Problem med klima Audi 200

Anbefalte innlegg

Heisann. Har en 90 modell audi 200, hvor klimaen skal fungere skikkelig. Det som er er at den kjøler ikke. Pumpen ble bytta med ny i 2004 i følge forrige eiger, og skulle egentlig funka. Noen som vet hva som kan være problemet? For lite gass? Eller noe annet?

 

Hvis det er for lite gass, hvor fyller man på? Har en kompis som jobber med kjølesystemer, og som kan fylle for meg...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er to tilkoblingspunkter til klimaen, en plugg på huset ved pumpa og en på røret foran klimaradiatoren. Anlegget ditt skal ha 1,1kg R12 eller omtrent 980gram R134a hvis du konverterer. En kjapp test om det er gass på klimaen gjør du ved å skru av plasthetten på ventilen foran radiatoren og trykke inn nåleventilen der med en liten skrutrekker. Det skal være greit med trykk på røret så om det ikke kommer noe gass eller bare fiser litt svakt så trenger du sikkert påfyll. Om det er gass på det kan du prøve å tvangskjøre kompressoren ved å sette +12v direkte på den ene ledningen som går til pumpa (til den elektromagnetiske clutchen) for å se om det blir funk. Det kan nemlig være en eller flere trykkmålere som har gitt seg slik at klimastyringen ikke synes det er forsvarlig å starte kompressoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se her ja... Da har jeg litt å kose meg med! :)

 

Takk for svar :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden det er bytta kompressor, er det konvertert til R 134a

Uansett kan det være greit å få kobla til en tømmestasjon for å sjekke mengden gass som er i anlegget.

Få det trykktesta og fylt på nytt igjen med sporstoff i, slik at lekkasjer lettere kan finnes.

Det er sikkert noen kuldemontører- varmepumpemontører som har elektronisk lekkasjemåler. Den jeg bruker har en følsomhet helt ned til 2,5 gram i året!! Da kan du sjekke alle koblinger for lekkasje uten at det er fylt i sporstoff.

 

For å sjekke om høg og/eller lav-trykkbryter virker kan du koble dem av på kontaktene og laske i mellom i kontakten.

Hvis anlegget da kjøler normalt, er det nok en trykkbryter som er gåen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor er disse bryterne, og hva mener du med "laske i mellom kontaktene"?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Han mener nok at du må stikke en ledningsbit i kontakten slik at du kortslutter de to ledningene som går til bryteren. Jeg har en enklere metode til deg:

Gå på http://www.nordicaudi.com, klikk på FAQ og deretter Övrigt ->ODB koder för gamla klimatanläggningen. Hvis du følger instruksjonene der for å aktivere feilkodeavlesning kan du spesielt legge merke til kanal 17 som viser hvorfor ac-kompressoren eventuelt ikke kommer til å starte.

Ellers kan du lese her for mye informasjon om disse anleggene og diverse feilsøking: http://www.sjmautotechnik.com/trouble_shooting/ac.html

 

Høytrykksensoren sitter foran ac-radiatoren rett ved fylleventilen og lavtrykksventilen sitter på røret inn til kondensatoren (til høyre oppe i vannkassa).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg fått sjekket litt mer med denne kompressoren min. Fikk kun av den plasthetten som sitter på selve kompressoren. Fikk trykket inn en liten spiker, og det kom litt gass ut. Vil ikke påstå at det var mye, men noe kom der. Har ikke prøvd å "tvangskjøre" kompressor, men det skal jeg gjøre så fort jeg får bilen på hjulene igjenn! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Plasthettene skal være skrudd på, om du evt prøvde å dra i den :)

Det skal komme ut gass i trykk, som om du trykker inn stiften i ventilen på dekket. Om det bare siger ut litt/er dårlig futt så har du ikke nok gass på. Men sjekket du opp feilkodene jeg linket til deg da? I så fall har du jo funnet om det er høy eller lavtrykksbryteren som har slått ut :) Er det lavtrykksbryteren og det er lite futt når du trykker inn ventilen så tør jeg påstå at det helt sikkert bare er å etterfylle litt gass.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har jeg faktisk glemt litt ut å sjekke. Men jeg skal ha meg en mekke runde til helgen igjenn, så det blir nok sjekka da! :)

 

Anngående hettene så skrudde jeg den av. Den som sitter oppe med radiatoren satt så fast at jeg ikke fikk den løs. Fikk ikke noe moment på den heller, så den hadde nokk løsnet hvis jeg hadde fått en tang skikkelig på...

 

Disse trykkbryterne skal gjøre slik at kompressoren ikke starter hvis det er for mye eventuelt for lite trykk i systemet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk også orifice tube som sitter på koblingen ved inngangen til fordamperen i vannkassen, her sitter det et lite filter og en trang passasje, og det *kan* bli tett der.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm... Ka eg sko sjekka sa du? Og sånn ca kor e det denne vannkassen ligge?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vannkassen er hele rommet som viskermotoren, viftepakken og fordamperen ligger. Under frontruta, bak torpedoveggen, under det store sorte (sprukne) plastdekselet :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må man gjøre noe spesielt hvis man skal konvertere til R134a??? Va en som sa til meg at hvis anlegget har r12 gass, så funker det dårlig med 134a på samme. Oljen klumpet seg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er litt jobb å konvertere, men den bilen din er allerede konvertert. Kompressoren og oljen er skiftet, så det er nå et R134a-anlegg. Eneste som ikke er byttet er ventilene, som fremdeles er "gammel" type, men alle som driver med AC har overgang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei igjenn. De to nipplene som man fyller gass i, har forstått det slik at en er lav, og en er høy trykk. Er det den som er oppe med ac radiatoren som er høytrykk, og den nede med kompressoren som er lavtrykk? Han som skal fylle var litt usikker på hva som er hva...

 

Kan någen gi meg ein step by step plan øve koss du fylle disse med gass? bare sånn at han montøren min ikkje gjør någe gale! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er det R134a som er på min bil viser det seg, men takk for tipset! :)

 

Noen som har en step by step guide til hvordan man fyller gass på? Hvordan man gjør det? Han som skal gjøre det er ikke så vandt med biler...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er det R134a som er på min bil viser det seg, men takk for tipset! :)

 

Noen som har en step by step guide til hvordan man fyller gass på? Hvordan man gjør det? Han som skal gjøre det er ikke så vandt med biler...

 

Koble på den nippelen som er ved radiatoren, la bilen stå å gå med AC på full guffe..

Skal på ca 1100gram gass... Han har vel manometere osv som viser hvor mye og sånn...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.