Drivknute S4 ødelagt under demontering, skal den slås/presses av?

Anbefalte innlegg

Under demontering av yttre bakre drivknute S4 (C4) ødela jeg drivknuten da jeg forsøkte å presse av drivknuten ved å presse den av med nav bolten. Låseringen reiv med seg en del av knuten, se blide av en annen som har lidd samme skjebne.

 

Lurte nå på om jeg gjorde noe galt, eller om det er en annen metode. Man kommer forsåvidt til denne låseringen fra baksiden av drivknuten, men fikk ikke uten videre til å dra av leddet fordet. Så spørsmålet er, før jeg tar i og ødelegger noe mer, er det noen som har gode tips?

rear outer CV joint destroyed.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker å hamre på ytterdelen av drivleddet for å få den over låseringen. Nå skal det sies at jeg bruker ikke å ta av drivledd som ikke skal skiftes, bruker derfor ikke å bry meg om jeg ødelegger knuta eller ei.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte ta de helt av for å bytte litt belger og fjerne alt gammelt fett. Samt å gi drivakslene en ny overflatebehandling. Men kunne godt ha tenkt med å slippe demonteringen, men vanskelig å få ut gammelt fett uten, eller bytte mansjett.

 

mvh, Johan

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eneste måten jeg har for å få av drivknuter er faktisk å banke hardt på baksiden av knuta. Har faktisk aldri opplevd noe sånn som på bildet over.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det er samme som på A200 så må du åpne splinten før du banker. Knuste en drivknute på min før jeg fant ut av det:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ifølge ETKA ser det ut som det er en seegerring som holder knuta...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, her har vi vært. Noen drivknuter har ikke den låseklipsen som gjør at du bare kan presse drivknuten av akselen. Som flere er innpå her har du en låsering som holder drivknuten på plass og den må du enten klemme sammen eller utvide (husker ikke helt hvilken av delene) før du kan presse av knuten med festebolten. Når låseringen har løst ut skal det så og si være null motstand som holder sammen delene. Så om det butter har du ikke gjort det riktig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ifølge etka en seegerring som skal utvides ser det ut som.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Egentlig helt utrolig at det ikke er fler som har gjort dette, tyder bare på at det er mindre kødd med bakakslingene. Ikke så rart kanskje, svinger jo ikke så mye de da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.