#1 Skrevet April 5, 2008 Skal hjelpe en kompis å bytte ut H4-lyktene på hans T5 Transporter med Multivanlykter med 2 separater pærer for nær- og fjernlys (H7 og H1). Mekanisk skal dette være en relativt grei jobb. En del skruing, men multivanlyktene skal passe rett inn. På H4-lampene slukker nærlyset når fjernlyset tennes, mens han på multivanlyktene ønsker at nærlyset skal lyse hele tiden. Har lett både på dette forumet og andre steder etter en beskrivelse på hvordan dette koples. Har sett det bli nevnt at man trenger å kople en ekstra ledning mellom lysbryteren og sikringsboksen, men har ikke funnet noen detlajert beskrivelse/skjema for dette. Noen som har en beskrivelse på hvordan dette gjøres? Noen som har koplingsskjema til -04 T5 Transporter? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 5, 2008 dette lurer jeg på å har lest det en plass men finner det ikke igjen... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 6, 2008 Jeg hadde hele "oppskriften" liggende på gammle pc'en, men denne er nå kaputt: dum : Husker følgende: Det må legges opp 1stk ledning fra lysbryteren og bort til sikringsboksen under askebegeret. Denne skal kobles til sikringen for hovedlys. husker ikke nummert på sikringen, men den sitter på nederste raden og er 15amp(Blå). ( Der er 1stk 15A sikring for hver hovedlykt, men ledingen skal KUN kobles til den nederste sikringen) husk å koble på riktig side av sikringa, så den beholder funksjonen. Kommer tilbake med hvor ledningen skal plasseres på lysbryteren så snart jeg får sjekka det på bilen jeg kobla dette på. Dere har jo litt å gjøre med å legge opp ledingen mens dere venter;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 9, 2008 Dette gjorde jeg på jobben igår og var egentlig utrolig enkelt.. jeg kobla meg ikke inn på sikringsboksen eller no, men brukte bare lysbryteren.. Er en ledig stikker der som man kobler seg på og bruker et rele.. husker ikke hva slags ledninger jeg kobla meg på akkurat nå, men tror det var en grønn/gul eller no.. men skal prøve å huske å ta med strømskjemaet hjem ikveld 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 9, 2008 Dette gjorde jeg på jobben igår og var egentlig utrolig enkelt.. jeg kobla meg ikke inn på sikringsboksen eller no, men brukte bare lysbryteren.. Er en ledig stikker der som man kobler seg på og bruker et rele.. husker ikke hva slags ledninger jeg kobla meg på akkurat nå, men tror det var en grønn/gul eller no.. men skal prøve å huske å ta med strømskjemaet hjem ikveld Vil ikke det gå for mye strøm over bryteren når du gjør dette? Har kjøpt inn lykter og bestilt 2 sett med xenon,så dette skal gjøres snart for min del også Øystein 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 9, 2008 På T5 skal en ikke se helt bort ifra at dette faktisk skal/kan kodes om med diagnoseverktøy, men aller helst tipper jeg man må flytte ledningen som besørger nærlys fra stikker nr: 56b til nr: 56 bak på lysbryteren. Iallefall gjorde jeg det nå i helga på en Audi S2 konvertert til RS2 lykter. Ledningskobling opp mot sikringsboks osv. gjelder vel ved ettermontering/kobling av kjørelys? Kobler iallefall slik +++ på jobben da vi ettermonterer kjørelys. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 9, 2008 Vil ikke det gå for mye strøm over bryteren når du gjør dette?Har kjøpt inn lykter og bestilt 2 sett med xenon,så dette skal gjøres snart for min del også Øystein Var det vi var litt usikre på, men når alt var koblet opp så gikk det bare 9A gjennom bryteren.. så det var ikke no problem på lysbryteren så kobler du slik: Gul/Grønne(plass 9) til 87 på releet. Rød(Plass 15) til 30 på releet. Brun(Plass 10)til 86 på releet. Kobler en ny ledning på plass 3 til 85 på releet. Da skal nærlyset lyse mens du har på fjernlys.. kan legge ut koblingskjema imorgen hvis noen vil ha det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 9, 2008 Vil ikke det gå for mye strøm over bryteren når du gjør dette?Har kjøpt inn lykter og bestilt 2 sett med xenon,så dette skal gjøres snart for min del også Øystein All strøm til hovedlyktene går i utgangspunktet gjennom hovedlysbryteren, så jeg ser ikke dette som noe problem. På T5 skal en ikke se helt bort ifra at dette faktisk skal/kan kodes om med diagnoseverktøy, men aller helst tipper jeg man må flytte ledningen som besørger nærlys fra stikker nr: 56b til nr: 56 bak på lysbryteren. Iallefall gjorde jeg det nå i helga på en Audi S2 konvertert til RS2 lykter. Ledningskobling opp mot sikringsboks osv. gjelder vel ved ettermontering/kobling av kjørelys? Kobler iallefall slik +++ på jobben da vi ettermonterer kjørelys. Bent Owe har samme løsning som Per Henrik Lindgren kom opp med i kveld. Fikk skjema fra Per Henrik i kveld og hans forslag er å flytte ledningen fra 56b til 56 bak på blinklys-/dimmehendelen. Dermed vil nærlyset forbli på også når man skifter til fjernlys. Takk fil Per Henrik både for skjema og forslag til løsning. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 10, 2008 På T5 skal en ikke se helt bort ifra at dette faktisk skal/kan kodes om med diagnoseverktøy Det står ikke noe om at dette lar seg gjøre på http://dk.openobd.org/vw/transporter_7h.htm#09 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 10, 2008 Det står ikke noe om at dette lar seg gjøre på http://dk.openobd.org/vw/transporter_7h.htm#09 Ok, var veldig usikker på den. Lar seg ikke gjøre å kode kjørelys heller så. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 18, 2008 Jeg hadde hele "oppskriften" liggende på gammle pc'en, men denne er nå kaputt: dum : Husker følgende: Det må legges opp 1stk ledning fra lysbryteren og bort til sikringsboksen under askebegeret. Denne skal kobles til sikringen for hovedlys. husker ikke nummert på sikringen, men den sitter på nederste raden og er 15amp(Blå). ( Der er 1stk 15A sikring for hver hovedlykt, men ledingen skal KUN kobles til den nederste sikringen) husk å koble på riktig side av sikringa, så den beholder funksjonen. Kommer tilbake med hvor ledningen skal plasseres på lysbryteren så snart jeg får sjekka det på bilen jeg kobla dette på. Dere har jo litt å gjøre med å legge opp ledingen mens dere venter;) funnet ut noe? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 18, 2008 funnet ut noe? Har ikke lagt noe mer i å sjekke det siden det kom en annen løsning lenger opp her. Kan seff. sjekke opp viss du vil gjøre det på den måten jeg har gjort det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 18, 2008 hadde vært fint det ja! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet August 20, 2011 Noen som kan bekrefte nøyaktig hva som må gjøres? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet August 20, 2011 Knekke av ene pinnen på lysrelet som man gjør på feks golf3 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet August 20, 2011 Ligger en How-To på http://www.vwbus.no 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...