Anbefalte innlegg

Hei.

Merket idag da jeg svingte inn hjemme at det kom en klakkelyd fra høyre foran...

 

Slik fortonet det seg:

Slakket farten for å kjøre inn utkjørselen til huset (90 graders sving mot høyre).

Svinger inn med lav fart og ganske mye rattutslag, og da kommer lyden. Den økte i intensitet når jeg øket farten, med altså nesten fullt svingutslag.

Etterhvert som jeg rettet opp rattet og kjørte de siste 10 metrene opp til huset, så forsvant lyden.....

 

Drivaksel/knuten/hjullager? Eller kan dette være noe annet?? : klø :

 

Truls

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har et ytre drivledd som synger på siste verset. Klakkelyd under hard sving i lav hastighet (og/eller med litt pådrag) er typiske kjennetegn på dette.

 

EDIT: Jeg mente et ytre ledd (selv om jeg, som tidligere storforbruker av indre drivledd, tydeligvis skriver ordet indre reint intuitivt;)).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville tippe dette er gåen knute. se etter om du har gris i felgen, for da synger belgen til knuten på sist verset.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

90% sikkert den ytre drivknuten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, indre drivledd og/eller ytre drivknute?..

Får ta meg en tur innom lokale bilverkstedet. Det er forresten ikke gris i felgen, men skiftet vel faktisk denne foran der for 1 1/2 år siden, for da var belgen slitt.

 

Noen som har formening om pris på skifte av en av de ovenfornevnte??

 

Truls

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da jeg byttet de ytre drivknute på coupe'en min, måtte jeg ut med snaue 800,- per stk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var vel kun for delene.

 

Har du bytta belg tidligere, tok du ut leddet og rengjorte, og smurte på nytt? Er mansjetten dårlig og du får sand inni så blir det som slipepasta.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var vel kun for delene.

 

Har du bytta belg tidligere, tok du ut leddet og rengjorte, og smurte på nytt? Er mansjetten dårlig og du får sand inni så blir det som slipepasta.

 

Ja, verkstedet som skiftet belgen smurte opp og fikset. Hvis rutinen er å ta ut leddet når de gjør dette, så får jeg vel tro at de gjorde det.. Er usikker da...Spurte dem om det så greit ut etterpå, og det sa de at det gjorde.Nå er det jo 20000 km siden, så kan vel være at dette er "naturlig" slitasje?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo selvsagt være naturlig.

 

De må ikke ta av leddet om de har verktøy for å tre belgen over drivknuten. Spørs hvor god tid de har tatt seg. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nytt ledd, mansjett og 120g fett til a4 kosta 2300,- på møller.

Er byttedel, så ta med deg det gamle/betal 800,- i depositum.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller 400kr (- evt rabatter) billigere fra f.eks Meca.

 

(Da sjekka jeg pris på ledd til din bil, ikke A4. :) )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for god hjelp, svinger innom lokale (Toyota!!) verkstedet i morgen. De har godt rykte på seg, og fikk som sagt god hjelp der sist.

 

EN ting til; bør jeg skifte på begge sider hvis jeg må skifte? Tenkte på om det er lurt når jeg først er "igang"...

 

Truls

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, det er ikke som bremseskiver, klosser etc. Holder å bytte en side.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.