#1 Skrevet April 14, 2008 Da jeg skulle kjøre fra butikken ikveld kom jeg noen meter og så døde motoren. Jeg prøvde å starte igjen, men det gikk ikke. Fikk hjelp av en kompis til å taue bilen hjem, og så prøvde jeg å starte et par ganger nå. Det er masse strøm på batteriet. Jeg prøvde å høre etter om jeg kunne høre bensinpumpen når jeg slo på tenningen, men det var helt tyst fra den kanten av bilen. Foran i motorrommet kom det imidlertid kneppelyder av ymse slag fra forskjellige steder. Prøvde å starte flere ganger, og fikk litt start på bilen et par ganger og så døde den igjen. Ved en anledning klarte jeg å holde liv i motoren litt ved å ruse motoren. Men så døde den igjen. Hva kan dette være? Da jeg prøvde å starte hørte jeg klikkelyder fra tenningsområdet (Rattstammen) Sitter det noe rele der? Ved en anledning gikk turtellernålen løpsk og virret i full fart frem og tilbake et par ganger.......... Edit: 1997 Audi A4 1,8T 2WD med AEB motor og manuell kasse. Ikke klima. Har gått 202 000 km nå. Ble chippet ved ca 190 000, og det ble samtidig montert K04-15 turbo, N75H, forge resirk og komplett eksos fra turbo. Dette var ifjor vår/sommer. Motoren har gått knirkefritt siden det med unntak av en gang batteriet døde og jeg slet litt med å få start på den etter å ha ladet opp batteriet. Minner symptomene om bensinpumpe, coiler, tenningsmodul eller hovedhjerne? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 14, 2008 defekt instrumentpanel? startsperra ligger vel bl.a inni der? evt. kabling opp til dette.. vi hadde ute instrumenthuset på en passat, når det skulle inn igjen hadde kabelnettet fått bank og bilen starta ikke, måtte bytte kabelnettet.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 14, 2008 Hmm. Jeg har hatt ute instrumentpanelet for å bytte noen pærer, men det er nesten et halvt år siden. Det ville vel vist seg som et problem der og da da jeg monterte det igjen isåfall? Slik som i eksempelet du nevner. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 14, 2008 kommer det opp noe motor symbol i inst.huset eller noe lignende? ville vel tro at det er noe elektrisk iallefall siden bilen bare kutta, og ikke har hatt fjusk problemer tidligere.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 14, 2008 Nei, kun batterilys, bremselys, bensinlys og oljelys. Men disse 4 pleier jo å komme på, og gå av når motoren starter. Og siden motoren ikke starter går de ikke av. De gikk av de gangene jeg fikk litt start. Men de blinket noen ganger litt rart iforhold til hva de pleier. Tror bensinmåleren og løp litt løpsk slik turtelleren gjorde. Så det er definitivt noe elektrisk som er problemet ja. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 14, 2008 Kan det ha med chip'en å gjøre? hvis det er noe lodding som ikke er skikkelig eller noe? At bensinpumpen er synderen kan vel utelukkes i og med at turteller og bensinmåler løp løpsk, og at det kommer lyder fra tenningen osv? Eller? Prøver å eliminere litt muligheter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 15, 2008 Ingen som har noen tips? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 15, 2008 Har fått installert vagcom nå etter mye styr, og fikk da opp følgende feilmelding: Adress 01: Engine 17967 -Throttle Valve Control Part (J338): Fault in basic settings P1559 - 35 -10 ----- Intermittent Jeg har en slik kabel fra ebay, så har ikke tilgang til annet enn motor og bremser virker det som.... Eller finnes det noen måte å omgå det problemet på? Jeg fikk forresten fint start på bilen nå, har prøvd å starte og stoppe et par ganger, og alt virker som vanlig nå..... Skjønner ingenting. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 15, 2008 Kan prøve og calibrere gass speld. Vist det funker på ebay kabeln. så veit du ivertfall om spjelde er iorden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 15, 2008 Tror ikke det funker på den kabelen... Men er samme kabel som bildiagnose.no selger, så syns det er rart jeg ikke får til å bruke noen funksjoner i vagcom... Jeg tipper det er startsperren som er problemet, etter å ha lest endel tråder om det her på forumet. Så skal prøve å ta av ratt og deksler på rattstammen og lodde noen kabler til helgen. Får håpe det gjør susen. Men hvis noen har andre tips, så bare kom med de! :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 15, 2008 Hadde nøyaktig samme problemet på A6en min. Fikk fjerna dekodersokkelen på ECUen og bilen har ikke stoppet siden Chipen står nå rett i sokkelen som er loddet i ECUen. Hvis tenningsmodulen hadde gått, så ville motoren fusket (kanskje gå på tre sylindre) eller ikke startet i det hele tatt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 16, 2008 Faen, idag ville ikke bilen starte igjen..... Så samboeren måtte ta bussen til jobb og rakk ikke første time. (hun er lærer) Jeg prøvde å starte bilen mange ganger, og den ene gangen kom tre høye pip. Startsperrelampen lyste ikke noen av gangene. Så da er det mest sansynlig enten startsperren eller chip'en altså. EDIT: Ser at andre mener startsperren ikke er synderen iom at startsperrelyset mitt ikke blinker. Det kommer på som normalt når man slår på tenningen, og slukker etter et par sekunder. Kan det da være andre muligheter enn chip'en? Bilen startet forresten når jeg prøvde på nytt isted før jeg gikk på skolen. Men den gikk kun i 20 sekund før den stoppet igjen, og ville da ikke starte på nytt. Motorgangen var helt normal mens den gikk, og ingen varsellamper lyste eller blinket..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 16, 2008 Prøv å hiv i org. chipen.. Får du opp noen feil i vag com, Internal ROM error eller noe sånt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 18, 2008 Får ingen feil i vag com når ting fungerer. Idag tidlig ville den igjen ikke starte. Jeg fikk koblet til vag com, og da fikk ikke vag com kontakt med kontroller 01 (Engine). Ingen kontakt i det hele tatt. Da jeg til slutt fikk start på bilen, fikk vag com kontakt som vanlig, men det lå ingen feilkoder inne... Jeg sjekket startsperren, men ingen feilkoder der heller. Men siden man ikke får kontakt med motorstyringen når problemet inntrer, så må det vel være der feilen ligger? Kan det skyldes andre ting enn selve chip eller dekodersokkel? Har ikke originalchip'en liggende, så får desverre ikke prøvd den. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet April 18, 2008 Ta av metalldekselet rundt ECUen å se om det er noen dårlige loddepunkter.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...