Anbefalte innlegg

Hei.

Har nettopp gått til innkjøp av en Audi S6 2,2 TQ..Jeg har tanket 98 blyfri siden jeg fikk den,men ser i instruksjonsboka at det går ann å tanke 95 blyfri..Hva bør jeg velge??

 

: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bær velge 98, men om lommeboka sier noe annet, så ta 95. Bilen går på begge, men hissigere på 98.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis bilen er chippet får man vel fort tenningsbank om man fyller 95.. Noen som kan bekrefte dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Instruksjonsboka på min RS2, sier man kan fylle 95 men bør fylle 98

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen bensinbiler i det hele tatt på privatmarkedet som har andre fordeler enn økonomiske av å fylle 95? Eller med andre ord; som ikke har godt av å få servert 98 oktan?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tanker 98 jeg...Tenkte prøve 99 her om dagen med dret i det...kosta en god del mer enn 98 blyfri..Men hadde forskjellen vøri merkbart kunne jeg vurdert det..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På original bil kan du kjøre 95 med litt redusert motoreffekt. Er den chippet bør du kjøre 98 eller 99.

Jeg bruker 99 på RS2'en og 104 på Golfen:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

Har nettopp gått til innkjøp av en Audi S6 2,2 TQ..Jeg har tanket 98 blyfri siden jeg fikk den,men ser i instruksjonsboka at det går ann å tanke 95 blyfri..Hva bør jeg velge??

 

: klø :

 

Hei!

Er bilen orginal så kan du bare kjøre med 95okt. Men er bilen chippet så SKAL det være 98okt, det er kun 98okt som gjelder hvis bilen er chippet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis bilen er chippet får man vel fort tenningsbank om man fyller 95.. Noen som kan bekrefte dette?

 

Det kan bekreftes. Bilen går på begge deler men en chippet bil skal under ingen omstendigheter gå på under 98. Jeg kjører sålangt det lar seg gjøre kun 99 V power.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forskjelen er jo bare bensinens evne til å selvantende, og de begge gir like mye effekt.

Men selvantening pga komp, før pluggen gnister er jo ikke positivt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

98 okt kjøler bedre enn 95 i forbrennings tidspunktet. så for å bevare stempel osv så er det vel 98 okt værtfall på en chipet bil som gjeller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forskjelen er jo bare bensinens evne til å selvantende, og de begge gir like mye effekt.

 

Men med mindre evne til å selvantenne (høyere oktan) har du mulighet til å kjøre hissigere tenning, dvs større effekt.

 

Kort fortalt: Eldre audier kjører fint på 95oktan, men du vil merke på turbobiler at de er merkbart sprekere på 98oktan. Er bilen chippet, blir motoren i 99% av tilfellene optimaliert for 98oktan og da skal det fylles. Kjører du da på 95oktan er sjansen for tenningsbank overhengende stor.

Generelt er motorstyringen til audier optimalisert for 98oktan, men kan fint kjøre 95 dersom du ikke finner en stasjon med 98 eller befinner deg i et u-land.

 

Håper dette var lettfattelig. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjørte min S4 2.2 bare på 95. Eneste forskjell jeg merket til 98 var at den var dyrere. Ikke gikk bilen noe bedre og ikke brukte den noe mindre.. Andre har andre erfaringer, så man må nesten bare prøve seg frem litt og se..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjør på 95oktan, du merker ingen forskjell fra 95/98oktan, og den motoren har vel bankesensor som rydder opp i tenningsbank.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bankesensor er jo så, men er vel litt vel kjipt å chippe bilen bare for å oppleve at den lovte effektøkningen forsvinner pga feil type bensin? (Dvs 80kroner forskjell på 80liters tank)

 

Eyvind; 200 10v er det iaffal veldig stor forskjell på. Bilen gikk greit med nesten tom tank og 95 oktan, men enda bedre med full tank og 98 oktan. Det er dog en mulighet for at denne "regelen" gjelder i større grad på eldre biler.

 

Personlig kjører jeg konsekvent 98oktan på alle mine kjøretøy, både gamle/nye biler og mc. Jeg har råd til de ekstra kronene, så hvorfor ikke spandere det beste på barna mine?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bankesensor er jo så, men er vel litt vel kjipt å chippe bilen bare for å oppleve at den lovte effektøkningen forsvinner pga feil type bensin? (Dvs 80kroner forskjell på 80liters tank)

 

Snakker vi kun 1tank er ikke 80 spenn mye nei, men disse bilene bruker vel par tanker i uka hvis du bruker den daglig, om ikke mere. 2x80 = 160spenn. 160 x 52uker = 8320.-

 

Du for mye fint for 8320.-

 

 

Eyvind; 200 10v er det iaffal veldig stor forskjell på. Bilen gikk greit med nesten tom tank og 95 oktan, men enda bedre med full tank og 98 oktan. Det er dog en mulighet for at denne "regelen" gjelder i større grad på eldre biler.

 

Jeg vil påstå at du ikke merker noe forskjell, det ligger bare i psyken din at du tror den går bedre, og da er ikke 8300spenn mere på bensin i året verdt det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo og benket forskjell på orginale biler med turbo, sist av TopGear? Da med en 200hk golf gti og en subaru impreza sak. Der var forskjellen ganske stor og mener jeg. Skal sjekke opp dette når jeg kommer hjem fra jobb.

Så at det er forskjell på eldre biler med dårligere mulighet for justering av tenning feks, overrasker meg ikke.

 

Når det gjelder forbruk pendlet jeg 11mil om dagen med min 20v, brukte ca en liter i snitt. Fylte bensin en gang i uka. Og ja, en får mye fint for de pengene, men så var det å prioritere da.. Jeg har feks hørt at X-røykere skal til syden og handle mye fint for pengene de tidligere brukte på tobakk, men det viser seg at de fleste bruker pengene i det daglige uten å tenke seg om likevel.. :) I tillegg kan du jo ta med chipping til 7000(?) i regnestykket i bortkastet chip, dersom en kjører 95oktan på bil med bankesensor og chip for 98oktan?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er en test fra Fifth Gear der Jon Bentley tester Shell Optimax 98, BP Ultimate 97, og vanlig bensin 95. Det vises wheel hp, men han sier bhp.

http://www.youtube.com/watch?v=0QGCYLwTCGI

 

og her med bensintilsetninger, "octane booster" etc

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snakker vi kun 1tank er ikke 80 spenn mye nei, men disse bilene bruker vel par tanker i uka hvis du bruker den daglig, om ikke mere. 2x80 = 160spenn. 160 x 52uker = 8320.-

 

Du for mye fint for 8320.-

 

Nå surrer du fælt:p Jeg har en S6, å ja jeg fyller 95. Ein tank har jeg i 14dager. og jeg er ingen engel bak rattet:evil:

Bruker bilen daglig også: rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eyvind; 200 10v er det iaffal veldig stor forskjell på. Bilen gikk greit med nesten tom tank og 95 oktan, men enda bedre med full tank og 98 oktan. Det er dog en mulighet for at denne "regelen" gjelder i større grad på eldre biler.

 

Jepp, jeg kjørte min 100TQ på en blanding med 30-40% E85, og bilen gikk MYE bedre enn den gjorde på 95. Vil tro at jeg hadde fått noe av samme økning med 98. På 20v merket jeg derimot ingen forskjell på S4'en.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snakker vi kun 1tank er ikke 80 spenn mye nei, men disse bilene bruker vel par tanker i uka hvis du bruker den daglig, om ikke mere. 2x80 = 160spenn. 160 x 52uker = 8320.-

 

Du for mye fint for 8320.-

 

Nå surrer du fælt:p Jeg har en S6, å ja jeg fyller 95. Ein tank har jeg i 14dager. og jeg er ingen engel bak rattet:evil:

Bruker bilen daglig også: rock :

 

Jeg har da hatt flere S biler, så jeg vet hva dem bruker, så jeg surrer nok ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er en test fra Fifth Gear der Jon Bentley tester Shell Optimax 98, BP Ultimate 97, og vanlig bensin 95. Det vises wheel hp, men han sier bhp.

http://www.youtube.com/watch?v=0QGCYLwTCGI

 

og her med bensintilsetninger, "octane booster" etc

 

Subaruen har kontinuerlig selvjusterende tenning, så den tilpasser seg fuel med høyere bankefasthet, og produserer mer effekt. På Golfen trekker nok ECU'en noe tenning når bankesensorene får kjørt seg på 95 oktan myrvann. Interessant å merke seg at Golf GT produserer nesten like mye på navene som GTI'en i denne testen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snakker vi kun 1tank er ikke 80 spenn mye nei, men disse bilene bruker vel par tanker i uka hvis du bruker den daglig, om ikke mere. 2x80 = 160spenn. 160 x 52uker = 8320.-

 

Du for mye fint for 8320.-

 

Nå surrer du fælt:p Jeg har en S6, å ja jeg fyller 95. Ein tank har jeg i 14dager. og jeg er ingen engel bak rattet:evil:

Bruker bilen daglig også: rock :

 

Aldri verden om du har en tank i 14 dager dersom du bruker bilen daglig og i tillegg kjører som en:evil:

Det tørr jeg så og si påstå

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

Er bilen orginal så kan du bare kjøre med 95okt. Men er bilen chippet så SKAL det være 98okt, det er kun 98okt som gjelder hvis bilen er chippet.

 

Hvorfor?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.