Problemer å fyre 2.5 tdi etter dieselpumpebytte

Anbefalte innlegg

Hei

 

Måtte bytte dieselpumpa på a6'en min, har nå fått på plass nypoverhalt pumpe men sliter seriøst med å få fyra motorn. Får ingen feil når jeg kobler til vag-com så det skal ikke være noen elektrisk feil. Men bilen nekter å starte. Har prøvd med startgass, da fyrte den i et sekund eller 2 på startgassen men så er det dødt igjen. Har skrudd løs en og en av røra til injektorene og lufta disse. Begynner å gå tom for ting å teste så hadde håpet at noen her har noen gode ideer??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

startgass ja. hehe.. Er vel noen muligheter for å montere ei slik pumpe feil også?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har du justert pumpa da eller bare satt den på å satsa på det beste? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Årsmodell, dvs R5 eller V6 ?

 

Startgass - det finnes festligere måter å bøye råder på : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er en v6, 2000 modell. Tror ikke den pumpa skal trenge noen form for justering så vidt jeg vet. Pumpa skal være riktig montert, har fulgt verkstedinstruksjoner fra audi...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har noe erfaring fra lignende operasjoner på R5 tdi, mulig det er overførbart til V6:

 

- de blir svært tungstartede når pumpe, rør og dyser har vært ute.

- de blir ennå værre om bilen har stått noen uker, kan virke som om rørene bakover tømmes.

 

- forsøk å fylle filter i liten skrue på toppen av filter

- fyll opp tykk tilføresel og returslange fra pumpe til filter

- fyll opp ned i tilførsel på pumpe

- dra noen runder på starter og gjenta fyllinger

 

Åpning av rør til dyser fungerer ikke dersom ikke pumpa suger fra tilførsel, derfor må man heller fokusere på tilførsel enn på trykksiden.

Hadde et tilfelle en gang der jeg ikke fikk start med nevnte prosedyre. Byttet da filter, med et nytt som var helt oppfylt, da startet den straks å suge.

 

Dersom den ikke starter så er det nok lurt å gjøre følgende:

- ta en ekstra kontroll på timing av alle tannremmer

- spørre seg om det egentlig var pumpen som var årsaken til problemene, eller om du egentlig har byttet pumpe til ingen nytte og fortsatt har en annen feil på bilen.....

 

Eventuelt så kan du forsøke med en mengde startgass inn i innsuget på stillestående motor, for deretter å dra på starter. Du risikerer da å ødelegge rådene, og utsetter hele start-problemstillingen din for en tid. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

byttet pumpe på en 1,6TD jeg hadde før, måtte kjime på starteren LEEEEEENGE, tilslutt gikk det:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er rimelig sikker på at det var en feil på pumpa, fikk en 'Quantity adjuster faulty' i vag-com, og denne har nå forsvunnet etter bytte av pumpe...

 

Når det gjelder den lille skruen på filteret, skal denne åpnes ved lufting???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er mye mulig at luft som lager problemer, enkelte pumper kan ta kvelden om systemet ikke luftes 100% før oppstart.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, noen spørsmål.

 

1. Når jeg løsner røret til en dyse, hvor mye diesel skal komme ut når jeg forsøker å starte?? Bare dryppe litt eller ordentlig sprut??

 

2. Kan se noe luft i den blanke dieselslangen inn i dieselpumpa, hvordan bli kvitt dette??

 

3. Når jeg monterte pumpa fulgte jeg som sagt versktedinstruksjonene fra audi, de er som følger:

1. Låse pumpa med en låsepinne slik at denne står i riktig posisjon

2. Låse veivaksel med låsebolt, ser da også tdc merke i oljepåfyllingshullet

3. Løsne 3 bolter på reimhjulet til pumpa som sitter på kamaksel og 'sentrere' reimhjulet

4. Montere tannbelte, stramme, skru til 3 boltene på reimhjulet, ferdig

Spørsmålet er da, er det noen mulighet for å få gjort dette feil slik at timinga er helt 'off'??? Er vel kun en 'måte' å låse veivaksel og pumpe på???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se på den blanke slangen med luft mens starteren går. Hvis det er bevegelse vil motor starte etterhvert hvis pume er riktig timet. Er det ikke bevegelse så må du få ut mer luft først.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får du ut diesel ved rørene til dysene? Her skal det sprute skikkelig hvis du har løsnet rørene i toppen av dysene.

 

Sleit lenge med å få start på min bil etter å hatt ut dysene.. Endte med å koble til ei pumpe å sugde diesel fra tanken gjennom filter og pumpe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her kommer en liten oppdatering på tingenes tillstand.

 

Etter ytterligere et par dager med lufting i alle ender, dobbel og trippelsjekking av timinga på dieselpumpa, mye roping og skriking er det fortsatt ingen tegn til liv.... Så bestemte meg i går for å krype til korset og har nå bestilt time hos verksted, så får vi se hva de finner ut, er utrolig nysjerig på hva de finner ut! Skal legge ut oppdatering så fort jeg vet noe mer.

 

Droppa forøvrig å teste mer med startgass da jeg skjønte på diverese svar her at det ikke var helt heldig.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt ut dyser, rør, alle returslanger mellom dyser og pumpe fra en 2,5 tdi R5. Den har stått med åpne slanger til filter i flere uker. Den skulle dermed være litt vond å starte.

 

Ved montering i går var jeg spesielt nøye med å fylle opp tilføreselen til pumpen slik:

- byttet filter, som ble helt oppfylt før jeg monterte det

- fylte den gjennomsiktige tilførselsslangen mellom filter-pumpe helt opp, det rant en del tilbake til filteret og jeg etterfylte

- fylte returslangen mellom filter-pumpe

- fylte skruehullene for tilførsel og retur i pumpe

 

Dysene hadde selvfølgelig ligget badet i diesel og var derfor delvis fulle av diesel, men tilførselsrørene fra pumpa var fulle av luft uten at jeg gjorde noe for å fylle disse.

 

Bilen startet på mellom 5 og 10 sekunder, så disse tiltakene hjalp for startvilligheten. Den gikk heller ikke og hostet i lang tid men var snar til å få normal gange. Det synes derfor som meget smart å investere i alle tiltak som bidrar til å fylle diesel i systemet før start.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Løs alle rørene og monter en blank slange pr rør. Før disse i en tom kanne for å unngå mest mulig søl. Kinn motor så lenge at du ser at det kommer diesel uten luft fra alle slangene. Monter rørene på plass og gjør klar til start. Det er svært viktig at du i forkant har sjekket at glødingen fungerer som den skal. Det er fort gjort ved en slik operasjon at en ledning mangler tilkoblet og eller at en sikring har gått pga. kortslutning eller lignende under demontering/montering. Så lenge pumpa er riktig instilt, systemet fritt for luft og gløding ok, så skal den nå starte. Lykke til!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På tide med oppdatering fra trådstarter :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lovelig seint, men her kommer siste kapitel til denne lille historien....

 

Endte som sagt med å sende bilen på verksted, de fant da ut at pumpa var 4 tenner feiltimet... : bh :

De timet pumpa riktig og voila, starta på første forsøk!!!

 

Bilen går nå fint, bortsett fra et lite problem som har dukka opp de siste dagene. : mad : Når bilen har stått over natta virker det som om dieselen i slangene renner tilbake til tanken, kan se voldsomt mye luft i den klare slangen inn til IP i et halvt minutt etter start, motoren fusker da også litt. Men etter et halvt minutts tid går den fint og ingen luft. Noen som har noen ide om hva dette kan skyldes?? Må jo være lekkasje et eller annet sted slik at den suger inn luft, men har ikke funnet ut hvor...

 

Planen nå er å klemme av slangene rundt filteret en etter en å la stå over natta, så får vi se om vi kan finne ut sånn ca hvor lekasjen er.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nok en gang på tide med oppdatering fra trådstarter. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oki, da får vi se...

 

Litt forhistorie.

Motor stoppet brått > Feil på dieselpumpe ifm vagcom.

I samme operasjon som pumpebytte, tok jeg også kammer og register etc..

 

Men som "forventet", så ble det start trøbbel etter dette. Ingen anntydning til tenning over hodet.

 

Har luftet som beskrevet i asle, dvs blokkere returslangene inn/ut fra filter. Og da koble vakumpumpe til på returlinja i pumpa fra høyre bank. Det er såvidt det lar gjøre og suge diesel igjennom, har godt over 1,5 bar vakum! Jeg kan se det renner så vidt det er i den klare tilførsel slangen til pumpa, men det fylles aldri opp.

 

Etter noe timer med dette, så prøvde jeg noe annet. Koblet vakum pumpa direkte til på "ut" fra filter, går fint og suge slik det det ikke kommer mere luft her. Fylte så direkte i slangen til pumpa slik at all luft i slangen er borte.

Men fremdeles samme problem når jeg kobler tilbake. Da suger jeg bare tilførsel slangen tom, og så renner det såvidt igjennom fra filtert.

 

Når det gjelder timing, så har jeg sterk tro på at den er ok. Før demontering satte jeg den til TDC og låste av veiva. Timing av pumpa er jo grei, motor på tdc og låsepinne i på pumpedrevet.

 

MEN, jeg har et lite ISSUE. Den nye pumpa kom uten beltedrevet, så jeg måtte bruke det gamle. Og her er det jo ikke noe kile på akslingen... Men det er et kilespor. Dette hadde satt et "merke" slik jeg brukte dette som referanse når jeg satte på drevet på den nye pumpa. Føler jeg fikk dette ganske nøyaktig. Snakket også med en VAG mekaniker om dette, og de gjorde det på samme måten. Men spørsmålet er jo hvor "sær" er motoren på dette?? vil den starte om den litt ute av posisjon???

Innjustering/finjustering gjøres vel da via det justerbare drevet som sitter på kammen vil jeg tro.

 

I ren frustrasjon gjorde jeg litt fyfy og, ga den en liten dusj med gass (propan) i filterboksen. Og da var det tenning en liten omdreining.

 

Har og løsnet dyserør, det kommer ikke noe særlig suppe ut der.

 

Jeg har hengt meg opp i dette med at jeg ikke får sugd igjennom diesel skikkelig, og mener det må være noe muffens der i gården. Tenkte jeg skulle gjøre et nytt forsøk litt senere i dag. Har en gammel spylerveske tank som jeg tenkte og fylle diesel på, og bruke den som tilførsel til pumpa. da utelukker jeg alt fra filteret og bakover. Så får jeg prøve og suge igjennom da, og se om det kan bli fritt for luft. Og så prøve en start.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Javell, jeg fikk start etter lufte, lufte lufte og atter lufte!!

Pratet endel med min svoger som er verksmester hos Jessheim auto (Audi) samt en kompis som jobber hos møller i bergen. Og de begge kunne definitivt bekrefte at disse pumpene er særdeles sære ulikt det meste annet fra VAG.. En må bare lufte og lufte, kinne litt av og til, og fortsette og lufte. Og når en som mest har lyst til og gi opp, så kommer den!!

 

Med lufte så mener jeg og bruke en vakum pumpe på retur-linja til en av toppene.

 

Når jeg endelig fikk start, hadde jeg nesten fylt en 10 liter kanne!

 

Motoren var relativt tung-startet selvom jeg var blitt kvitt luft. Koblet opp vagcom og fikk sjekket tenningen. Denne var 8 grader ute, dvs 6 grader BTDC. Ifm spec skal den være 2 grader ATDC. Justerte det inn, og den startet som normalt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har slitt med samme prolemet som deg, Rune. Jeg fikk ikke start før jeg gav opp. Har luftet godt over 10liter diesel gjennom, men fremdeles MASSE luft i slangen, og har prøvd å starte innimellom. Nå har jeg reist på jobb, og for å slippe å komme hjem igjen til samme dritet, så leverte jeg den inn kvelden før jeg dro. Satser på de finner ut av det uten at det koster skjorta. Jeg har ikke byttet dieselpumpen på motoren, men derimot armaturet i tanken, samt drenert tanken fullstendig etter at det var blitt fylt bensin å den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en liten historie fra en fordums tid om disse proglemene med dieselpumpe og tungstart. For mange år siden hadde jeg en Audi 100 5 syl diesel. Jeg fikk tak i en annen dieselpumpe som jeg satte på samtidig som jeg byttet toppakning. Når jeg omsider skulle starte opp igjen var motoren umulig å få igang igjen, selv om det kom diesel ut av dyserørene. Jeg fikk så en kompis til å taue meg igang, og da startet den omsider. Men det var en forferdelig hard og stygg gange på motoren. Det minnet mest om motoren på en gammel fiskebåt! Etter å ha diskutert proglemet med en masse forståsegpåere var det en gammel maskinist som sa til meg at jeg hadde montert pumpa 180 grader feil! Etter en god latter tenkte jeg at det var forsøket verdt. Etter å ha dreid pumpehjulet en halv omdreining, dvs 180 grader og skrudd fast hjulet igjen var det ny prøvestart. Og motoren startet momentant og malte som en katt! Utrolig at motoren i det hele tatt greide å starte å gå på helt feil takt...Men gammelmaskinisten hadde altså rett.

Ser også her at det nevnes at det er noen som er plaget med at dieselen renner tilbake og luft oppstår. har du sjekket returslangene som går mellom dysene? Er disse sprukne eller knekt vil det komme luft til, og dieselen vil renne tilbake.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg drar denne tråden opp igjen !

 

Sliter stort med og lufte diesel systemet.

 

Første spørsmål, må motor og pumpe stå i tdc for og lufte?

Jeg får ikke diesel igjennom pumpa.

 

Bruker en liten vacumpumpe på retur fra h.topp og suge. Men får ikke vacumtrykk. Bør jeg benytte noe og kunne pumpe vacum med?

Ja, har blokkert retur begge sider på filter.

 

Jeg har luftet filter og alt er bra. Diesel fram til pumpa men får ikke igjenom pumpa .

 

Trenger litt hjelp her!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du trenger en skikkelig vakuumpumpe. Biltema har en stor 10-liters dunk med kraftig håndpumpe. Selv ved bruk av den er det vanskelig å lufte systemet skikkelig.

 

Den beste trøsten er at mange omtrent gir opp hele motoren etter dagevis med lufteforsøk, før den plutselig kommer. Sørg for å ha toppladet batteri, motoren fyrer sjelden hvis det er under 12,0 V mens man drar starter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da må jeg skaffe meg / låne en kraftig vacumpumpe.

 

Ja, ingenting og si på at dette er forferdelig system og få lutftet.

 

Må motor og pumpe stå i tdc når det skal luftes?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.