Der røk den s#¤%/s lyspæren igjen!!

Anbefalte innlegg

Nå begynner jeg å bli lei av å bytte lyspærer her - siden vi kjøpte bilen i september har vi byttet:

 

- September: Begge kjørelys foran (høyre røk), satte i grisedyre Osram Silverstar pærer

- Oktober: Begge baklys (venstre røk)

- Oktober: Begge parklys foran (venstre røk)

- November: høyre baklys

- November: Venstre kjørelys foran

- Januar: Høyre parklys foran

 

Nå har pinadø høyre kjørelys foran røket : bråk :

 

Bilen er en VW Touran 1,9 TDI 2004 modell. Reklamasjonstiden går ut i oktober. Hadde nettopp bilen på 90' service. Møller fant ingen elektriske feil, kommenterte bare at batteriet har litt lav spenning.

 

Flere som har opplev dette? Noen forslag til hva det kan være ? Feil i regulator / ladespenning? Hva bør den lade på?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har kjørt touran i nesten 3 år fra den var ny.. Alt jeg byttet på 87tkm var 2 baklys pærer. en venstre & en høyre. Muligens to parklys også. Usikker om de røyk eller om jeg bare satt i noen hvitere. Så spennings svingninger kan jo være en årsak på din.. Sjekk/bytt batteri, samt dynamo.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke på denne bilen, men på eldre biler kan man ihvertfall bytte kun spenningsregulatoren. Vil tro den originale er på 14 eller 14.6V. Prøv å monter en med lavere ladespenning. Tror ikke feilen ligger i selve dynamoen. At batteriet er dårlig ser jeg på som en uaktuell årsak. Når bilen går er det isåfall ladespenningen som dreper lyspærene dine - ikke batteriet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja er nok enten for høy ladespenning eller feil på laderegulatoren. Bytt denne, så tenker jeg problemet blir løst :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lån deg et voltmeter med minnefunksjon, og se hvor høy sepnning du har ved vanlig kjøring. Konemors nye Civic spiste lamper det første året, og så ga det seg plutselig..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det med lav spenning på batteriet fikk pappa på hver serivice siden bilen var ny. 04" Touran, siste servicen lurte han på hva dette var for noe.. Siden dette var alltid for lavt og vi aldri hadde hatt no problemer med det selv i 20 kalde..

 

Opsahl (nå Albjerk bil Lier) sa at på nesten alle batterien(bortsett fra helt nye) slå dette ut på deres måleverktøy. De ville si ifra hvis de anbefalte å bytte det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for mange fine svar - vi får gå ut å måle litt :)

 

Noen som har fått byttet regulator som en reklamasjonssak?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

høres nesten ut som fransk "kvalitet" dette. Har en peguot expert HDI 04, eller hva det heter her ryker pærene HELE tiden... bytter frontpærer hver 3 måned ca..: eek :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis batteriet er ekstremt dårlig så kan faktisk det være årsaken også. Hvis batteriet ikke tar skikkelig lading, så blir ikke spenninga glatta ut noe, og da ryker pærene. Kunne jo være verdt forsøket hvis du har et annet batteri å prøve med. Eventuelt få kjørt en batteritest på det hvis du har mulighet til det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis batteriet er ekstremt dårlig så kan faktisk det være årsaken også. Hvis batteriet ikke tar skikkelig lading, så blir ikke spenninga glatta ut noe, og da ryker pærene. Kunne jo være verdt forsøket hvis du har et annet batteri å prøve med. Eventuelt få kjørt en batteritest på det hvis du har mulighet til det.

 

Nå er det likeretter broen som sørger for å gjørde om til likespenning og glatting,batteriet er kunn en "tillegs" komponent.

 

Ladespenningen bør ligge på 14.4V,men i nyere biler kan ladespenningen fort være oppe i 14.8V,men det

dreper somregel kun levetiden litt,og ikke så mye som det blir skrivd her.

Er ladespenningen høyere så bør det gjøres noe fort!

Men det er jo mange andre ting som kan være årsaken,Har du tatt på selve pærene når du har byttet de?

Mange pærer idag er halogen,og tar man på selve pæren selv med rene hender så legger det seg hudfett

på pæren som igjen gir varmgang og fører til at pæren går;)

Vibrasjon er også en mulighet,sitter lampene ordentlig fast,sitter pærene orntlig i holderen,kjører du på veier som er veldig humplete?

Det er mange muligheter,men jeg ville ha kontrolert ladespeningen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg målt litt her..

 

Batterispenning når strømmen er av: 12,4 V

Batterispenning tomgang: 14,4 V

Batterispenning maks målt ved litt rusing av motor (tomgang): 14,6 V

 

Dette høres vel ikke så ille ut?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg målt litt her..

 

Batterispenning når strømmen er av: 12,4 V

Batterispenning tomgang: 14,4 V

Batterispenning maks målt ved litt rusing av motor (tomgang): 14,6 V

 

Dette høres vel ikke så ille ut?

 

Det høres veldig riktig ut.. prøvd å måle når du er ute å kjøre?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det høres veldig riktig ut.. prøvd å måle når du er ute å kjøre?

 

Det fikk jeg ikke gjort, klarte ikke helt å tenkte ut hvordan : klø :

 

Men når jeg tenker meg om trengs jo ikke SÅ mye kreativitet. Ledninger fra batteriet og inn vinduet, jeg fører statistikk mens dama kjører. Småen gryler av full hals i baksetet.

 

Får se om vi får gjort det en dag..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.