Anbefalte innlegg

Heisann... Jeg har lenge hatt lyst og prøve å lakke en bil sånn på hobbibasis. Bare for å se om jeg får det til. Men har ikke hatt bil som har vert verdt lite nok til at jeg har tort å prøve. Nå har jeg fått meg en lite polo, som ser fæl ut i lakken, og da kan det ikke bli værre. Har både kompressor og sprøyte, så utstyret er i orden. Så da trenger jeg litt tips.

 

Først. Hvilke lakk skal jeg bruke? Billigst mulig, og enklest mulig å legge. Har lyst på svart, men den skal vist være vanskelig å få bra. Så noen gode tips?

 

Trenger jeg å grunne bilen først? Den har jo lakk på seg, selv om den ikke er bra.

 

Noen som kan gi meg en 123 innføring til dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dette bør bli bra stian;)

 

edit: fikk du melding forresten? telefonen ble helt fucka etter jeg fikk onecall

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann... Jeg har lenge hatt lyst og prøve å lakke en bil sånn på hobbibasis. Bare for å se om jeg får det til. Men har ikke hatt bil som har vert verdt lite nok til at jeg har tort å prøve. Nå har jeg fått meg en lite polo, som ser fæl ut i lakken, og da kan det ikke bli værre. Har både kompressor og sprøyte, så utstyret er i orden. Så da trenger jeg litt tips.

 

Først. Hvilke lakk skal jeg bruke? Billigst mulig, og enklest mulig å legge. Har lyst på svart, men den skal vist være vanskelig å få bra. Så noen gode tips?

 

Trenger jeg å grunne bilen først? Den har jo lakk på seg, selv om den ikke er bra.

 

Noen som kan gi meg en 123 innføring til dette?

 

Hvis bilen du skal lakkere har gammel å stygg lakk,

så puss ned den først.. for å fjerne gammel struktur i lakken.

Grunning brukes egentlig mest for å at topplakken skal dekke bedre.

f.eks har du en svart bil som skal bli hvit legger man lysegrå grunning på den for at den

hvite skal dekke bedre.

Å man bruker grunning over sparklinger å gjennomslipinger å slikt.

Håper dette gjorde deg noe klokere :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble litt klokere hvertfall... Trenger ikke grunne hele bilen med andre ord. Eller kunne det vert greit med ett lag med slik sprøytesparkel for å få den helt jevn? Blir nok svart jeg går for...

 

Hvilken lakk skal jeg bruke, og hva trenger jeg? Har aldri lakka noe mer enn noe gulv og slikt, så dette blir spennendes.

 

Hvor mye lakk går ca med på en liten 3 dørs polo? Og hvordan skal man blande lakk? trengs herder og tynner og slikt, og hvilke blandingsforhold? Gleder meg til å prøve dette...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble litt klokere hvertfall... Trenger ikke grunne hele bilen med andre ord. Eller kunne det vert greit med ett lag med slik sprøytesparkel for å få den helt jevn? Blir nok svart jeg går for...

 

Hvilken lakk skal jeg bruke, og hva trenger jeg? Har aldri lakka noe mer enn noe gulv og slikt, så dette blir spennendes.

 

Hvor mye lakk går ca med på en liten 3 dørs polo? Og hvordan skal man blande lakk? trengs herder og tynner og slikt, og hvilke blandingsforhold? Gleder meg til å prøve dette...

 

Sprøytesparkel er vel ikke noe vits å ha på hele bilen med mindre du er ute etter kjemperesultat.

Men det kan være greit å ha et par strøk over evnt. sparklinger for å få siste finishen på de.

Ellers er det jo greit med grunning på hele bilen, for at topplakken skal få feste i noe.

Når det kommer til lakken er det jo utrolig mange leverandører å typer svart lakk,

så det må du nesten høre med nærmeste lakkverksted om.

men regner med at du skal bruke tett farge, som vil si ikke metallic.

Den legger du i to strøk som regel, da er det vikitg å få flyt i lakken så du ikke får tørrfelt rundtom på bilen. Men også ikke legge på så mye at det renner.

På en polo går det vel med ca 3-4l lakk tenker jeg, som jeg nevnte lenger opp her så hør med nærmeste lakk verksted om kjøp av lakk, da får du også kjøpt herder å tynner å de forklarer sikkert blandingsforholdene også :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

3-4 liter lakk! De sa ca 1,5 liter på lakkbutikken... Men ellers så har jeg blitt veldig mye klokere. :) Så nå e det te å se kor flink eg e. Å om eg e så flink som eg tror eg e! ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det kan vere greit å ta eit tåke strøk som første strøk, for å unga å lekke sig med ein gang ( tåke strøk= 50%dekk).

vist du skal lakke uten klarlakk ville eg ha matta ned med p400 og event hat på noko grunning på sparkel flekkane og der ein har masse gjennomslipninger, so er det berre å vaske, maskere og vaske m, silikonfjernar og støvtørke og sprute på lakk. Lykke til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

3-4 liter lakk! De sa ca 1,5 liter på lakkbutikken... Men ellers så har jeg blitt veldig mye klokere. :) Så nå e det te å se kor flink eg e. Å om eg e så flink som eg tror eg e! ;)

 

med 3-4 l mente jeg ferdigblandet klar til lakkering :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det e gudd... Då komme der snart ein tråd her om ett polo koseprosjekt. Hente bil på Tirsdag mest sannsynligvis :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da får vi følge med å se da ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.