var under 1 går bilen for fett..

Står ikke oppført noe lambdaverdi på kontrollseddelen min, er kanksje ikke sikkert jeg får den igjennom med nye katter heller da.

Hva må isåfall gjøres, bare justering eller?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, det er bare CO som står der. Det som er greia er at om motoren går for fett vil de nye katalysatorene bli ødelagt.

Er lambdaverdien feil er det noe feil med en eller annen komponent, mest sannsynlig lambdasonden, men kan også være luftmassemåleren eller noe annet.

Jeg ville dratt dit kontrollen ble utført eller annet sted med måleapparat, se på måleapparatet mens bilen måles og se på verdiene for lambda og HC før jeg satte på katalysatorer som man risikerer blir ødelagt fordi noe annet er feil.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde eu-kontroll på arbeidsbilen min før jul en gang.........den hadde over det doble av kravet for biler med kat. Fylte på cirka 75% E85 å da gikk co`en ned til 0,15. Hadde cirka 8 liter 95 oktan på tanken før jeg fylte på til jeg fikk cirka 75% med E85.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, det er bare CO som står der. Det som er greia er at om motoren går for fett vil de nye katalysatorene bli ødelagt.

Er lambdaverdien feil er det noe feil med en eller annen komponent, mest sannsynlig lambdasonden, men kan også være luftmassemåleren eller noe annet.

Jeg ville dratt dit kontrollen ble utført eller annet sted med måleapparat, se på måleapparatet mens bilen måles og se på verdiene for lambda og HC før jeg satte på katalysatorer som man risikerer blir ødelagt fordi noe annet er feil.

Hva skal normale lambda og HC verdier ligge på?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

0 og 0 med cat er ikke unormalt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Funker som faen med e85 for å få ned co. Gikk fra over 10 til 0,25 med 50 % e85.

Men verkstede vil uansett gi feil på manglende kat uavhengig av om du klarer kravet eller ikke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lambda skal være 1 pluss/minus 0.02 om jeg ikke husker feil. HC skal være så lavt som mulig og CO under 0.5.

E85 funker på forgassermotorer siden motoren da går noe magrere og om det er noen tvilsomme dyser eller lignende som gjør det, da det renser godt opp.. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

Får blåse liv i denne tråden igjen da det er noe jeg lurer på ang høy avgass :)

Jeg har en A4 2012 E85 (FlexFuel) bil som er laget for å kunne kjøre på ren E85.

Det jeg lurer litt på er å fjerne katalysatoren sammen med ny map for mer hk. Skal også ha på full eksos med downpipe.

Da bilen min kan kjøre E85 så lurer jeg litt på om den kan gå igjennom en EU-kontroll uten katalysator?

(Jeg vil også ha mulighet til å sette original map tilbake med en "obd boks")

Visuelt så vil original kat bli sittende i bilen bare at den blir boret opp og installert et rør inni den slik at det ikke blir noe brems.

Mvh,

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å fjerne katalysatoren på en ny bil er bare tull. Den er ingen restriksjon overhodet med mindre den er defekt uansett, og motoren vil ikke yte en eneste kW mer uten denne. I tillegg er motorstyringssystemet på nye biler såpass intelligent at den vil skjønne at noe er feil og gå i nødprogram med lysende check-lampe. På toppen av det vil du mest sannsynlig eliminere garantien på motor m/ tilbehør, da det er uautorisert tukling. På toppen av dette vil ikke CO påvirkes av om bilen kjøres på E85 eller bensin, og enda på toppen av dette er kravet på så nye biler så strengt at det er komplett umulig å få bilen gjennom uten 100% fungerende utslippskontrollsystem. (Det kan også nevnes at en katalysator til en slik bil koster over 20000,-, så den som borer istykker denne og putter inn et rør fortjener vel etter min mening en pris "årets idiot", det er på nivå med å rullemale en kliss ny bil fordi man ikke liker fargen..)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å fjerne katalysatoren på en ny bil er bare tull. Den er ingen restriksjon overhodet med mindre den er defekt uansett, og motoren vil ikke yte en eneste kW mer uten denne. I tillegg er motorstyringssystemet på nye biler såpass intelligent at den vil skjønne at noe er feil og gå i nødprogram med lysende check-lampe. På toppen av det vil du mest sannsynlig eliminere garantien på motor m/ tilbehør, da det er uautorisert tukling. På toppen av dette vil ikke CO påvirkes av om bilen kjøres på E85 eller bensin, og enda på toppen av dette er kravet på så nye biler så strengt at det er komplett umulig å få bilen gjennom uten 100% fungerende utslippskontrollsystem. (Det kan også nevnes at en katalysator til en slik bil koster over 20000,-, så den som borer istykker denne og putter inn et rør fortjener vel etter min mening en pris "årets idiot", det er på nivå med å rullemale en kliss ny bil fordi man ikke liker fargen..)

Når det gjelder å fjerne katalysator på en original bil så skal jeg si meg enig i mye av det du skriver. Dette er da ikke tilfellet her. Jeg skrev at jeg også skal ha ny map. Dvs. at bilen skal tunes med feks. Revo eller mTm eller hva det nå blir. De fleste jeg har vært i kontakt med når det gjelder tuning av disse bilene sier at det er mye å hente på å sette inn en high flow cat, (10-15hk) eller fjerne den helt. (20-30hk). Når de lager ny map og jeg har valgt å bytte ut/fjerne kat. så tar de også høyde for dette og fjerner CEL melding som måtte komme pga feil utslipp verdier.

Grunnen til at jeg stilte dette spørsmålet er at jeg ble forklart at dersom man ligger i grense land med for høyt utslipp på kanskje en litt eldre blir så kunne man fylle litt E85 på tanken for så å gå igjennom kontrollen.

Jeg lurte da på om det er mulig å kunne gå igjennom en EU kontroll uten katalysator men med E85 på tanken og med feks. en spesial laget map/tuning program som ville redusere utslippet (dersom det er mulig da). Om ikke dette er mulig så blir det high flow cat.

Uansett så forsvinner den originale kat'n og om jeg velger å ødelegge den eller gjemme den bort så er det mitt valg. Det er ingen grunn til å bli ufin.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om noen mener at man taper 15-20 hk på katalysatoren er det totalt urealistisk. Dessuten vil E85 på tanken i seg selv ikke redusere CO noe særlig - eneste man ser det på er gamle biler med dårlig lambdaregulering som ikke henger med og blir gående for magert, da synker CO mens de andre verdiene stiger himmelhøyt, evt. biler med høy kilometerstand som har avleiringer som E85 renser bort.

Personlig ser jeg heller ikke helt tankerekkefølgen hos eieren som har en bil som slipper ut store mengder farlige stoffer som gjør den lokale luftkvaliteten dårligere fordi egoisten bak rattet vil ha 15 hk mer, en forskjell man ikke engang merker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om noen mener at man taper 15-20 hk på katalysatoren er det totalt urealistisk. Dessuten vil E85 på tanken i seg selv ikke redusere CO noe særlig - eneste man ser det på er gamle biler med dårlig lambdaregulering som ikke henger med og blir gående for magert, da synker CO mens de andre verdiene stiger himmelhøyt, evt. biler med høy kilometerstand som har avleiringer som E85 renser bort.

Personlig ser jeg heller ikke helt tankerekkefølgen hos eieren som har en bil som slipper ut store mengder farlige stoffer som gjør den lokale luftkvaliteten dårligere fordi egoisten bak rattet vil ha 15 hk mer, en forskjell man ikke engang merker.

Du taper effekt på katalysatoren.. det er rett og slett så enkelt :)

Og jo mer man henter ut av motoren, jo større blir restriksjonen.. om det tilsvarer 15-20hk for gjeldene bil vet ikke jeg, men etter litt modifikasjoner så er det på ingen måte helt umulig.

Med riktig map så virker det spesielt om en bil ikke skulle slippe ut mindre co2 med høyere andel av e85... Synes det er litt interessant at det er flere som har observert noe annet enn hva du påstår.

Med de meningene der så skjønner jeg ikke hvorfor du ikke har kjøpt deg en el-bil eller en polo bluemotion istedenfor en sliten MB 300gd som HVERT FALL slipper ut mye f-skap.... Mye mer enn hva denne nye bilen kommer til å gjøre etter han har fjerna katalysatoren....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om noen mener at man taper 15-20 hk på katalysatoren er det totalt urealistisk.

Fant en link her til en High Flow Cat. Da kan man jo gå ut i fra at dersom man fjerner den helt vil man ikke få noen mindre effekt.

http://www.034motorsport.com/engine-components-20t-fsi-high-flow-catalytic-converter-b8-audi-a4-a5-20-tfsi-p-19952.html

Må si det er merkelig dersom det de skriver her bare er noe tull og tøys og er ment for å lure folk til å oppgradere uten å få noe igjen for det.

LOL, dette hører vel kanskje mer hjemme i tråden "etikk og samfunns moral" eller? :)

btw. Nå er jeg en av dem som slår av klima anlegget (på min A4 B5) for å få 1-2hk mer.. :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.