Touran (evt Golf) DSG - Cruisekontroll og Regnsensor

Anbefalte innlegg

Til dere som har DSG og Cruise og/eller regnsensor

1. Når jeg skrur på cruisebryteren så lyser cruiselampen hele tiden, ikke bare når cruise er aktivert (dvs at farten holdes). I dag prøvde jeg en ny Golf manuell, og der kom lampen bare på når cruise var i bruk, mens den IKKE lyste når bryteren var PÅ men cruise IKKE var aktivert. Det var egentlig litt kjekt. Er det en feil på min, eller er det slik hos dere andre også (med DSG og cruise).

2. Noen som opplever at pusserne ikke alltid går helt ned i hvilestilling når regnsensoren er i bruk, men stopper et par cm høyere? (Jeg har forøvrig en tidlig facelift med motslående viskere (som pre-facelift, altså ikke parallellviskere), noe jeg tror er sjeldent.) Regnsensoren blir jeg ikke helt klok på, og lurer på om det kan ha noe med denne selvparkeringen å gjøre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Cruisen på touranen min er også sånn.... tror den skal være slik ja :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Cruisen på touranen min er også sånn.... tror den skal være slik ja :-)

Det var greit å vite. Min er forøvrig på verksted i øyeblikket for å fikse cruisen, ved tre anledninger i løpet av vinteren har det ikke skjedd noe når jeg har skudd den på/"on" (hverken lampe eller funksjon). Midlertidig "fikset" ved å stoppe motoren og starte igjen. Men greit å få det fikset ordentlig, gjetter på at det er en feil med bryteren.

Noen som har tips om regnsensoren?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan bekrefte at den skal lyse konstant ja... Hadde vært mye bedre om den kun lyste når den var "aktiv".

Min er forøvrig på verksted i øyeblikket for å fikse cruisen, ved tre anledninger i løpet av vinteren har det ikke skjedd noe når jeg har skudd den på/"on" (hverken lampe eller funksjon). Midlertidig "fikset" ved å stoppe motoren og starte igjen. Men greit å få det fikset ordentlig, gjetter på at det er en feil med bryteren.

Min har samme problem. Kan du ikke skrive her om hva som var problemet med din og hvor mye du betalte for å fikse problemet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet var som beskrevet - skrudde på cruisebryter men lampen kommer ikke på og cruise funker ikke. Stoppet motoren, startet opp og alt var OK. Skjedde tre ganger, og en av gangene reiste jeg direkte til verksted slik at de kunne se feilen mens den var der - og da tok de enkel diagnose med feil tilstede, og fikk da indikasjoner på bryteren. Ikke fikset der og da.

Så inn på verksted. Dette var en garantisak, så jeg betalte ingen ting. Blink/cruise-bryteren ble byttet etter feilmelding i diagnosesystemet på verkstedet, deretter måtte også rattvinkelmåleren (som ESP er avhengig av) også byttes pga feilmelding.

Jeg venter på kopi av "internfakturaen" som skal vise litt mer detaljer, endrer denne posten hvis det er noe mer å tilføye.

Helt fin håndtering fra verkstedet, forøvrig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan bekrefte at den skal lyse konstant ja... Hadde vært mye bedre om den kun lyste når den var "aktiv".

Min har samme problem. Kan du ikke skrive her om hva som var problemet med din og hvor mye du betalte for å fikse problemet?

På min golf stv. så lyser cruisekontrollen bare når den er aktivert, dvs når den holder en konstant fart. Lyser ikke ellers

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Cruisen er helt lik på min Touran manuell.

Angående pussera så har ikke jeg regnsensor og heller ikke de mongo pussera, men allikevel så har jeg lagt merke til at med en gang jeg setter på intervall så løfter pusseren seg kanskje 2cm før den går. Hvileposisjonen er litt høyere når de er i bruk. Poenget med det må fa** vite ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min golf stv. så lyser cruisekontrollen bare når den er aktivert, dvs når den holder en konstant fart. Lyser ikke ellers

OK, samme som jeg har erfart, da. Mulig det er en forskjell på Golf og Touran, eller på Manuell kontra DSG?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Cruisen er helt lik på min Touran manuell.

Angående pussera så har ikke jeg regnsensor og heller ikke de mongo pussera, men allikevel så har jeg lagt merke til at med en gang jeg setter på intervall så løfter pusseren seg kanskje 2cm før den går. Hvileposisjonen er litt høyere når de er i bruk. Poenget med det må fa** vite ;)

Takk for info. Altså

- det har ikke noe med motslående pussere å gjøre

- det har ikke noe med regnsensoren å gjøre

- det er sånn på alle, ikke bare min

Så slipper man å gruble mer på det..... Men for aerodynamikk, forbruk og utseende er det jo dumt, da.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sånn er det på min 2007 modell Touran også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sånn er det på min 2007 modell Touran også.

Har du DSG eller manuell?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

DSG kasse

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har også regnsensor med parallellviskere, så mulig noe er endret pga problemer som du beskriver fra min til din facelift: klø : , men min har også det med "hvilestilling" som du beskriver

Min er registrert i slutten av juli 2007, hva er din?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg kan svare dere på problem stillingen rundt vindusviskerne.

grunn til at det legger seg ned når man skrur av viskerne er pga is blandt annet...

men, når dem er aktive så løfter dem seg et par cm for sånn at vinden tar vekk vannet som viskerne drar ned i bunn av ruta.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har også regnsensor med parallellviskere, så mulig noe er endret pga problemer som du beskriver fra min til din facelift: klø : , men min har også det med "hvilestilling" som du beskriver

Min er registrert i slutten av juli 2007, hva er din?

Min er reg i Mai 07. Såvidt jeg har funnet ut har facelift uten regnsensor parallellviskere, mens tidlige facelift med regnsensor har motslående. (Pre-facelift har alltid motslående og finnes ikke med regnsensor?)

Såvidt jeg har forstått er regnsensor som oppfører seg merkelig uavhengig av pussertype (og også Golf/Passat har periodevis overivrige pussere)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Cruise:

Instruksjonsboken min fra Jan. 2007 stemmer overens med bilen, dvs at lampen skal lyse selv om cruise ikke er aktivert (men bryteren er på).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet var som beskrevet - skrudde på cruisebryter men lampen kommer ikke på og cruise funker ikke. Stoppet motoren, startet opp og alt var OK. Skjedde tre ganger, og en av gangene reiste jeg direkte til verksted slik at de kunne se feilen mens den var der - og da tok de enkel diagnose med feil tilstede, og fikk da indikasjoner på bryteren. Ikke fikset der og da.

Så inn på verksted. Dette var en garantisak, så jeg betalte ingen ting. Blink/cruise-bryteren ble byttet etter feilmelding i diagnosesystemet på verkstedet, deretter måtte også rattvinkelmåleren (som ESP er avhengig av) også byttes pga feilmelding.

Jeg venter på kopi av "internfakturaen" som skal vise litt mer detaljer, endrer denne posten hvis det er noe mer å tilføye.

Helt fin håndtering fra verkstedet, forøvrig.

Har nå fått kopi av internfakturaen (garanti): Byttet blink-/cruisebryter og ratttvinkelsensor, ratt/airbag ut/inn, samt diagnoser (inkl "rattstammeelektronikkens feilhukommelse").

Men nå knirker det når jeg vrir på rattet. Mumle-mumle, må inn for tredje gang pga dette........

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

...og i dag oppstod samme problemet med cruisen igjen. Fikset ved start/stopp av motor.

Merket også i går at beltevarsler HF ikke fungerte, også "fikset" på samme måte. Min teori er at disse problemene ligger i sentralelektronikken, og ikke ute ved hver enkelt enhet som feiler. (Beltevarsel kan jeg klare meg uten, men jeg tror disse problemene henger sammen)

Får ta dette sammen med første service, har fått serviceindikering. Rundt 16000 km på ett år siden ny, hadde kanskje trodd den gikk lenger (longlife). Har vel en normal miks av korte og lengre turer, men mye motorvarmerbruk. Noen erfaringer på intervaller? Og er første serviceintervall normalt kortere enn de neste pga "innkjøring", mer slitt olje etc?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

...og i dag oppstod samme problemet med cruisen igjen. Fikset ved start/stopp av motor.

Merket også i går at beltevarsler HF ikke fungerte, også "fikset" på samme måte. Min teori er at disse problemene ligger i sentralelektronikken, og ikke ute ved hver enkelt enhet som feiler. (Beltevarsel kan jeg klare meg uten, men jeg tror disse problemene henger sammen)

Får ta dette sammen med første service, har fått serviceindikering. Rundt 16000 km på ett år siden ny, hadde kanskje trodd den gikk lenger (longlife). Har vel en normal miks av korte og lengre turer, men mye motorvarmerbruk. Noen erfaringer på intervaller? Og er første serviceintervall normalt kortere enn de neste pga "innkjøring", mer slitt olje etc?

På Touranen jeg hadde (2004 model 1,9TDI) hadde jeg samme problemene med cruisecontroll som ikke lot seg aktivere. Byttet vell hele hendelen 2 ganger før det ble bra. Alle 4 servicene jeg hadde på den kom på mellom 27.000 og 29.500km. Den førtse vra faktisk den som gikk lengst før varselet kom opp. Nå gikk denen MYE på langkjøring (120.000km på 34 måneder) og det har nok litt og si.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min Touran blir det byttet olje hver 10.000km. Stoler ikke på no sånt dill som skal kontrollere viskositeten osv sjøl.

Hvis det er 1 år siden du fikk bilen og det ikke er tatt service kan det være at det er tida som bestemmer det.

Tidligere så har det jo som regel alltid stått f.eks 15000 eller 1 år, det som kommer først.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min Touran blir det byttet olje hver 10.000km. Stoler ikke på no sånt dill som skal kontrollere viskositeten osv sjøl.

Hvis det er 1 år siden du fikk bilen og det ikke er tatt service kan det være at det er tida som bestemmer det.

Tidligere så har det jo som regel alltid stått f.eks 15000 eller 1 år, det som kommer først.

Serviceindikatoren sier "Service in 1000 km or 404 days".

Vet at det er delte meninger om Longlife, men uansett burde vel ikke 16000 km, ett år og dyr olje være særlig slurvete bilhold :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Serviceindikatoren sier "Service in 1000 km or 404 days".

Vet at det er delte meninger om Longlife, men uansett burde vel ikke 16000 km, ett år og dyr olje være særlig slurvete bilhold :-)

Hvordan får en opp denne service infoen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan får en opp denne service infoen?

Enten av seg selv ved oppstart når det nærmer seg (dvs ved 1000km til service, evt et antall dager hvis det skjer først (men da kjører man vel lite pr år hvis tidsvarsling kommer før km-varsling).

Ellers hvis man lurer på om det er lenge igjen: Belte på, tenning på, tripp-knapp inne i mer enn 3 sek, så står det i FISen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som mener noe om min sentralelektronikk-teori? Siden både beltevarsler og cruise er noe som må settes (evt fjernes) i diagnosesystemet (VAG-com etc) så kunne jeg tenke meg at disse verdiene overses av sentralhjerne i enkelttilfeller (dvs at den tror at cruise og beltevarsler er kodet av/borte). (Jeg har ikke fiklet med VAC-com el.l)

Cruise/blink-hendelen som er bytter er forøvrig nå av en nyere type med mer tekst på. (Endret fra 07 til 08?)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.