#1 Skrevet April 7, 2008 Heisann! Har en '83 Jetta 1,5 som stopper etter 20-40 minutter kjøring. Før den stopper merker jeg att den går litt mere ureint, akkurat som det er litt mer motstand i motoren. Når den stopper kan jeg starte den igjen med engang, men bare dør ut når man gir gass. Etter ca. 5 minutter kan man starte og kjøre videre igjen. Så varierer det hvor lenge man kan kjøre før man er igang igjen... Kan det være en av følerne i kjølevæske som gir feil verdier? Alle tips mottas med stor tak Øyvind 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 7, 2008 Hmm.. min gamle gasser motor (G2) holdt på sånn en stund for noen år tilbake.. gikk i 30-40 min for så å stoppe.. ventet litt så gikk den bra igjen.. i mitt tilfelle manglet jeg forvarmer røret fra eksos manifoil til luftfilter.. monterte det så skjedde aldri igjen.. Årsaken var forgasser ising,som ved de rett værforhold kunne oppstå fra +10 og nedover.. var verksmesteren på verkstedet jeg jobbet som lærling på som forklarte meg dette. Samme symtomer oppstod også på bilen til svigerfaren min nå i fjor vår.. også eldre golf 2 med dobblel weber.. monterte samme fleksi rør på den,så var problemet vekk.. er jo ikke sikkert det er samme greie med bilen din,men hvis di mangler den slangen mellom eksos manifoil og luftfilter,så er det kansje den samme feilen.. Slike fleksi rør fåes kjøpt hos din nærmeste dele pusher for en snau 50 lapp.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 8, 2008 Et anna problem kan være viss "bensinpåfyllingsrøret" er rusta. Då kan det dette små rustflak ned i tanken som blir sugd opp i bensinrøret som gjeng fram til motoren. Når du stoppar bilen så vil vakumet forsvinnet og så dett rusta ned i tanken igjen. Berre ta vekk baksetet, skru vekk lokket som er der og så tar du ut røret (og tankmålaren) og ser om det er rusk inn i det. Har opplevd både dette problemet og ising i forgassaren då eg hadde Jettaen min. Samme symptom på begge problema... Mvh 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 9, 2008 Du kan også ha problemer med automatchoken hvis det er det på bilen din. Hvis du har det og den står på vil bilen gå bra mens den den er "kald" og stoppe pga for lite luft når den er varm. Men da burde den muligens ha stoppet tidligere, og startet igjen senere. Ta av luftfilteret rett etter den har stoppet og se om gasspjelet står rett ned. Det er nok lite signaler fra kjøleveske i en så gammel bil, her er mer eller mindre alt mekanisk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 14, 2008 Demonterte innsugningsrør og satt varmluftspjeldet litt åpent, og festet slange fra manifolden ordentlig.... Men den stopper igjen. Tar fortsatt i overkant av 20 min før den stopper, og så 3-5 min så kan jeg kjøre igjen. Det jeg har lagt merke til nå er att når det først skjer, som kommer det hyppigere neste gang. Dvs innen 10 minutter kommer det tilbake. Sture: Skal demontere bak ved tanken og sjekke, kan jo løfte seg skit underveis ja... Andreas: Godt tips, skal sjekke det når den stopper neste gang! Mvh Øyvind 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 14, 2008 Du kan også ha problemer med automatchoken hvis det er det på bilen din. Hvis du har det og den står på vil bilen gå bra mens den den er "kald" og stoppe pga for lite luft når den er varm. Men da burde den muligens ha stoppet tidligere, og startet igjen senere. Ta av luftfilteret rett etter den har stoppet og se om gasspjelet står rett ned. Det er nok lite signaler fra kjøleveske i en så gammel bil, her er mer eller mindre alt mekanisk. Da bilen var godt varm, etter kjølevifta hadde gått ett par ganger stod spjeldet i gasseren fullt åpent når bilen gikk på tomgang. Skal dette stå nærmere lukket mener du? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 17, 2008 Ja, idag var den en morsom dag på vei til jobb.... Bilen stoppet omtrent hver 3 km !! Fant ut etterhvert att nå må jeg finne ett egnet sted og stoppe, demonterte bak i tanken, og fant....... En skikkelig tett liten sil!!!! Renset opp, og åpnet lokket i enden, bil starte og stoppet ikke mer!!! Det var digg! Øyvind 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 19, 2008 Ja, idag var den en morsom dag på vei til jobb.... Bilen stoppet omtrent hver 3 km !! Fant ut etterhvert att nå må jeg finne ett egnet sted og stoppe, demonterte bak i tanken, og fant....... En skikkelig tett liten sil!!!! Renset opp, og åpnet lokket i enden, bil starte og stoppet ikke mer!!! Det var digg! Øyvind Var akkurat dette jeg skulle foreslå, hadde lignede problem på min golf 1 i fjor vinter.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...