Ulykken som stoppet gruppe B...

Anbefalte innlegg

Det har lenge vært snakk om ulykken i gruppe B rally der en RS200 feide inn i folkemengden og drepte 3 tilskuere... Har lenge hatt inntrykk av at det aldri ble filmet, men i denne filmen er det en amatør film som viser hva som skjer... Stygge greier, og forferdelig trist....

http://www.youtube.com/watch?v=eJcKE91Ki7I

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lattelig om det var pga det der det ble forbudt, de har selv valgt å stå der osv...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var jo bare et tidsspørsmål før det der skjedde når folk skal stå en halvmeter foran bilene når de kommer..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rart ikke fler mennesker strøyk med der?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var jo bare et tidsspørsmål før det der skjedde når folk skal stå en halvmeter foran bilene når de kommer..

Ja, men da er det lite rellevant om det er gr B eller N.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lattelig om det var pga det der det ble forbudt, de har selv valgt å stå der osv...

Nei, det var ikke latterlig. Det var en grafisk beskrivelse av nøyaktig hva alle hadde klaget over gang på gang på gang. Lack of crowd control. Helvete heller, når man ser hvordan de står midt i veien der de hopper over bakketoppen, og hvordan endel av bilene som lander veiver rundt forbi, så må man bare tenke hvor mange man kunne drept på en gang DER. sidelengs inn i folkemengden, så trille (og knuse) folk i mange meter bortover.

 

Det latterlige er at det faktisk tok en sånn ulykke til (sammen med en del andre ulykker der førere ble drept) før de innså at ting var gått for langt.

 

Dette er forøvrig en litt bedre film av sekvensen etter min mening: http://www.youtube.com/watch?v=0IiANJ5EZMc

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lattelig om det var pga det der det ble forbudt, de har selv valgt å stå der osv...

 

omtrent samtlige team og førere trakk seg umiddelbart etter ulykka. Skjønner dem godt.. hvem er det som vil kjøre der når du risikerer å ta livet av en haug med folk i hver sving.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

djiizez, så om nascar hadde vært kjørt uten murer rundt banen så skulle man forbydd konkurransen når noen hadde blitt drept? nei nei nei, her er problemet at publikum har ikke noe som helst å gjøre så nært utøvernes biler i motorsport! å stille seg i yttersving er ganske tallentløst i utgangspunktet spør du meg. Det er jo aldrig sp.mål OM det kommer til å skje noe, men NÅR det skjer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det går ikke å arrangere et løp også drite i hvor folk står og ser på. Man er ansvarlig for sikkerheten til publikum også. Når en blir drept så var det hans skyld for han stod på et dumt sted? Du ser jo hvor strenge sikkerhetstiltakene er i rally nå med tanke på hvor publikum kan og ikke kan stå. Og det er arrangørene som er pålagt disse tiltakene.

 

Teoretisk så er jeg helt enig med deg i at å stille seg i yttersvingen er å be om det. Men du må tenke på førerne også, hvor mange liv hadde du klart å ha på "samvittigheten" (selv de var grovt uaktsomme i hht. hvor han stod)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rett fra levra warning:

 

Voksne folk som ikke sjønner at det ulurt å stå så nært og så utsatt til fortjener å bli påkjørt

 

-----

 

At det skal gå utover sporten er da som Jan sier, bare latterlig..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det er trist at det skulle gå utover motorsporten.. En annen mulighet hadde vært å fjerne eller kontrollere publikum sånn det gjøres nå, så kanskje ikke det hadde trengt å skje så mange dødsfall heller. Da kunne gruppe b levd videre.

 

Men jeg tror alle skjønner at det ikke er holdbart å arrangere løp hvor det er stor sansynlighet for mange døde/skadde, uansett hvor tjukke i hue de som utsetter seg for sånn fare er.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et lite sidespørsmål her; Gruppe B. Innebærer det bare bilenes oppbygning, eller banene, regler og annet også?

 

Jeez, det er jo ikke rart liv går tapt sånn publikum står, henger og sitter midt i kjørebanen. Bilene må jo kjøre i en knøttliten lomme mellom folkene. Ser jo det tetter seg til igjen så snart bilen har kjørt forbi. De må jo ha nerver av stål for å gi full gass mot et titalls idioter som står midt i veien. Jeg hadde nok blitt så forbanna på de etterhvert at jeg hadde gitt bånn pinne uansett om noen snublet og ble liggende. Jeg unner sjåførene å ha null skyldfølelse etter å ha meiet ned noen. De må jo være sterkt hjerneskadet for fatte at men ikke står I og rett ved siden av veien når det kommer en bil sidelengs som blir presset til alle dens grenser.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

djiizez, så om nascar hadde vært kjørt uten murer rundt banen så skulle man forbydd konkurransen når noen hadde blitt drept? nei nei nei, her er problemet at publikum har ikke noe som helst å gjøre så nært utøvernes biler i motorsport! å stille seg i yttersving er ganske tallentløst i utgangspunktet spør du meg. Det er jo aldrig sp.mål OM det kommer til å skje noe, men NÅR det skjer.

Nå kjører nascar forsåvidt ikke uten murene du mumler om, nettopp pga de har ikke lyst på å miste publikum fordi de blir nedkjørt.

At det skal gå utover sporten er da som Jan sier, bare latterlig..

Det var ikke det jeg sa. Det jeg sa var at det var latterlig at det ikke ble tatt skikkelig alvorlig FØR det gikk så langt.

 

Hele problemet var hele tiden holdninger. I årene etter 2. verdenskrig var det noe helt annet enn det vi ser nå i Formula 1. Det var vanlig at F1-førere døde, det var vel ca alltid minst 1 som døde per sesong pga uhell, de hadde ikke setebelter, de hadde ikke crumplezones, drivstofftanken var rundt stolen til føreren, dekkene var smale og knallharde (sånn at de ofte varte en hel weekend) med tilsvarende lite grep, og bilen itself var så hardt konstruert at man ofte kunne krasje rimelig hardt uten at bilen ble ukjørbar. Ideen de hadde av "sikkerhet" var "når man krasjer, er det ofte bedre å ikke være i bilen, siden det tross alt er bilen som får juling" eller noe slikt. Og hjelm? Hvis man var en pingle, så hadde man kanskje noe formet som dagens små dykkerbriller og en STOFFBIT over hodet. Og dette var i biler som på slutten av 60-tallet hadde 400hk+ og NULL downforce. Alt de hadde var det mekaniske grepet de klarte å generere ut av dekkene. Og hvis de krasjet, så var det å komme seg til lege heller ikke av det enkleste.

 

For å demonstrere nøyaktig hvor idiotisk situasjonen var, les http://en.wikipedia.org/wiki/1955_Le_Mans_disaster. Her blir vesentlig mange fler drept pga manglende tilskuersikkerhet og bilkontruksjon. Faktisk brant den bilen i flere timer pga brannslukkingsfolka brukte feil middel for å slukke brannen.

 

Og for å drive det hele inn mtp sikkerhet, så har man http://www.youtube.com/watch?v=DRYPbiyhPLs som gir en veldig grafisk demonstrasjon. Og det verste av alt er at han skal visstnok ikke ha blitt drept av hverken flammene eller selve krasjet, men av avgassene som brannen gav: http://en.wikipedia.org/wiki/Roger_Williamson.

I tillegg kan man lese http://en.wikipedia.org/wiki/Jackie_Stewart#Racing_career, eller hvis man er lat:

Also, in 1966, a crash triggered his fight for improved safety in racing. On lap one of the 1966 Belgian Grand Prix at Spa-Francorchamps, when sudden rain caused many crashes, he found himself trapped in his overturned[6] BRM, getting soaked by leaking fuel. Any spark could cause a disaster. The marshals had no tools to help him, and it took his teammate Hill and Bob Bondurant, who had both also crashed nearby, to get him out. Since then, a main switch for electrics and a removable steering wheel have become standard. Also, noticing the long and slow transport to a hospital, he brought his own doctor to future races, while the BRM supplied a medical truck for the benefit of all.
for å se nøyaktig hva problemet med å sitte i en bensintank med motor og noen hjul. Det som ikke har kommet med i artikkelen her er at for å gjøre det verre var "the long and slow transport to a hospital" var å bli slengt baki en lastebil hvor folk satt og røykte... mens han satt ved siden av og var dynka i bensin.

 

Det er mange grunner til at det var sånn, noen av de er sannsynligvis at de som drev med F1-kjøring hadde vært med i krigen, blitt hekta på adrenalinrushet, og måtte finne en måte å gjenoppleve det på. Og å kjøre i så usikre former var nok litt av en adrenalinrush. Og de godtok at det var sånn det var, fordi det var sånn det var.

 

Så at det var "så ille" i WRC-dagene mtp publikum er peanuts i forhold, og det er mange grunner til at det var sånn som jeg kan gjette meg frem til. For det første så er det hvordan rally i og for seg selv er strukturert. Det er en lang veistrekning som er forhåndsdefinert og lang (20-30km mener jeg på er vanlig?), og dermed også vanskelig å passe på at absolutt alle tilskuerne holder seg på sikre steder, så muligheten er tilstede at de rett og slett bare ikke prøvde, for å spare penger. Eller kanskje de rett og slett bare ikke tok sikkerheten alvorlig nok til å bry seg. De som bestemmer over hvor mye penger de skal bruke på forskjellige ting i et arrangement er ikke de som også er ute og kjører og må forholde seg til det mentale stresset det er å kjøre i de forholdene som var på slutten, så for alt vi vet har de bare sagt at de ikke vil bruke penger på det.

 

Uansett, når du ser på alle gruppe b-filmene, så er det ikke bare akkurat den ene plassen det var sånn, det var over ALT. Folk på yttersiden av svingene som var 10-15 cm unna bakenden på bilene som var i 4wd sladd. Det lå rett og slett i mentaliteten rundt rally. Og man ser noe av samme mentaliteten i dagens rally og, bare i mindre grad, dvs rally er ikke fullt så spennende å se på nå som på 1980-tallet. Og hvis du ikke tror meg, så lim øynene fast til

et par ganger, og si at det ikke er noe av det samme som det som var EN av faktorene som tok livet av gruppe b.

 

Det som faktisk tok livet var ikke bare det at Marc Surer kjørte ned noen tilskuere, det var mange faktorer som deltok i å avslutte gruppe b. Marc Surers hendelse bare satte siste spiker i kista.

 

I 1985 krasjet Vatanen i Argentina og ble alvorlig skadd.

 

I 1985 døde også Attilio Bettega mens han kjørte på Tour de Corse i Korsika etter at han mista kontrollen over bilen.

 

I 1986 i Portugal kjørte Joaquim Santos ned 31 tilskuere, og drepte 3 av de, etter at tilskuere stod i veien for han når han kom over en bakketopp, så han prøvde å stoppe/unngå, mista kontrollen og kjørte ut. Mange av topplagene trakk seg ut da, og det ble diskusjoner rundt hvorvidt ikke førere burde trenge å få seg en type hastighetslisens for å hindre flere som Santos i å kjøre i gruppe b-biler.

 

Senere i mai 1986, i Tour de Corse i Korsika kjørte Toivonen av. Drivstofftanken sprakk, og sammen med varm turbo satte det godt fyr på ting. Det eneste som var igjen var bare knoklene til begge i bilen. Det var ingen som så noe til det, og det tok redningsmannskap 30 minutt (eller noe sånt) å komme seg bort til åstedet. Eneste grunnen til at de visste noe hadde gått galt var at det var mye røyk på horisonten, samt at Toivonen ikke kom til mål.

 

De siste to eventene var det som faktisk fikk FIA til å banne gruppe b, men det var mange ting som tydet på at gruppe b var gått for langt lenge før disse to eventene.

 

Jeg tror heller man skal se på det som så at det var utrolig at det gikk så bra så lenge, og håpe at det ikke kommer flere liknende situasjoner fordi man begynner å slappe av fordi det ikke har skjedd noen ulykker som har involvert tilskuere de siste par årene.

 

Et lite sidespørsmål her; Gruppe B. Innebærer det bare bilenes oppbygning, eller banene, regler og annet også?

Gruppe b finner du definisjonen av her: http://en.wikipedia.org/wiki/Group_B#Groups_N.2C_A_and_B.

 

Kort sagt, så er gruppe b som følger:

Group B cars could be two-seaters and the minimum production was only 200 cars/year. Manufacturers were allowed to homologate an evolution each year by producing only 20 cars of that evolution. The cars entered in the races were further modified (same modifications allowed as in Group A).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå kjører nascar forsåvidt ikke uten murene du mumler om, nettopp pga de har ikke lyst på å miste publikum fordi de blir nedkjørt.

 

Det var ikke det jeg sa. Det jeg sa var at det var latterlig at det ikke ble tatt skikkelig alvorlig FØR det gikk så langt.

 

 

trur ikke det var deg Bjørn S. mente med ordet latterlig;) Trur det var Jan S han mente:

 

Lattelig om det var pga det der det ble forbudt, de har selv valgt å stå der osv...

 

dumt med mange Jan'r: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

trur ikke det var deg Bjørn S. mente med ordet latterlig;) Trur det var Jan S han mente

 

dumt med mange Jan'r: rolleyes

: dum :

 

Du har sannsynligvis veldig rett. Jeg syntes kommentaren ikke passet helt, men jeg tenkte ikke tilstrekkelig over det. Jaja, jeg har ikke fått noen flaming turds på døra enda, så jeg kan ikke ha tråkka noen for mye på tærne riktig enda :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

fantastisk velskrevet og informativt innlegg :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang "problemet" med tilskuere langs og til tider på veien under ett raly-race sa Petter Solberg følgende:

"Vi kan ikke se på dem som mennesker, da hadde vi ikke kunne gjort dette. Vi er nødt til å se på dem som busker og trær langs veien"

Hørte dette i et intervju på norsk tv (tv2 tror jeg) for en del måneder siden.

 

Ikke kan jeg noe om rally og aldri har jeg vært på et slikt løp.

Men jeg føler fortsatt at disse menneskene som steller seg langs veien vet hvilken risiko de tar når de står der et fåtalls meter fra biler som kommer i 160+ på grusveier!

Uansett så synes jeg klippet fra spansk tv var uhyggelig å se på, men de viste hva de gjorde!

:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

At gruppe B ble nedlagt var etter en rekke ulykker.

I 1987 ble vel en RS200 Gr. B kjørt på Silverstone som oppvisning i forbindelse med F1-løpet. Husker ikke helt, men rundetiden den satt hadde vel blitt 7.plass på startrekka i F1-løpet.....

 

Syke greier når bilene holdt snittfart på grusveier i enkelte etapper opp i mot det man hadde i F1.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

utrolig bra oppsummering Jan Martin!

 

Denne videoen viser foruten gudommelig tenknikk fra Walter Röhrl, hvordan publikum stoler blindt på førerne, og bilenes evne til å komme seg trygt forbi.

Michelle Mouton ryktes og å ha funnet tuppen av en finger i sidespeilet sitt da hun kom til mål.

 

Litt merkelig kryssklipping av Sport Quattro S1 og S1 EVO...men men (er fra DVD'en "too fast to race" - Anbefales!)

http://www.youtube.com/watch?v=DGIiarIrUCI&feature=related

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.