Slipe vekk overflaterust - lakkere bart metall - Hva gjør man best..??

Anbefalte innlegg

Hei

Har opp gjennom åra pusset og flikket på dører, kanaler og skjermkanter på alle bilene jeg har eid, resten av familien sine, kamerater sine osv.

Resulatet har nesten alltid blitt det samme; rustflekkene kommer igjen å igjen å igjen etter en stund..: bh :

 

Dette dreier seg om overflaterust, bobler under lakken osv.

 

Jeg har slipt ned til rent metall med grovrengjører, slipepapir på drill osv, vasket med silikonfjærner, brukt ovatrol, sink-grunning, vanlig grunning, også lakk og klarlakk.

 

Resultatet har nesten alltid blitt det samme; etter en stund så kommer det tilbake..: bråk :

 

Hva gjør jeg feil?

 

Er det noen som har gode tips så hadde det vært fint å høre..: smil :

 

Mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikset en flekk på gamle golfen min ved å bruke dremel, ta ganske grove mengder metall også, male over med corroless, sparkle, sprute over med lakk, våtslipe med 3000 papir, sprute over med klarlakk, våtslipe med 3000 papir. Helt optimalt ble det ikke, men helvetes mye bedre enn vanlig rustflekkfiks. Det var fortsatt finfint etter to år, da måtte jeg sende bilen på dynga.

 

Alle flekker jeg har fikset på bilen til fattern, med sink-grunning og / eller kaldgalvanisering har kommet tilbake som rust innen et halvt års tid.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du sliper ned med grovrengjører osv. blir det bestandig liggende igjen små ansporinger av rust nedi porene. Sandblåsing er vel den beste løsningen, da dette fjerner også disse små "sorte dottene" med rust som blir igjen der, uten at du trenger å slipe bort "store mengder" metall. ;)

 

EDIT: Punktsandblåseren fra Biltema er jo flott til slikt :)KLIKK MEG

Så kan du jo smøre over med Brunox/annen rust"omvandler" etterpå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vaske med vann også, for sprit/tynner osv løser ikke opp salt som ligger igjen. Og det må også bort, for det suger til seg fuktighet og da er det igang igjen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du sliper ned med grovrengjører osv. blir det bestandig liggende igjen små ansporinger av rust nedi porene. Sandblåsing er vel den beste løsningen, da dette fjerner også disse små "sorte dottene" med rust som blir igjen der, uten at du trenger å slipe bort "store mengder" metall. ;)

 

EDIT: Punktsandblåseren fra Biltema er jo flott til slikt :)KLIKK MEG

Så kan du jo smøre over med Brunox/annen rust"omvandler" etterpå.

 

Ja, sorte små dotter som ligger igjen nedi porene hørtes kjent ut: rolleyes

 

Spørs nok om det ikke blir en slik punktsandblåser på `Skogsrud Rust & Fix` nå..: smil :

 

Takk for gode tips.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

God plan! Tar skjermene på S2`n og du da, når jeg får den i gang igjen? : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

God plan! Tar skjermene på S2`n og du da, når jeg får den i gang igjen? : smil :

 

Hehe, den er for pen og ny til at jeg kan pusse og skure på den..:)

Flikker bare på gamle biler, -88 modell og eldre:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For det første: den går ikke.

For det andre: du har ikke sett skjermene mine uten frontfanger, skjønner jeg... :P

For det tredje: da kan du få ta bakskjermene på 80`n i stedet da;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For det første: den går ikke.

For det andre: du har ikke sett skjermene mine uten frontfanger, skjønner jeg... :P

For det tredje: da kan du få ta bakskjermene på 80`n i stedet da;)

 

Min går heller ikke nå..derfor jeg freser rundt i en liten Jetta:p

 

Jaja, jojo...kan jo alltids prøve vet du..:)

 

Skal bare få fatt i slikt blåseutstyr først så..: vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.