Anbefalte innlegg

Har akurat plukka ut turboen på min 96 vw sharan 1.9tdi 1Z, noe som var alt annet enn en fornøyelse.Såååå trangt...

Bilen har over lengre tid brukt olje, og jeg har hatt et håp om at det bare var turboen som var gåen.

Har aldri vært borti en mer slarkete propell, den var helt løs og kunne dras i alle retninger.

Men likevel har bilen gått som ei kule til nå.

Tilbake til det som er merkelig, turboen er en bytesturbo fra svensk turboservice kjøpt september 2006( forige forige eier som har kjøpt) så den har ikke holdt lenge.

 

Hadde en garret turbo liggende fra en 1Z motor som hadde sitti i en audi 80, men den passet ikke i det hele tatt. Denne var det også mye større eksoshus på?

 

Hva kan være årsaken til at den knekker turboen så fort?

Kan jo legge til at det var endel olje i rørene på innsugssia, og i vacumslangen fra turbo.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken olje og skiftintervall bruker du?

Har en Golf 3 med 1Z motor selv, og ikke merket noe til slitt turbo enda.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan vel si det sånn at den har den "Ny" olje hele tiden, den har et sykt oljeforbruk så jeg vil tro det har gått med ca en til to desiliter på mila...

Dette er en bil jeg ikke bruker til vanlig, den står i ro 2-3 uker av gangen, er lettstarta, og går bra syns jeg, virker nesten som olja har renni tvers gjennom turboen.

Den ryker gråsvart på tomgang, og litt når en kjører, men plutselig så kan den slutte å ryke etter en stund. Men den ryker alltid ganske mye når den er starta opp. Det er ikke kjølevæske i olja.

Kan legge til at den har gått ca 180000km

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Disse motorene har en liten turbo som ikke har all verdens levetid, men 150-200.000km bør den holde med standard oppsett. Kortere ved chip p.g.a. høyere ladetrykk og påfølgende eksostemp. Benytt anledningen til å oppgradere til større turbo ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Disse motorene har en liten turbo som ikke har all verdens levetid, men 150-200.000km bør den holde med standard oppsett. Kortere ved chip p.g.a. høyere ladetrykk og påfølgende eksostemp. Benytt anledningen til å oppgradere til større turbo ;)

 

Turboen er en bytteturbo fra svensk turboservice som er under 2 år gammel, så et eller annet er galt her...

Ja hadde vært morro å oppgrader når en først skal bytte, har du noen forslag? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Turboen er en bytteturbo fra svensk turboservice som er under 2 år gammel, så et eller annet er galt her...

Ja hadde vært morro å oppgrader når en først skal bytte, har du noen forslag? :)

 

http://www.kermatdi.com kan hjelpe deg med både turbo, dyser og tilpasset chip og annet snacks. Bare lommeboka og fornuften som avgjør : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Legger ved bilde av garreten og kkkn, større eksoshus på garreten, rart når begge er fra 90hk 1Z..?

Tok med bilde av innsuget også, var endel koks, blir bra med en rens :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme skjedde med min GT15S som sto på 1Z'en i den forrige A6'en min. Bytteturbo fra Turboservice, som i følge han jeg kjøpte bilen av hadde gått 30-40.000 km. Bilen begynte å bruke et lite helvete med olje, så jeg demonterte og oppdaget at turboen var helt skutt. Kjøpte ny turbo fra GIK, og den lever så vidt jeg vet ennå.

 

På GIK fikk jeg beskjed om at dette var helt vanlig, og at sikkert 25% av kundene dems kom for å bytte "nye" turboer som de hadde kjøpt fra Turboservice. Ryktes at de ikke er så nøye med overhalingen av billige bytteturboer, uten at jeg vil bli sitert på akkurat det...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme skjedde med min GT15S som sto på 1Z'en i den forrige A6'en min. Bytteturbo fra Turboservice, som i følge han jeg kjøpte bilen av hadde gått 30-40.000 km. Bilen begynte å bruke et lite helvete med olje, så jeg demonterte og oppdaget at turboen var helt skutt. Kjøpte ny turbo fra GIK, og den lever så vidt jeg vet ennå.

 

På GIK fikk jeg beskjed om at dette var helt vanlig, og at sikkert 25% av kundene dems kom for å bytte "nye" turboer som de hadde kjøpt fra Turboservice. Ryktes at de ikke er så nøye med overhalingen av billige bytteturboer, uten at jeg vil bli sitert på akkurat det...

 

Takk for tipset , da er det uaktuelt å handle turbo fra turboservice vertfall!

Hva måtte du ut med en for en ny fra GIK da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde en turbo til 200, hadde vel gått rundt 250, ble overhalt hos turbo.no i Bærum. Den holdt under 100.000 før den ga mye blårøyk.

 

Har også fått overhalt en turbo til 2,5 tdi R5 hos GIK i sverige, den hadde gått litt over 200 ved overhaling, har nå gått 100 til og er like fin.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg sendt mail til GIK, så får vi se hva dem skal ha for en snurre.

 

Kom til å tenke på katalysatoren, kan den ta skade av olje i eksosen? eller forbrennes den av varmen i katta?

Har lurt på om jeg skal slå ut innmaten i katten så den blir kvitt eksosen lettere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg betalte 5200 SEK alt inklusive, siden jeg handlet hos GIK Turboteknik der nede. Ebay kunne kanskje være et hett tips mtp dollarkursen for tida, men du får vel muligens det du betaler for.

Katalysatoren kan jo forsåvidt ta en del skade av å bli sauset inn med olje, men erfaringsmessig så brenner denne olja opp når du begynner å kjøre. Min røk hvertfall skikkelig heftig de første mila etter turbobytte, nesten så jeg ble litt engstelig, men fikk beskjed om at det var normalt, og så gikk også over etter et par dager:)

På den andre siden så får du jo fine cat-replacements hos kerma da, "for off-road use only..." ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var inne og så på den kerma sida, det var mye fristelser som kosta... :)

Men sharanen er en stor og tung bil, så noe ræser blir det aldri. Blir nok orginalturbo denne gangen. For meg er den bare en extra bil som er veldig praktisk, får heller konsentrere meg om audiene når det kommer til trim ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.