Anbefalte innlegg

Er bilen chippet, blir motoren i 99% av tilfellene optimaliert for 98oktan og da skal det fylles. Kjører du da på 95oktan er sjansen for tenningsbank overhengende stor.

 

Står da her Ruben.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sorry : dum : Men jeg kjører som regel på 95, å min er chippet. fyller 98 støtt å stadig, men bare om lommeboka tillater det. Eneste forskjellen jeg merker er at den går bedre på 98.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nyere biler trekker tilbake tenningen når du får tenningsbank, så sikkert derfor du berger deg.

Bortkastet chip da. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nyere biler trekker tilbake tenningen når du får tenningsbank, så sikkert derfor du berger deg.

Bortkastet chip da. :)

hehe, nei chippen er ikke bortkastet likevel ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Aldri verden om du har en tank i 14 dager dersom du bruker bilen daglig og i tillegg kjører som en:evil:

Det tørr jeg så og si påstå

 

Vis jeg hadde kjørt til Oslo hvær dag har jeg brukt 3 tanker om dager: rolleyes

Min bruker 1,8Liter per mil! Så jeg mener og tror det er noe som er galt etter som den bruker så mye.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Vis jeg hadde kjørt til Oslo hvær dag har jeg brukt 3 tanker om dager: rolleyes

Min bruker 1,8Liter per mil! Så jeg mener og tror det er noe som er galt etter som den bruker så mye.

 

Likevel har du en tank i 14 dager,og du er ikke akkurat en engel bak rattet...Aldri verden mener nå jeg da...Bruker man en sånn bil daglig,og gjerne litt ekstra har man ikke en tank i 14 dager...Men klart,alt er relativt..Tanken kan vare i 1 mnd den,men med jævlig lite kjøring vel og merke: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

 

Min bruker 1,8Liter per mil! Så jeg mener og tror det er noe som er galt etter som den bruker så mye.

 

 

1.8L pr.mil er helt normalt det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En turbobil som er chippet bør gå på 98bensin da den vil yte bedre. Om den har bankesensorer (Noe så godt som alle turbomotorer fra VAG har) vil den bare trekke tilbake tenningen så den ikke går like godt, så det har jo ingen annen betyding for motoren enn at bilen vil gå litt dårligere.

 

 

For sugemotorer mener jeg det har null og niks å si om de kjører på 95 eller 98, uansett om de har bankesensorer eller ikke. Ytelselsforskjellen er ikke så stor at det har noen betydning, man kan derfor bare bruke 95 som er billigere.

 

Denne testen fra Fifth gear sier jo det meste:

 

http://www.youtube.com/watch?v=0QGCYLwTCGI

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

 

1.8L pr.mil er helt normalt det.

 

ikke akkurat vanlig men kan fort bli 1,5 l pr mil...Poenget mitt var at det ikke er mulig å bruke en slik bil hver dag,litt hardt innimellom på 1 tank i 14 dager: eek :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

ikke akkurat vanlig men kan fort bli 1,5 l pr mil...Poenget mitt var at det ikke er mulig å bruke en slik bil hver dag,litt hardt innimellom på 1 tank i 14 dager: eek :

 

Det kommer vel ann på hvor lankt du kjører det! bruker bilen 1,8L på mila så gjør den det! Så er antall mil du kjører ann på hvor lang tid du har på en tank!

skal vi spore inn på hva denne tråden egentlig handler om ELLER: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Det kommer vel ann på hvor lankt du kjører det! bruker bilen 1,8L på mila så gjør den det! Så er antall mil du kjører ann på hvor lang tid du har på en tank!

skal vi spore inn på hva denne tråden egentlig handler om ELLER: rolleyes

 

 

Kjører du litt hardt skvetter den fort opp i 2 liter pr mil....men hvis du ikke kjører mer enn 35-40 mil på 14 dager så skal jeg gi meg,for da varer tanken sikkert 14 dager....Men hvem kjører ikke mer enn 3 mil pr dag når man har slik bil??Det gjør ihvertfall jeg: rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde aldri snittforbruk på normal kjøring (ingen bane, henger eller noe sånt) på over 1.1 på en tank med min S4 2.2.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

For sugemotorer mener jeg det har null og niks å si om de kjører på 95 eller 98, uansett om de har bankesensorer eller ikke. Ytelselsforskjellen er ikke så stor at det har noen betydning, man kan derfor bare bruke 95 som er billigere.

 

http://www.youtube.com/watch?v=0QGCYLwTCGI

 

Hmm...det avhenger helt av tuningsgrad. En riktig tunet sugemotor skal ligge like tett opptil bankegrensen som en turbomotor. Er den tunet for 98 oktan bør den gå på det, er den tunet for 98 og ikke har bankesensor bør den ihvertfall gå på det. Sugemotoren i 8v Golfen min har 11:1 kompresjon og banker på både 98 og 99 oktan. E85 (104 oktan) gjør susen:)

En ting man må huske er at hvis ECU registrerer banking trekker den mer enn optimal mengde tenning.

Si at man har justert/programmert 38 BTDC på 99 oktan. Maks tenning på myrvann (95 oktan) kan f.eks være 35 grader på det motoroppsettet og den IAT. Men: ECU registrerer banking, og trekker mer enn optimal mengde tenning, f.eks 6 grader, slik at man bare har 32 grader.

En adaptiv tenning som J&S Safeguard vil hele tiden legge seg så tett opptil tenningsbank som mulig, men de fleste standard ECU'er er ikke smarte og kjappe nok, så man kan miste betydelig mengde effekt hvis man bruker for lav oktan og det registrerers tenningsbank

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde aldri snittforbruk på normal kjøring (ingen bane, henger eller noe sånt) på over 1.1 på en tank med min S4 2.2.. ;)

 

Det artige med en turbomotor med mye effekt er at man kan ha et massivt forbruk når man bruker alle hestene, men kan kjøres nesten ned på Blue Motion nivå når man tar det (ekstremt) pent.

Når jeg er ute og logger effektkurver, justerer boost, fuel, etc er forbruket ofte oppimot 5L/mil.

400+ gamper krever litt drikke, men har kjørt ned på 0.78 på langkjøring når man såvidt rører gasspedalen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I bensinlokket på min står det 91/95 ROZ? Er riktignok sugemotor dette, men tilsvarer det 95/98 RON eller er det sånn at min ikke har godt av 98 ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I bensinlokket på min står det 91/95 ROZ? Er riktignok sugemotor dette, men tilsvarer det 95/98 RON eller er det sånn at min ikke har godt av 98 ?

 

ROZ=RON

Bilen din er beregnet på 95 oktan, men kan gå på 91 oktan (effekten reduseres hvis ECU merker tenningsbank og må trekke tenning på 91 oktan).

98 oktan vil ikke gi mer effekt i din bil hvis alt er normalt. Hvis du har mye karbonrester i brennkammeret (som øker kompresjonsforholdet og kan gi hot-spots som forårsaker tenningsbank) er det mulig at du kan ha tenningsbank på 95 oktan, og da vil 98 oktan gi mer effekt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.