Anbefalte innlegg

Moderen har en A6 2.8q 30v som bruker for mye bensin. Jeg har også inntrykk av at den går for fett ut fra lukten på eksosen. På normal, rolig langkjøring bruker den nesten 1.1 på mila, og om jeg lukter på eksosen på tomgang lukter det omtrent som en Volvo 240 med choken dratt ut, selv når motoren er varm. Prøvde å koble fra lambdasondene, det gjorde ingen forskjell. Har bestilt nye pluggkabler, da jeg tror de kan være litt tvilsomme.

 

Katalysatorene på bilen har gått i stykker, så det sitter bare tomme bokser der. At de gikk i stykker skyldes trolig at bilen har gått for fett, men dette skjedde i tidligere eiers eie.

 

Er det noen som har noen ideer til hva som kan være problemet? Jeg heller litt til å tro at den ene eller begge lambdasondene er defekt dersom nye pluggkabler ikke gjør noen forskjell. Det skal ihvertfall ikke lukte 25 år gammel forgasserbil av eksosen og den skal ikke bruke like mye som en Audi V8 4.2.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Termostat? Min bil gikk kald hele tiden.. brukte bensin som bare F*** fordi kaldstart dysa stod åpen... og tilslutt så kan du ødelegge katta ja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Temperaturmåleren går opp på 90 grader etter en liten stund og står der uansett, så det virker som termostaten er i orden. Skal for sikkerhets skyld kontrollmåle temperatursensoren til motorstyringen, den kan jo muligens være defekt selv om temperaturmåleren er i orden.. Takk for tips! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min bil lukter også litt gammel 240, men det er nok pga kattene er tømt. Forbruket høres litt høyt ut, skal være enig i det. Er det C4 eller C5, manuell eller automat? Min C5 med samme motoren, quattro og Tiptronic bruker ca 1,4 på småkjøring, gjerne med litt tung gassfot, men på langkjøring greier den seg med ca 0,85. Man må også legge merke til at tallet man får opp i FIS ofte er litt negativt, jeg har lagt merke til at den bruker ca 0,1 liter mindre på mila enn det FIS forteller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, jeg bare stusset litt siden det ikke har luktet sånn av noen av mine gamle biler uten katalysator når ting har vært i orden..

 

Det er en C4 med automat, motorkode ACK. Samme motorkode som satt i C5 de aller første årene om jeg ikke husker feil.. På småkjøring har jeg aldri målt, men på langkjøring ligger den opp mot 1.1, og det er jo drøyt..

 

Jeg prøvde å trekke ut temperatursensoren til motorstyringen, da skal den gå som om motoren er varm hele tiden, og en veldig uvitenskapelig test med momentanforbruket i kjørecomputeren viste en vesentlig forskjell. Bestilte ny temperatursensor og skal prøve å bytte denne.

 

Er bare katalysatorboksene tømt på din, eller er det satt inn eller erstattet med rør? Her er boksene tømt, og det skramler noe aldeles forferdelig ved pådrag..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ACK i min bil også, og min er en 1999. Kattene er bare tømt. Syns ikke de skrangler, men har gitt bilen en herlig snerrelyd under pådrag, som den ikke hadde med kattene intakte (da skranglet de - derfor de ble tømt).

 

Jeg bladde frem en C4 instruksjonsbok jeg har liggende, men selv om 30V ikke er inkludert i denne, så kan jeg nevne tallene for 12V med automat:

 

90 km/t: 0,80 l/mil

120 km/t: 0,99 l/mil

By: 1,39 l/mil

 

Samme tall for min q-tip:

 

90 km/t: 0,86 l/mil

120 km/t: 1,16 l/mil

By: 1,68 l/mil ( : dum : )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.