#1 Skrevet April 7, 2008 Motoren i min A6 (2.8-30V) er tungstartet når den er varm, jeg må kjøre startmotoren i ca 5-6 sekunder, pluss gi gass. Når den er kald starter den på 1 sekund, uten å måtte gi gass. I vinter, når temperaturen var jevnt kald, var den ikke veldig vanskelig å starte på kald motor, det hendte bare sporadisk. Nå som temperaturene begynner å klatre, så syns jeg det skjer oftere. Jeg har scannet systemet, og det er ingen feilkoder. Noen som har noen ide om hva jeg må sjekke opp? Litt hidden: Bilen har gått 247.000 km, reg.reim ble byttet ved ca 242.000 (uavh. verksted), tennplugger og service utført ved ca 228.000 km (merkeverksted), siste oljeskift ved 245.000 (gjort selv). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 7, 2008 først av alt så skal IKKE gasspedalen røres når du skal starte en bil med innsprøytning....temperatursensoren er en klassiker i slike tilfeller 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 7, 2008 Hvis jeg ikke rører gasspedalen, starter den såvidt, men bare såvidt den går på 300-400 rpm. Dermed må jeg gi litt gass for å få den i gang. Det er ikke snakk om å sitte og pumpe pedalen, som på en gammel forgasser. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 7, 2008 nei, jeg forstod det...men jeg hadde kontrollert tomgangsmotoren, lambda, tempsensorer og om det evt er vakuumlekkasje en eller annet plass 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 7, 2008 Har du lest av feillagret? Kan virke som du har problemer med en tempgiver i kjølevæska som heter G62. Denne skal sende info til motorstyreenheten om hvor varm/kald motoren, slik att den får justert riktig blanding. Sitter vel i bakkant av motoren din, mot torpedoveggen litt til venstre for midten sett forfra. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 7, 2008 Har du lest av feillagret? Skrev i første innlegg at det ikke er noen feilkoder overhodet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 8, 2008 på golfen min var den nevnte tempsensoren gåen, uten at dette kunnes leses ut på diagnose... så sjekk den du, billigste delen å begynne med... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 8, 2008 Kan noen fortelle hvor denne tempsensoren sitter? Jeg kjenner ikke denne motoren godt nok enda... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 8, 2008 Sikkert god plass nedi der... 14 - Geber für Kühlmitteltemperaturanzeige -G2-/Kühlmitteltemperaturgeber -G62- 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 9, 2008 Hvis det er den store 3/4-polede har den ikke noe med motortemperaturen å gjøre. På A6'en til moderen med samme motor sitter denne sensoren på høyre side bak motoren og gir signal til temperaturmåler, AC og varsellamper mens temperatursensoren til motoren sitter på venstre side bak motoren og er 2-polet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 9, 2008 Min har faktisk det samme problemet, men min har vært sånn i noen år. Problemet oppstår når bilen har stått enn ca 10-15 min, ellers så starter den uten problemer. Regner med at 2.4 og 2.8 er like. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 9, 2008 Hvis det er den store 3/4-polede har den ikke noe med motortemperaturen å gjøre. På A6'en til moderen med samme motor sitter denne sensoren på høyre side bak motoren og gir signal til temperaturmåler, AC og varsellamper mens temperatursensoren til motoren sitter på venstre side bak motoren og er 2-polet. Var det jeg trodde å.. Slik er det også på min AAH. Men det bildet der er fra asle og viser 00 A6 med ACK motor.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 10, 2008 På det amerikanske forumet (Fourtitude) så er det flere som mener bensinpumpen, mens dere mener temperaturføler. Hva skal man tro på? http://forums.fourtitude.com/zerothread?id=3776976 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 10, 2008 På det amerikanske forumet (Fourtitude) så er det flere som mener bensinpumpen, mens dere mener temperaturføler. Hva skal man tro på? http://forums.fourtitude.com/zerothread?id=3776976 Hva koster føler vs pumpe? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet April 10, 2008 her er et lite tips til feilsøking: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet April 10, 2008 Mulig jeg har føler som passer. Delenr på den? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet April 10, 2008 hadde samme problem med min vr6.. det var bensinsystemet.. husker ikke hva jeg gjorde for å fikse det, men byttet bensintrykkregulator iallefall 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet April 11, 2008 Da jeg prøvde å koble fra temperatursensoren på bilen til moderen ble den noen ganger nesten umulig å starte når den var varm. Noen ganger startet den fint, andre ganger hostet den seg såvidt igang etter 10 sekunder på starteren, andre ganger igjen var den helt umulig. Byttet sensor og problemet forsvant. Den kostet 377,- hos Møller ihvertfall.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mai 27, 2008 Fikk endelig byttet tempsensoren i dag (har ikke vært no hastverk akkurat...), men om det hjalp, tja si det? Får vel prøve meg frem noen dager og se om det er enklere å starte nå... Er ikke så enkelt å finne ut av siden feilen har vært en anelse sporadisk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mai 28, 2008 På min gamle C4 (riktignok ikke V6) hadde jeg nøyaktig samme feil. Startet med en gang når motor var kald, men var ofte veldig motvillig når den var varm og måtte gjøre på samme måte som du beskriver her i første post. Da var det feil på bensinpumpa (en holdeventil mener jeg de sa det var). Ellers gikk bilen som normalt og startet også av og til greit selv med varm motor. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...