Starter går ikke - boble. Hjelp..

Anbefalte innlegg

:(

 

Har fått inn motoren ikveld, og fått alt annet på plass også. Testet starteren før vi satte inn motoren, for den gikk ikke når jeg kjøpte bilen. Da gikk den rundt.

 

Når vi nå har fått alt på plass, går den heller ikke. Det bare klikker i den. Vi har målt litt, og funnet ut at den har jord, den har konstant 12v og den får startstrøm fra tenningen. (Hvis ikke hadde den jo ikke gått tidligere heller.) Hva kan problemet være??

 

På innslaget er det en ledning som er skrudd fast. Det er 12v ledningen. Så er det en tynn ledning med startstrøm og kabel-sko som står på den øverste kontakten på innslaget. Rett under den, er det en ledig kontakt. Skal det være noe på den? Har aldri vært det.. Det ser også ut som om noe annet skal kunne skrues fast oppe på innslaget. En jordingsledning feks? Har fått det tipset.. Dårlig jord.

 

Alt vi har gjort er jo å gi starteren motstand.. :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har ødelagt den du! :P: haha :

Eller kanskje ikkje :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du hører at det klikker når du vrir på nøkkelen er det nok ikke så fordø...... vanskelig sal du se.

 

Kan nesten garantere deg at det er dårlig kontakt på innslaget (den lille klumpen oppå elektromotoren).

Hvis du tar av innslaget og gjør rent kontakter og slikt og samtidig sørger for at alle kabler har rene og pene kontaktflater så tenker jeg den starter.

 

Dette er helt normalt på startere som er noen år gamle og ingen stor sak.

 

I absolutt verste fall må du kanskje bytte innslaget.

 

Du kan måle spenningsfallet mellom batteriet og starteren så ser du med en gang om det er dårlig jording.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det klikker i starteren er det som regel ikke innslaget. Lav batterispenning eller spenning til starteren. En ting jeg ville prøvd først er faktisk å sette bilen i gir og jukke den frem eller tilbake eller aller helst ta`n på trillen og steng av før du prøver å starte den igjen. Har gjort dette flere ganger da starteren bare har klikket på div biler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Iogmed at starteren ikke gikk rundt når jeg kjøpte bilen, var jeg av med den nå når motoren var ute. Plukket av innslag, og gjorde rent.

 

Når jeg monterte starteren idag, og satte i batteriet gikk den rundt, og kransen kom ut. Alt ok.

 

Med en gang vi har satt i motoren, klikker det bare i den.

 

Skal prøve med diverse ledninger imorra, ekstra jording etc. Hvis ikke prøver vi å slepe den igang. Vil gjerne ha startet motoren før jeg drar herfra igjen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du burde kontrollere jordingen mellom chassis og girkasse (helt forrerst på kassa) om det er rust/korrosjon der. Hvis denne er ok, så burde du ta voltmeteret (du har vel det?) og sjekke om spenningen på starteren (pluss-kabelen) er tilsvarende som spenningen på batteriet. Det tyder nemlig på at innslaget fungerer (ved at den får strøm fra tenningen gjennom den tynne ledningen) men at det ikke kommer tilstrekkelig med strøm til selve startmotoren (den fete plusskabelen).

 

I alle tilfeller skader det ikke å bytte plusskabelen, kvaliteten på kabelen forringes og den er ikke optimal etter 35 år. Også jordingsstrømpen både mellom batteri og chassis og chassis og girkasse kan med fordel byttes hvis de ser originale ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekkes imorra før frokost!! : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Terje Rønning

Hvis det klikker i starteren er det som regel ikke innslaget. Lav batterispenning eller spenning til starteren. En ting jeg ville prøvd først er faktisk å sette bilen i gir og jukke den frem eller tilbake eller aller helst ta`n på trillen og steng av før du prøver å starte den igjen. Har gjort dette flere ganger da starteren bare har klikket på div biler.

 

Klikket du hører er innslaget som "slår" i endestoppen i huset.

 

Det som skjer i starteren er at innslaget beveger seg og skyver tannhjulet inn på kransen.

Deretter blir det kontakt til elektromotoren og den begynner å gå rundt.

 

I og med at du har hatt det oppe og rengjort det er det sannsynligvis en av følgende som er feil.

- Dårlig jording

- Stort spenningsfall mellom batteri og starter

- Dårlig batteri

- Utslitt innslag

 

Jeg ville sjekket ting i den rekkefølgen over.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er alt testet.

 

Jording er bra, intet spenningsfall mellom batteri og starter, batteriet er jo nytt med bra spenning osv.

 

I innslaget skal det visst være en fjær viklet rundt den tappen som gjør at tannhjulet går frem. Eller noe.. Uansett er starteren fubar, så ny starter ønskes. Håper det skal løse problemet.

 

Hvis ikke, bumper jeg denne når tiden kommer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan har du målt spenningsfallet og når?

 

For at du skal se om det er starteren eller spenningen som er problemet må du måle spenningsfallet når starteren slår inn.

 

Alltså...koble på voltmeter og se hvor langt ned den faller når du vrir på nøkkelen.

 

Spenningsfall har du garantert, spørsmålet er hvor mye.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som sagt, ikke spenningsfall mellom batteri og starter. Dvs at spenningen er den samme...

 

Spenningen på batteriet ligger på 12,6v, mens spenningen på starteren under bruk ligger på 12,1v. 12,6v uten bruk. Skjønner?

 

Og som sagt.. Den fjæra inne i innslaget er gåen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda, jeg skjønte det du skrev...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okay. :D

 

Da satser vi på at bytte av starter løser problemet. : ja :

 

 

Obs; Ikke meningen å være frekk, om det kunne oppfattes slik.. :)

 

Takk for all hjelp sålangt!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Neida, ikke frekt i det hele tatt.

 

Det jeg skrev kan jo også misfortås da...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.