#1 Skrevet April 8, 2008 Kan noen peke meg i riktig retning ut fra dette bilde fra ETKA? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 8, 2008 Er vel ikke fjærbeinslager på multilink. Er en opplagring i toppen av støtdemperen, men den er bare i gummi, og ikke på det bildet du har der. Ellers roterer fjærbeinet i toppen rundt enden av 13 og 14, og tilsvarende i bunn, så noe opplagring utover de kulene som er der er det ikke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 8, 2008 Skjønner Da er det kanskje denne merket "lager" du mener? Grunnen til at jeg spør er at jeg har fått en knepp/smell lyd etter montering av justerbart og forsøker å finne ut hvor det kommer fra 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 8, 2008 Skal være 11 grader vinkel mellom boltene i toppen og "gaffelen" i bunn, står det i "manualen". Kan ikke være at fjæren ligger feil i øvre fjærsete da, slik at fjæren vrir seg inn eller ut av den? Event i bunnen? Skal demontere det samme selv jeg etterpå, så venter bare på at Møller skal få inn delene jeg venter på. Men ikke justerbart for meg da. En annen ting, bak er det en gummiforing i bunnen av fjærbeinet (på Q iallefall), og denne har en tendens til å vri seg når en bøyer bort fjærbeinet, men det er nå bak da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 8, 2008 11 grader ja, og hvordan i alle måler jeg det? Men du gir meg likevel en idé siden den ene festebolten på toppen av demperen ikke satt skikkelig og måtte strammes i etterkant. Ergo ble demperen festet nede før den satt skikkelig i toppen vil jeg anta. Da høres det ut for meg som om vinkelen kan ha blitt feil på grunn av dette? Så vidt jeg skjønner må jeg da løsne demperen nede, for deretter å stramme skikkelig inn på toppen slik at demperen får rett vinkel før jeg fester i bunn igjen. Er jeg på jordet nå, eller faktisk inne på noe? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 8, 2008 Slik skal det måles: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 8, 2008 Skjønner ikke helt hvordan man får justert denne vinkelen siden mye er gitt ut fra at hullene er ferdig i innfestingsplaten i toppen (nr. 13 på mitt siste bilde). Når det gjelder fjærsetet i toppen så er jeg 99,9% sikker på at alt er riktig her. Men skal nå sjekke en gang til. I bunnen kan jeg ikke se at det er noe "sete" som fjæra skal ligge i så det utgår såvidt jeg kan forstå. Har også en liten mistanke om at det kan være staget (nr 21. på samme bilde som det første jeg la ut - vises ikke) siden jeg løsnet bolten her for å få litt mer slakk under monteringen. Denne løsnet jeg ikke på motsatt side. I tillegg er det liksom som at jeg kan kjenne "smellet" gjennom til fothvileren som sitter nesten rett innenfor festpunktet for denne, så det er nok også litt av grunnen til at jeg mistenker denne. Har forsøkt å bende på alt mulig uten å klare å fremprovosere lyden så det skal litt krefter til tydeligvis. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 8, 2008 Du bør sjekke linkarmen som forbinder stabilisatorstaget med nedre fremre bærestag. Foringene her blir myke etterhvert, og da slår linkarmen og nedre fremre stag lett i hværandre, grunnet liten klaring i mellom dem. Disse er litt lumske, og ser som regel i orden ut. Har nettopp fikset dette på min 02 passat, så bra ut, men bytta dem allikevel da jeg ble tipset om akkurat dette problemet. Bra ble det også etterpå, ulydene forsvant:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...