#1 Skrevet April 14, 2008 Hei. Nå nermer bilen min seg til å runde snart 120000 og da skal eg ta eit røskande med regreim og stor service etc. Vel åssen er det med desse kassene? Skal dei byttes olje på og er det kurant og få gjort? Kor mange liter må evt kjøpes. Må eg til med vagcommen for å lese tempen på olja? Vel ein liten oppskrift på denne hadde vert suverent. 2002 modell allroad 2,5 tdi, slappe 180 Hk... Litt tung bil så har nok med det å gjere;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 14, 2008 ligger en gjør-det-selv tråd her på forumet, men merker du noe galt med giringa? unødvendig å bytte før man begynner å merke noe, og selv om noen vil si det, så er det ikke for sent når du merker det.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 14, 2008 Vel ein liten oppskrift på denne hadde vert suverent. Kansje denne oppskriften kan brukes? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 14, 2008 Det er tiptronic du har. da er det iallefall 9 liter som skal på, da om du får ut all den gamle. men da må du vel trykkspyle med trykkluft. Bytte filter og rengjøring av magneter i bunnpanna, samt ny bunpannepakning må du også ha. Den howto'en er vel en grei beskrivelse på hva som må gjøres. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 15, 2008 Oki dok, merker ikkje noko problem, eineste er at den slår i gir av og til. Dette er sjeldent og gjerne vis eg har det litt travelt:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 15, 2008 Bytt nå. Dersom du venter til at kassa begynner å slure kan det være for seint.... (ZF som er produsent av tiptronic-kassa (regner med at det er det du har) anbefaler oljeskift hver 60.000. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 15, 2008 Hvis det ikke er bytta, så gjør det nå ja. max intervall vil jeg si er 60 000km pr oljeskift. Det er så mange eksempel på havarerte tip kasser både på audi og vw. Du trenger heller ikke merke noe før du sitter det og banner. Som nevnt anbefaler produsenten dette også, selv om audi sier at du trenger aldri bytte olje på de kassene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 15, 2008 er det noen som kan si at ei tip kasse har ryki pg.a oljeskift eller har folk fått med seg at det som regel er reversen som ryker pg.a en dårlig\svak konstruksjon? Det at kassene girer tregt er jo en konsekvens av treg oljegjennomstrøming i filter og oljesil.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 16, 2008 Eg får prøve å få gjort dette, men det var den tida da..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 17, 2008 ligger en gjør-det-selv tråd her på forumet, men merker du noe galt med giringa? unødvendig å bytte før man begynner å merke noe, og selv om noen vil si det, så er det ikke for sent når du merker det.. Er du også av de som f.eks. vurderer å slutte med 40 om dagen og meierismør på brødskiva når du har fått hjerteinfarkt? Det er bedre å forebygge enn å behandle, og en overhaling av en girkasse, for ikke å snakke om en byttekasse, koster flere ganger mer enn det koster selv på merkeverksted å få olje og filter på girkassen skiftet hver 60000. km. Husk også at når man tapper girkassen får man ut litt under halvparten av oljen, så om det som er der ser ut som brunt slam har man ennå igjen mange liter av dette etter et skift. Derfor skifter man olje før det har gått så langt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 17, 2008 er det noen som kan si at ei tip kasse har ryki pg.a oljeskift eller har folk fått med seg at det som regel er reversen som ryker pg.a en dårlig\svak konstruksjon? Det at kassene girer tregt er jo en konsekvens av treg oljegjennomstrøming i filter og oljesil.. Skitten olje får ventilene i girkassen til å gå tregt. Skitten olje leder bort varme dårligere. Skitten olje mister alle egenskapene den opprinnelig hadde. Det er MANGE eksempler på girkasser som havarerer på 150-250kkm fordi de aldri har fått oljeskift og som trolig hadde fungert helt fint om de hadde fått jevnlig service. En girkasse som girer tregt og slurer vil også varme oljen mer og slites mye mer enn en som girer raskt og fast, så det er en spiral/ond sirkel. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 17, 2008 Å skifte olje på denne kassa koster mellom 3 og 4000 kr inkl. olje, det er ikke store invisteringa i forhold til å kjøpe en ny/brukt kasse som koster iallefall 40/20 000 kr. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 17, 2008 Skitten olje får ventilene i girkassen til å gå tregt. Skitten olje leder bort varme dårligere. Skitten olje mister alle egenskapene den opprinnelig hadde. Det er MANGE eksempler på girkasser som havarerer på 150-250kkm fordi de aldri har fått oljeskift og som trolig hadde fungert helt fint om de hadde fått jevnlig service. En girkasse som girer tregt og slurer vil også varme oljen mer og slites mye mer enn en som girer raskt og fast, så det er en spiral/ond sirkel. Girkassen hverken slurer tregt eller slurer.. Thats my point.. Jeg bytta også olje på kassa mi, men da hadde den gått noe lengre, og jeg kommer til å bytte på min så fort jeg merker noe til det.. men ikke før.. det er bare min mening, og eneste grunn til at jeg skriver dette er å dempe litt av hysteriet rundt tiptronic\automatkasser.. det er et tema, helt klart, men det blir litt av det samme som diskusjonen rundt 2.5tdi motoren, når man ser på klagetråden rundt denne motoren får man jo et inntrykk av at alle 2.5tdi motorer ryker, noe de langt ifra gjør.. samme med tiptronic kasser, enkelte kasser får problemer, enten pg.a kjørestil eller vedlikehold, men dette gjelder et særlig lite antall biler.. husk at antallet vag biler i klubben her knapt nok representerer noen få prosent av alle VAG i norge, og da kommer feil på enkeltmodeller veldig tydelig fram.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 17, 2008 Hei Jeg har måttet bytte girkasse på min Allroad. simeringen som sitter mot converteren spratt ut på grunn av overtrykk på baksiden, dreneringshullet som sender oljen tilbake i sumpen var tett. Dette skjedde en kald vinterdag så jeg er ikke helt sikker på om ising på grunn av fuklighet i oljen var problemet. Min konklusjon er: bytt olje på 80000, men hvis ZF sier 60000 så kanskje det er lurt. Møller sier at oljen ikke skal byttes... Merkelig 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet April 17, 2008 Møller sier at oljen ikke skal byttes... Merkelig De har vel funnet en fin forretningside kanskje? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet April 17, 2008 Tja, de var tomme hos importøren for ATF-olje sist jeg byttet, så noe har nok skjedd med filled-for-life-policyen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet April 17, 2008 Jeg overhørte en samtale mellom en kundemottaker og en eier av en A6 med tiptronic da jeg var innom for å hente noen deler hos min lokale forhandler her om dagen. De gikk gjennom hva som skulle gjøres på en 120000 km-service, og da sa kundemottakeren at olje- og filterskift på girkasse var et av tilleggsarbeidene på den servicen, så man kan jo håpe at noe har skjedd. Enda bra, å kjøpe en bil med 250000 km på telleren og ti år på samme olje hadde vært rimelig vanvidd etter min mening. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet April 17, 2008 Jeg overhørte en samtale mellom en kundemottaker og en eier av en A6 med tiptronic da jeg var innom for å hente noen deler hos min lokale forhandler her om dagen. De gikk gjennom hva som skulle gjøres på en 120000 km-service, og da sa kundemottakeren at olje- og filterskift på girkasse var et av tilleggsarbeidene på den servicen, så man kan jo håpe at noe har skjedd. Enda bra, å kjøpe en bil med 250000 km på telleren og ti år på samme olje hadde vært rimelig vanvidd etter min mening. Trodde de var interessert i å tjene penger jeg, og det gjør de vel på tip oljeskift. Ser iallefall det på en annen tråd her, de skulle ha 8000 kr for å gjøre dette i drammen, så da burde kanskje det legges til som en anbefaling? Da skal de iallefall tjene godt om det er den prisen de skal operere med. ca 1500-2000 i deler og olje og 6000-6500 i arbeid 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet April 27, 2008 Oljesil og pakning til tiptronic kommer på 280,- inkl frakt fra USA... Rask levering også.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet April 27, 2008 Mot all formodning er faktisk atf olje skiftet på kassa mi på 120.000 storservice tatt av tidligere eier. Kanskje fordi den ikke ble tatt på merkeverksted Men de har nok ikke vært nede med bunnpanna og bytta filter. Jeg har nå fått olje og filter/sil på kassa bytta på 185.000 (da jeg kjøpte den) og planlegger å ta et skift til etter 20-30 kkm for å fjerne etterslepet fra 0-120kkm (ref: tidligere post, kun deler av oljen blir skiftet hver gang) og deretter følge 60kkm intervaller. For å si det sånn var den ikke et pent syn den bunnpanna.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...