A4 B5 96' AEB gåene stempelringer, borre og oppgradere, eller få tak på 2+ liter ?

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en 1.8T som jeg er ganske sikker på at har gåene stempelringer da den ånder veldig sterkt gjennom oljepåfyllingen og jeg har nullniks turbotrykk.

 

Hva lønner seg?

Bore opp motoren, skifte stempel (Større diameter) og ringer. Nye lager?

Plane topp og skifte pakninger..

 

Noen som har noe idè om hva det vil koste? Noe mer som må gjøres, maskinering?

Hvor lønner det seg å kjøpe deler? Oppgradere? Smidd?

 

Hvordan er det med å putte i en 2.2l T i A4 B5 uten å måtte godkjenne seg i hjel hos BT?

 

På forhånd takk! :-D

 

Morten

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bumpedibump :)

Og god natt :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som har noe tips? ;O)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig at sylindre, ringer og stempler er slitt, men ikke sikkert. Det kan være så enkelt som at du har kjørt for langt på olje, det har oppstått koks bak ringer, eller at ringer har klebet seg fast i stempel. Det kan også være andre årsker til sterk ånding. Jeg kjenner ikke den spesifikke motoren godt nok men generelt så kan tette veivhusventilasjons-slanger, slitte ventilstyringer og åpen EGR ventil medføre ekstra ånding.

 

Det som lønner seg er å undersøke det man kan først, feks:

- ta kompressjonstest

- ta diagnose

- kjenne etter slark i turbo.

 

Deretter bestemme om man skal ta ut motor og VURDERE slitasjen når man ser og kan måle innmaten, og deretter bestemme seg for hvilke tiltak som lønner seg. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Smidde JE stempler i overdim får man for 555$ i USA, borring og honing er vel rundt 500,- per syl.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takktakk :D

Var JE stempler jeg hadde tenkt meg hvertfall :)

Skal ta komptest i dag og sjekke hvordan det ligger ann :)

Hva er vanlig komp på en 1.8T AEB da? :)

 

Har en anelse av at kanskje veivhusventilasjonen min kan være tett.. Men vil dette gjøre at turbotrykket mitt forsvinner da?

Vil den da ånde alt trykk ut i peilerør og olje-påfyllingshull?

 

Må hvertfall ta komptest før jeg bestemmer meg for å rive ut motoren :)

 

Morten

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei igjen folkens :)

 

Da har jeg tatt komp-test på sylinderene og det gav egentlig ikke noe gale verdier.. Rundt 11bar på hver.

Men! Så snakket jeg med Morten Bondø, og han sa at testen jeg nettopp foretok ikke gav meg noe svar på om det var slitene ringer osv...

Måtte ta noe han kalt en Svik-test visstnok.. Så blir vel en tur til ES til Mandagen..

Denne testen gikk visst ut på å trykksettet sylinderen og så måle "svikten", tapet av trykk forbi stempel.

 

Om ikke dette gir meg noe bra resultat så blir det trimmings av saken ;)

Partere motor og skifte stempel og råder.

 

Gjøre klar til en liten oppjustering av antall hk (A)

 

Morten

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.