#1 Skrevet April 9, 2008 Jeg skal montere rails etter hellakeringa, men når jeg skal skru til etter moment (23nm) så knekker skruene... skruene er m6 Dette er det momentet som står i ELSA, så hvorfor knekker de j***** skruene? Noen som har en ide om ha som er problemet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 9, 2008 ALT for mye. Temmelig sikker på at de ikke skal ha mer enn 3-5 nm faktisk. Latterlig lite egentlig. Husker ikke 100%, men skal prøve å huske å sjekke på jobb i morra evt. Hmmm...ser du har funnet momentet i/på ELSA. Var akkurat det jeg skulle sjekke også men... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 9, 2008 Er ikke M6 bolter 6mm da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 9, 2008 Hmmmm... Det var litt forskjell ja... merkelige greier det der... er det vanlige stålskruer? Tenkte at jeg kanskje kunne finne moment på vanlige m6 skruer : klø : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 9, 2008 M6 er vel 6mm med 1.25 i gjengestigning ja, men NM er ikke det samme som MM. Skal prøve å få sjekket moment etc. i morra. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 9, 2008 Det er m6 med 1,0 i stigning... Jeg kom til og tenke på at det kan jo mangle et komma i elsaen... slik at det skal være 2,3nm + 2nm... Gir det mening? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 9, 2008 det er sinnsykt lite da.du drar jo til over 50 med skrutrekker uten og ta i så mye jo:S 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 9, 2008 M6 er vel 6mm med 1.25 i gjengestigning ja, men NM er ikke det samme som MM. Skal prøve å få sjekket moment etc. i morra. I know! I følge Autohidden skal de draes til med 6nm,deretter 8nm. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 9, 2008 I know! I følge Autohidden skal de draes til med 6nm,deretter 8nm. Sjekket du da vanlige m6, eller sjekket du de på rails? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 9, 2008 det er sinnsykt lite da.du drar jo til over 50 med skrutrekker uten og ta i så mye jo:S he he da har du moodig arm.. prøvd og dra til 10 nm med momentskrutrekker? bare da skal du ta i litt! eller kanskje det bare er jeg som er litt pingle.. med momentskralle kjennes det jo ganske anneledes ut.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 9, 2008 I know! I følge Autohidden skal de draes til med 6nm,deretter 8nm. Når jeg tenker meg om... Er du sikker på at det ikke er 6nm + 2nm = 8 nm? Tenkte siden det er 23 + 2nm i elsa og det er jo rart at man skal dra til med størst kraft til slutt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 9, 2008 jeg synes nå det høres mer rart ut å dra med 2nm etter du har dratt med 6, da det ikke vil rikke bolten.. såvidt meg bekjent trekker man fra lavt og oppover. Nå ere mest alukabler jeg drar til med momentnøkkel men de skal bare ettertrekkes med samme styrke etter at de har fått satt seg.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 9, 2008 jeg synes nå det høres mer rart ut å dra med 2nm etter du har dratt med 6, da det ikke vil rikke bolten.. såvidt meg bekjent trekker man fra lavt og oppover. Nå ere mest alukabler jeg drar til med momentnøkkel men de skal bare ettertrekkes med samme styrke etter at de har fått satt seg.. så enig så enig og dra til med mindre har null virkning 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 9, 2008 har vært ute og skrudd litt nå... Jeg har skrudd alle til 6nm. Når jeg prøvde og skru til 8nm knakk nesten skruene... Så jeg avventer hva Bent Owe Martinsen kan melde i morgen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet April 9, 2008 Sjekket du da vanlige m6, eller sjekket du de på rails? Det er på M6 bolter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet April 11, 2008 ALT for mye. Temmelig sikker på at de ikke skal ha mer enn 3-5 nm faktisk. Latterlig lite egentlig.Husker ikke 100%, men skal prøve å huske å sjekke på jobb i morra evt. Hmmm...ser du har funnet momentet i/på ELSA. Var akkurat det jeg skulle sjekke også men... Hei Har du sjekket på jobben? Lurer fælt på det momentet serru... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet April 11, 2008 Nå kommer det helt ann på ståltypen skruene er laget i da. De mest brukte er 8.8, 10.9 og 12.9. Dette angir strekkfasthet og bruddstyrken til skruene. Det vil altså si at en skrue merket 8.8 oh en skrue merket 12.9 i M6 skal IKKE draes til med samme moment. Har ikke noe tabell på det her, men det finnes standard tabeller på dette. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...