#1 Skrevet April 6, 2008 Skal skifte støtdempere foran på en audi 100 i morgen, er vel rundt 92-93-modell tenker jeg.. Finner ikke igjen spesialverktøyet jeg trenger for å få løsna demperne så det jeg lurer på er om noen sitter på info om hvor stor "mutterstykket" skal være.. Så jeg får lagd meg en i morgen.. Er da den som ser noe ala slik ut: http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=503&iItemId=102659 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 6, 2008 33mm utvendig sekskant med ca 25mm innvendig diameter. Det er hvertfall spesifikasjonene på VW-2069 som er det originale verktøyet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 6, 2008 Skal skifte støtdempere foran på en audi 100 i morgen, er vel rundt 92-93-modell tenker jeg..Finner ikke igjen spesialverktøyet jeg trenger for å få løsna demperne så det jeg lurer på er om noen sitter på info om hvor stor "mutterstykket" skal være.. Så jeg får lagd meg en i morgen.. Er da den som ser noe ala slik ut: http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=503&iItemId=102659 Den du har i linken der er jeg veldig sikker på at passer. passer hvertfall på 85modell coupe.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 7, 2008 Det er i hvertfall forskjell på C4 og cabben med 4-bolt, (Er mindre på cabben) og vil i høyeste grad anbefale å kjøpe biltemaverktøyet, det koster bare en drøy hundrelapp, så kan du bruke tiden til noe gøy i stedet! (Hvis ikke det er jobben din å lage slikt, da..) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 7, 2008 Takk for svar alle Joda, er jo såklart bare å kjøpe det, men litt tungvindt å reise langt og dyrt bare for å få tak i den der når jeg har det jeg trenger for å lage den sjøl her Men da vet jeg hva jeg trenger hvertfall, så da blir det vel 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 7, 2008 Ei helv. stor tang gjør som oftest også jobben selv men med litt større mulighet for å herpe mutteren (som kostet 170kr/stk sist jeg skiftet). Men nå har det da kommet Biltema i baillsund, du får da bare noen til å kjøpe med et ferdigverktøy til deg derfra 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 7, 2008 har laget meg verktøy nå så problemet er løst 33mm mutter og et rør på 30cm + en gammel pipe til skralla gjorde susen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 7, 2008 Det er i hvertfall forskjell på C4 og cabben med 4-bolt, (Er mindre på cabben) og vil i høyeste grad anbefale å kjøpe biltemaverktøyet, det koster bare en drøy hundrelapp, så kan du bruke tiden til noe gøy i stedet! (Hvis ikke det er jobben din å lage slikt, da..) Stemmer det. Just for reference, så er det 28mm på 80/90/Cab, mens det er 33mm på 100/200/A6 Verktøy Matra 40-201B på 80/90/Cab Verktøy VW 2069 aka Matra 2069A på 100/200/A6. Når tråden først heter "Støtdemperverktøy til Audi 100".... Er det noen som vet om det behøves spesialverktøy for å bytte dempere og fjærer bak? Hadde tenkt å gjøre dette til uka, og vil nødig gå på den samme smellen som jeg gjorde foran. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 7, 2008 Når tråden først heter "Støtdemperverktøy til Audi 100".... Er det noen som vet om det behøves spesialverktøy for å bytte dempere og fjærer bak? Hadde tenkt å gjøre dette til uka, og vil nødig gå på den samme smellen som jeg gjorde foran. Mutteren som holder demperstanga ligger nedi ei gummiforing og det er ikke mulig å få en fastnøkkel nedi hullet. Dette settet til Tviltema hjelper stort på å løse problemet: http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=82368 De mørke delene skrur mutteren og de blanke delene holder toppen av demperstanga i ro. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...