Hjelp - brukt feil bolt på alufelg *løst*

Anbefalte innlegg

Pokker ass! Skikkelig stressa på jobb, og skal bare kjapt legge om til sommerskoa på Boraen min: rock :

Fete 18" RS4 S-line kjøpt pent brukt av Jan Tore her på forumet.

 

Balanserer dekka, monterer dem, bruker moment 110-120 og skal kjøre. Noe piper plutselig noe helt j!"#lig, sånn skikkelig metall-gnisselyd, så jeg stopper umiddelbart og løfter bilen igjen. Har seff klart å bruke boltene fra vinterfelgene som er koniske - sjekker boltene til sommerfelgene og de er seff vinkla. Jeg har nettopp bytta over til de jeg fikk med felgene og "listet" meg hjem i 20 km/t. (Tror det var litt kø bak meg, ja).

 

Når jeg kommer hjem er flere av boltene løse, sånn at jeg med momentnøkkel lett strammer en halv omgang. Er det noe jeg bør gjøre nå, eller kan jeg fortsette å stramme boltene til de gir seg?

Råd? Erfaringer?

 

Hilsen Stoooopid : bh ::shf:: gråter :: bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Over 40 som har lest, men ingen svar?

 

Hmm, jeg skal løfte bilen på bukk etter jobb i dag og løsne alle felgene. Lurer på om boltene kan ha gått inn i kalipere eller noe sånt. (Jeg er helt noob på dette).. prøver å montere på nytt med riktig moment og se om det holder denne gangen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ulyden kom sikkert fra for lange bolter på ett eller annet vis, (De treffer nok ikke noe annet enn navet, evt. et skjold) men grunnnen til at de løsnet var at du lagde en liten 'kant' med alu med de andre boltene. Sjekk hvordan det ser ut, er det noe alukant igjen, dra til med 150Nm, løsne og dra til med riktig moment igjen. Går sikkert bra!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt sånn på siden her; er det virkelig så vanlig å stille inn nøyaktig dreiemoment når en skal stramme hjulboltene? Jeg, og de fleste andre jeg kjenner, bare rykker til med sånn ca feeling til det er stramt. Tighter de igjen etter noen titalls mil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ulyden kom sikkert fra for lange bolter på ett eller annet vis, (De treffer nok ikke noe annet enn navet, evt. et skjold) men grunnnen til at de løsnet var at du lagde en liten 'kant' med alu med de andre boltene. Sjekk hvordan det ser ut, er det noe alukant igjen, dra til med 150Nm, løsne og dra til med riktig moment igjen. Går sikkert bra!

 

Er vel en ABS krans bak navet som de kan ta i om de er for lange..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for innspill dere tre :)

 

Ulyden kom sikkert fra for lange bolter på ett eller annet vis, (De treffer nok ikke noe annet enn navet, evt. et skjold) men grunnnen til at de løsnet var at du lagde en liten 'kant' med alu med de andre boltene. Sjekk hvordan det ser ut, er det noe alukant igjen, dra til med 150Nm, løsne og dra til med riktig moment igjen. Går sikkert bra!

 

Boltlengden var innenfor grensene, men du er inne på hva som gikk galt.

 

Det viste seg at de boltene jeg fikk med felgene var til replica (fyyyyy : rolleyes) og dermed prøvde de å lage rett koning (60 grader om jeg husker riktig). Samtlige originale VAG-felger viser seg å ha utbued koning. Jeg fant ut dette ved å smøre inn en av hver bolt i svart smøremasse (noe slags fett) og stramma dem til felgen. Fant fort ut at de boltene jeg fikk med felgene ikke "tok" mer tak i felgen enn kanskje 20%, de originale nærmest 90%. (siden fettet da forsvinner mest der de presser på felgen)

 

Det jeg gjorde var, som du sier, å dra til ganske hardt (ca 180-200 nm) med splitter nye originale bolter og kjørte noen runder med dem (rolig til å begynne med, og så øke aktivitetsnivået). Tilbake og opp på bukk, tok av dekkene og ga gjenger, boltehull på felgene og skiver en ordentlig rens og satte på felgene igjen med 120 nm som er riktig. Da ga lyden seg gitt - case closed og jeg ruller nå på fiiine sommersko: smil :

 

Det hører til historien at jeg ga vinterfelgene en skikkelig omgang med vask og syre mens de sto på bilen før lagring og dekkskift i går. Syre på bremseskiver som får stå i noen minutter lager en ganske høy skrikelyd som mest sannsynlig var årsaken til ulyden... : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt sånn på siden her; er det virkelig så vanlig å stille inn nøyaktig dreiemoment når en skal stramme hjulboltene? Jeg, og de fleste andre jeg kjenner, bare rykker til med sånn ca feeling til det er stramt. Tighter de igjen etter noen titalls mil.

 

Jeg har lært av gutta på klargjøringa at man burde holde seg innenfor visse rammer. Alu felger kan visstnok sprekke hvis man har strammet for hardt og kjører tilsvarende aktivt. Men ikke ta meg på dette, jeg er langt fra noen dekkskifte-ekspert som post #1 vitterlig understreker : vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.