#1 Skrevet April 11, 2008 Har gått til innkjøp av nye baklykter til min Golf 4 stasjonsvogn.... på orginallyktene var det 3 ledninger med kabelsko som var festet til den plata pærene er montert på. På høyre side var det en rød ledning, en brun og en blå ledning festet til "pærebrakketten" På venstre side var det en gul, en blå og en svart ledning. Jeg røska ut alt og monterte pærene i de nye lampene og satt de på plass. Alt fungerer, men kjørelysa bake drar med seg bremselyset oppe i bagasjeluka ?! Jeg har heller ikke bremselys i selve lyktene når jeg trykker på bremsepedalen. Bremselyset i bakluka lyser konstant med kjørelysa bake, altså samtidig. Det virker som om bremselysa og tåkelysa bake er de samme for når jeg napper ut hovedlyskontakten 2 hakk for tåkebaklys kommer bremselysa på, stemmer dette eller er det no krøll? Jeg har måtte koble vekk bremselyset i bakluka i påvente av at noen kanskje kan hjelpe meg med dette problemet..... er det en bremselys funksjon i de 6 "løse" ledningene jeg har liggende nå?? Kan også nevne at glødelampeindikatoren blinker konstant under kjøring, noe som tyder på at det er kluss med bremselysa/bryteren....... Veit ikke helt om jeg klarte å forklare meg bra her, men håper noen forstår.....? Slenger ved et elendig mobilbilde tatt av et baklys i garasjen.... Øverst er kjørelys, så ryggelys, blinklys og nederst bremselys / evt tåkebaklys... Mvh Lars Erik 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 11, 2008 bremselys begge sider: brun = jord rød/sort = plus (også til det i bakruta) ryggelys begge sider: brun = jord sort/blå = plus (mulig sort/sort på høyre) baklys venstre side : brun = jord grøn/sort = plus baklys høyre side : brun = jord grøn/rød = plus blinklys venstre side : brun = jord sort/hvit = plus blinklys høyre side : brun = jord sort/grøn = plus tåkelys begge sider : brun = jord grøn/hvit = plus 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 12, 2008 Dette er fra orginalkontakten eller den klips kontakten? Jeg tenkte på hvilken funksjon de ledningene jeg har liggende med hver sin kabelsko på har? Har altså 3 ledninger nå på hver side som ikke er koblet til noen ting.... (se første post for farge på disse) Takker for svar så langt Jeg har altså velfungerende baklys, ryggelys, blinklys og tåkelys men ikke bremselys..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 12, 2008 Skudd i mørket her: Helt sånn generelt, har lyktene god jord?? Hvis du prøver med f.eks en 4mm kabel fra stålet på bilen til jordingspunktet på lyktene, virker alt som det skal da?? Men det kan like godt være en feilkobling et sted......... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 12, 2008 Dette er fra orginalkontakten eller den klips kontakten? Jeg tenkte på hvilken funksjon de ledningene jeg har liggende med hver sin kabelsko på har? Har altså 3 ledninger nå på hver side som ikke er koblet til noen ting.... (se første post for farge på disse) Takker for svar så langt Jeg har altså velfungerende baklys, ryggelys, blinklys og tåkelys men ikke bremselys..... Da må du nok måle deg fram med en prøvelampe el lingnende. eller se hvem ledn. som er hva ut i fra kontakten. Fargene på ledningene inne i selve lykta har jeg ikke peiling på hva som er hva. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 12, 2008 Da må du nok måle deg fram med en prøvelampe el lingnende. eller se hvem ledn. som er hva ut i fra kontakten. Fargene på ledningene inne i selve lykta har jeg ikke peiling på hva som er hva. Nei de er ikke inne i selve lykta.... må kanskje ta et bilde så jeg gjør meg forstått her.... de ledningene som ikke er koblet til noen ting er der orginalt! (de var festet til orginal lyktene med kabelsko) Er det ikke noen her som veit hva jeg mener?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 13, 2008 Okey... da prøver jeg igjen med bilder... Første bildet er baksiden av den orginale pærebraketten der ledningene jeg ikke veit funksjonen på går..... dere ser den lange klipskontakten som er der samt at det er små hann kabelsko for å koble ledninger på.... (det var da altså KUN den klipskontakten på de nye lyktene mine) Så kommer det et bilde av ledningene som var festet i braketten på høyre side: Så et av ledningene som var festet på venstre side: Mitt O-Store spørsmål er da om det skal holde med kun klips kontakten for å få alle lys til å fungere? Eller har de bremselysfunksjon de 6 løse ledningene som er avbildet over? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 13, 2008 Har du hengerfeste på bilen din? I så fall vil jeg tippe du ikke har mye strøm i den kontakta nå.... Hvilket merke er de nye lyktene dine? Er jo en viss mulighet for at det er en overledning inne i dem ett sted. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 13, 2008 Aha! Hengerfeste har jeg... å bruker det ikke, hehe... det er jo sikkert til den kontakten! Da er det vel ikke så farlig! Merke er jeg usikker på i farta, men da skal det altså holde å få liv i lyktene med kun den lange klips kontakten altså? Jeg kjører forsåvidt rundt nå med konstant blinkende glødelampe..... tror muligens bremselyskontakten har kvelda Sikringa rauk også her, den bytta jeg uten at glødelampa slutta å blinke..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 13, 2008 Kan hjelpe å slette feilen... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 13, 2008 Kan hjelpe å slette feilen... Skal stikke ned å gjøre det.... kommer med update på saken strax 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 13, 2008 Ja... da var feilkode slettet, men fikk opp koden igjen..... sto noe om at signalet ble forstyrret etc.... glødelampelyset fortsatte bare å blinke når jeg fjerna feilkoden..... kjørte auto diagnose etterpå: Chassis Type: 1J - VW G/J/B Mk4 Scan: 01,02,03,08,16,15,17,19,22,35,46,56 ------------------------------------------------------------------------------- Address 01: Engine Controller: 038 906 019 DF Component: 1,9l R4 EDC 0000SG 1260 Coding: 00003 Shop #: WSC 31414 1 Fault Found: 16955 - Brake Switch (F): Implausible Signal P0571 - 35-00 - - Readiness: N/A ------------------------------------------------------------------------------- Address 03: ABS Brakes Controller: 1J0 907 379 AG Component: ABS/EDS 20 IE CAN V009 Coding: 13504 Shop #: WSC 31414 No fault code found. ------------------------------------------------------------------------------- Skipping Address 15-Airbags ------------------------------------------------------------------------------- Address 17: Instruments Controller: 1J0 920 805 G Component: KOMBI+WEGFAHRS. BOO V04 Coding: 05124 Shop #: WSC 00000 Ident.-Nr. WEGFAHRS.:VWZ6Z0Y2982982 No fault code found. ------------------------------------------------------------------------------- Address 19: CAN Gateway Controller: 6N0 909 901 Component: Gateway KCAN 0001 Coding: 00006 Shop #: WSC 31414 No fault code found. ------------------------------------------------------------------------------- Address 22: AWD Controller: 02D 900 554 B Component: HALDEX LSC ECC 0006 No fault code found. ------------------------------------------------------------------------------- Address 46: Central Conv. Controller: 1J0 959 799 Q Component: 2H Zentral-SG Komf. 0001 Coding: 04097 Shop #: WSC 31414 No fault code found. End -------------------------------------------------------------------------------------------------- Er vel noe som tyder på at bremselysbryteren har tatt kvelden?! Er det vanskelig å bytte denne??? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 13, 2008 Nei den er veldig enkel å skifte:) jort på 10 min med demont/mont av deksler 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 13, 2008 Tar man bare å fjerner dekslene under rattet å jobber seg inn der? Skulle vel være høvelig kurant... Ser noen poster her at den må justeres på verksted etc etc?! Stemmer dette?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet April 13, 2008 Demont deksel under ratt. Ta av kontakten Vri bryteren å ta den rett ut. montering av nyebryteren skjer i omvendt rekkefølge. sett den inn i sporet å vri den i lås. Veldig viktig at du ikke er bort i bremsepadalen når du setter inn nye bryteren Da burde det vere iorden etterpå 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet April 13, 2008 Demont deksel under ratt. Ta av kontakten Vri bryteren å ta den rett ut. montering av nyebryteren skjer i omvendt rekkefølge. sett den inn i sporet å vri den i lås. Veldig viktig at du ikke er bort i bremsepadalen når du setter inn nye bryteren Da burde det vere iorden etterpå Okey, høres greit ut... men.... jeg har jo koblet vekk ledningene til hengerfestekontakten... vil jeg da få feil som f.eks blinkende glødelampe da??? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet April 13, 2008 nei hegerfestekontakten skal ikke ha noe å si på det på en golf IV de med egen styreenhet er det verre med men der kobler du deg heller ikke inn på lysene... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet April 13, 2008 nei hegerfestekontakten skal ikke ha noe å si på det på en golf IV de med egen styreenhet er det verre med men der kobler du deg heller ikke inn på lysene... Okey... da kan jeg utelukke de 6 ledningene som ligger å slenger bake til hengerfestet.... skal gå til innkjøp av ny bremselysbryter og få montert denne. Så får vi se om det blir noe lys..... Du veit ikke tilfeldigvis hvorfor bremselytset oppe i bakluka lyser samtidig som kjørelysa Har måttet fysisk koble det vekk nå som jeg måtte bruke bilen i helga... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet April 13, 2008 Da har jeg tro på at feilen ligger en annen plass en bremselys bryteren din. Kortslutning en plass kansje.... har du prøvd å koble til gamle lyktene ijenn for å se om ting fungerer normalt da? Kan vere der feilen ligger... Bremselyset i bakluka skal jo ikke ha noe med parklys å gjøre... I beste fall et felles jordingspunkt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet April 13, 2008 Da har jeg tro på at feilen ligger en annen plass en bremselys bryteren din. Kortslutning en plass kansje.... har du prøvd å koble til gamle lyktene ijenn for å se om ting fungerer normalt da? Kan vere der feilen ligger... Bremselyset i bakluka skal jo ikke ha noe med parklys å gjøre... I beste fall et felles jordingspunkt. Nei, jeg er usikker... er bare litt merkelig med glødelampa som lyser også..... jeg må kanskje montere tilbake orginallyktene og se hva som skjer.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet April 13, 2008 jeg hadde prøvd det før jeg kjøpte ny bryter iallfall... er jo bare å koble til... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet April 15, 2008 Nå har jeg undersøkt ledningene litt nærmere og funnet ut at kjørelysledningen og bremselysledningen går inn på samme sokkelen pæra skal inn på. Er det slik å forstå at kjørelyset skal lyse kraftigere når jeg trykker på bremsa? Er jo bare en pære som skal inn der?! Kan dette stemme? Er også derfor jeg drar med meg bremselyset oppe i bakluka Noen som kan bekrefte/avkrefte om det er slik det skal være? Isåfall er det en spesiell pære som skal være i denne sokkelen? For å gjøre meg fullstendig forklart her har jeg altså: Kjørelys øverst (kombinert med bremselys tydeligvis som da drar med seg bremselyset i takluka ved bruk av vanlig kjørelys. Bremselys funker ikke når jeg trår på bremsepedalen) Ryggelys som nummer 2 funker utmerket Blinklys som nummer 3 funker utmerket Tåkebaklys som nummer 4 funker utmerket 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet April 15, 2008 Skal vel være lyspære med to kontaktpunkter i bunnen der da. Ett punkt til hver glødetråd i pæra. Det vil si en for parklys, og en for bremselys. Hvis det sitter en vanlig pære med bare en glødetråd og ett punkt i bunnen der, så er det ikke så rart at lysene dine oppfører seg litt rart! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet April 15, 2008 Ja, fant ut av det idag... hehe Men får fremdeles blinkende glødelampe når jeg kjører..... bremselysbryteren har nok definitivt kvelda... sletter koden å den bare popper opp igjen Blir nok ny på meg ja! Noen som veit om det er en 4 polet bryter siden det går 4 ledninger inn på stikkkontakten? Er det mulig å bekrefte det slik? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet April 15, 2008 Stemmer med 4 polet da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...