#1 Skrevet April 12, 2008 Det begynte med at Golfen gikk varm på tomgang, temp-måleren viste varmt samtidig som temp-symbolet blinka i dashen. Skrudde av tenninga, og venta en liten stund. Men hørte aldri noe til radiatorvifta? Men det gikk fint igjen når bilen var i fart, for da viste temp-måleren i dashen normal temperatur og regna med at den da vil få riktig mengde med luft? Også et lite smpørsmål; går radiatorvifta på under kjøring også, eller gjelder dette bare når bilen står på tomgangen? Så fikk jeg en liste å sjekke opp: * Radiator * Radiatorvifte * Termostat (checked) * Temp-sensor Andre ting? Også la jeg merke til etter noe søk på forumet at folk flest har BLÅ kjølevæske på Golfene sine? Når jeg tok ut termostaten igår, fikk jeg ut RØD væske? Og tenkte ikke noe mer over det, og etterfylte da "Esso" RØD kjølevæske, uten å blande med vann! Unnskyldningen er vel mangel på visdom og kjørte heller ikke så langt før jeg parkerte.. Har jeg gjort noe veldig dumt nå? Gjorde ikke noe mer før jeg la meg igår kveld, og skulle prøve å starte bilen idag, så merka jeg at temp-symbolet begynte å lyse etter er par minutter og jeg slo av motoren med en gang, og da oppdaget jeg at det rant ut kjølevæske fra termostaten/vannpumpa en plass, der det ble skrudd på igår! Er det bare meg som ikke har skrudd til ordentlig? Så folkens, håper jeg får litt hjelp her... FORSLAG? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 12, 2008 Radiatorviften skal starte når motoren når ca 92 grader. Nå som det ikke er så varmt ute inntreffer dette oftes kun på tomgang da luftstrømmen holder under kjøring. Starter ikke vifta bør du sjekke spenning til tempsensoren som sitter i radiatoren. Får den spenning og ingenting starter så er den gåen. Edit: Har du tvangskjørt vifta ved å koble fra denne sensoren og lasket, så er det bare å handle en ny med en gang. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 12, 2008 Radiatorviften skal starte når motoren når ca 92 grader. Nå som det ikke er så varmt ute inntreffer dette oftes kun på tomgang da luftstrømmen holder under kjøring. Starter ikke vifta bør du sjekke spenning til tempsensoren som sitter i radiatoren. Får den spenning og ingenting starter så er den gåen. Edit: Har du tvangskjørt vifta ved å koble fra denne sensoren og lasket, så er det bare å handle en ny med en gang. Da skal jeg sjekke opp om temp-sensoren får spenning! Takk for tips forresten! Tvangkjørte vifta via direkte kobling mellom vifta og batteriet, med temp-sensoren plugga på ja? Men du mener at jeg skal prøve det samme, bare at temp-sensoren er frakobla? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 12, 2008 Koble kun fra tempsensoren. Inn på denne går det tre ledninger om jeg husker rett. En rød, som er konstant 12V og to til i uviss farge. Koble fra rød til en av disse to om gangen. Skal starte trinn 1 på ene pinnen, og trinn 2 på andre (evt. begge pinnene). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 12, 2008 Koble kun fra tempsensoren. Inn på denne går det tre ledninger om jeg husker rett. En rød, som er konstant 12V og to til i uviss farge. Koble fra rød til en av disse to om gangen. Skal starte trinn 1 på ene pinnen, og trinn 2 på andre (evt. begge pinnene). Aha! Så med min uklarhet, så skal vifta starte ved direkte kobling fra kontakten til temp-sensoren til batteri? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 12, 2008 Tempsensoren som er defekt;) Hatt samme hælvete med min, er også problem på Golf 4 at de ryker.. Koster ca. 350kr på møller.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 12, 2008 Lask kun i kontakten, ikke ta noe direkte fra batteri. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 12, 2008 Tempsensoren som er defekt;) Hatt samme hælvete med min, er også problem på Golf 4 at de ryker.. Koster ca. 350kr på møller.. Takk for sist Bjørnar! Hadde du problemmer med tomgang og vifta du også på gamle Golfen din? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 12, 2008 Lask kun i kontakten, ikke ta noe direkte fra batteri. Hva er "lask" Sverre...? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 12, 2008 En lask er enkelt og greit en ledning som kobler sammen to punkter. Utbredt uttrykk på sunnmøre såfall. Koble fra kontakten på sensoren, da har du 3 pinner. 1. Rød 2. Rød/sort? 3 Et eller annet Koble en ledning mellom 1 og 2, da skal viften starte. Gjør den det, så er tempsensor gåen. Utbredt problem, jeg har bytta slik på omtrent alle mine biler. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 12, 2008 Takk for sist Bjørnar! Hadde du problemmer med tomgang og vifta du også på gamle Golfen din? Nei, ikke 3érn. Men VR6én jeg har nå, og Golf 4 jeg har nå. Fiksa på VR6en, men Golf 4 er tempsensoren gåen, så etter 5min på tomgang er den neste 130grader på måleren: eek : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 12, 2008 En annen ting, ang. lekkasjen. Så pleier termostathus-pakningen og være vanskelig og få skikkelig på og sitte tett. Så er nok der problemet er. Been there, done that: smil : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 13, 2008 En annen ting, ang. lekkasjen. Så pleier termostathus-pakningen og være vanskelig og få skikkelig på og sitte tett. Så er nok der problemet er. Been there, done that: smil : Ja, fant hvor det lakk fra...og ble litt klokere på det! : Det er den pakninga du skriver om her Bjørnar, O-ring som det fint heter.. Har skrudd av og på røra mellom termostaten 2-3 ganger, men fortsatt renner det like mye. Er det jeg som gjør noe feil, eller er en ny O-ring noe å tenke på når butikkene åpner imårra? Hva gjorde du forresten? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 13, 2008 Er o-ringen skadet er det bare å bytte, følger alltid med ny når man kjøper termostat så sikkert ikke dumt å bytte uansett. Sjekk også etter sprekker i plast-delen. Jeg pleier å bruke litt tettningsmasse, kobberpasta etc. for å "lime" pakningen så den ligger på rett plass når det skrus til. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...