2.2t 20v 3b går ikke som den skal, +"lav" komp på en syl

Anbefalte innlegg

200'en oppfører seg rart for tiden. Opplevde at det røyk endel bak bilen her iblandt, ser nesten blå ut, samt ryker litt hvitt iblandt når den er kald og slik. Turbo lader ikke som den skal lenger, startet med at bilen funka som den skulle iblandt, og iblandt ikke (altså, periode hvor alt var som det skulle, og perioder hvor den ikke ladet skikkelig) Snakk om ca 1,4 bar når den funka og 0,9-1,1 når den ikke er helt med.

 

Iblandt har jeg ikke noe "kick" ved ca 3000rpm altså trykket øker ikke ved det gitte turtallet slik det vanligvis gjør og bare ligger på ca 0,9-1,1 bar som før ca 3000rpm. Trykket holder ikke ut på turtall, men hvis jeg når jeg passerer 3000rpm og "kicket" ikke kommer så kan jeg slippe gassen og gi gass igjen så lader den somregel rundt 1,3 bar. Det lukter iblandt veldig bensin/eksos inn i bilen ved harde pådrag (drar den på gira osv) Har målt "lav" komp på syl nr 2. Hadde ca 9,5 på 1,3,4,5 men ca 8,2 på nr.2. Opplever at bilen bruker bittelitt vann (går en god stund mellom hver gang jeg eventuelt må fylle) samt den bruker olje (vet det lekker av pakning til oljepumpe : bråk : jævla irriterendes), men tror ikke det er så mye som det virker som blir borte til tider. Catch tank har jeg aldri olje i med mindre jeg har kjørt "veldig hardt" (snøleking osv) og da er det ikke nevneverdig mye som i tilfelle havner der. (somregel ikke nok til at det syns i røret på tanken engang, bare ser det når jeg tømmer den, og at det har kommet litt ut av ånding filter)

 

Plugger er sorte, og af måler sier at bilen får for mye bensin (den er konstant langt nede på rich ved fullt pådrag) slik har den vært helt siden motor ble bygget/overhalt i fjor vinter. Topp ble planslipt og alle tetninger byttet, alle pakninger i motor byttet osv. Bunndel ble kjøpt inn med garantert 112k på telleren fra Jonus osv.

 

En annen rar ting også, som jeg lurer på om er turboen sin skyld, for mener det alltid har vært slik, med begge motorene helt siden jeg byttet til den turboen jeg har nå, at jeg ikke har fult ladetrykk før 3000rpm og ikke ca 2800 slik gamle turboen gav.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som har noe gode idér her altså? Får vel parkere bilen på verkstedet å begynne skru av eksossiden da. Sjekke turbo og om det er noe dritt i manifoilen. Er det tilfelle så får jeg bare fortsette med toppen, og gå over på bunndelen for å plukke ut stempler i værste fall. Bah, slit. Håpet på å slippe en slik operasjon enda en gang. Får vel kjøpe noen nye råder å bytte med en gang når jeg først er der nede jeg da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går dårlig og rikt er som regel tegn på luftlekkasje eller deffekt LMM.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som Roger skriver, sjekk for luftlekkasje. Bruk en boks startgass og sprut litt forsiktig rundt omkring og se om den jager opp på tomgang.

Ellers bør du kanskje sjekke turboen for slakk og lekkasje, mtp hvit røyk og blå røyk. (Vet ikke om turboen din er vannkjølt??)

En annen ting som slår meg, mtp dårlig komp og blå røyk, er stempelringer, men jeg tviler sterkt på at dette har noen sammenheng med ladetrykk, fet blanding og hvit røyk.

 

At motoren ryker litt hvitt når den er kald, behøver ikke nødvendigvis bety at du tar inn vann. Store deler av eksosen er jo vanndamp, og er det litt kaldt så er det naturlig at det ryker hvitt hvis bilen brenner riktig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjør det enkelt jeg. Kjører bilen til verkstedet etterpå. Så blir det å rydde litt der inne, skru ifrahverandre hele delebilen å få den ut. Finne plassering til banebilen, få inn 200'en også starter jeg å skru av eksossiden, og fortsetter så med toppen. Enkelt og greit. Ønsk meg lykke til. IGJEN!!!

Nå medlem av norges Raskeste raste audifemmere :P 2 ganger på under 1 og halvt år. Bah. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lykke til :)

 

Når du først gjør jobben, så sørg for å ha kontroll på bunndelen også. Jeg sier ikke at det er den, men man kan ikke utelukke det. Hadde du hatt den helt oppe sist så er det større sannsynlighet for at du kunne utelukke det mekaniske som feil og kunne fokusert på å finne annen årsak.

 

Selv en bil med kun 112 på telleren kan ha vært utsatt for lange oljeskiftintervaller, daukjøring og andre ulumskheter som skaper koks bak ellers fine stempelringer.

 

Og så bygger du vel 2,5 når du først er i gang ? ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir ikke å bruke alt for mye penger denne gangen. Og bunndelen var nede forrige gang. Har fortsatt orginal bunnpanna, og veiv ble sjekket den gang og. Må bare rydde litt mye på verkstedet først. Få ut en 100 delebil, rydde i søppel og rot, parkere banebil prosjektet (en BMW E30 med 3,5l motor) litt annerledes så jeg får plass til 200'en også, så blir det å skru den fra hverandre. Men som sagt, bygger opp med H-profil råder og nye lagre ihvertfal, men 2,5l blir fort dyrt. Så blir kraftig innmat med orginal utvendig. Så blir det 450hk med tiden, men det koster penger med alle de utvendige delene også vettu :(

 

At bunndelen kan ha vært dævkjørt er en mulighet da det var et gammelt par som hadde hatt den 96mod s2'en motoren kom fra. Hadde vistnok blitt påkjørt og bil kondemnert. Men alikveld UTROLIG surt at slik skjer. HVORFOR MEG? :P

 

Men nøye da, som sagt, god grunn til å bygge skikkelig bunndel ihvertfal ;) Skal bygge opp banebilen også nå så da blir det ikke prioritert å trimme audien med det første. Bare utseende og understel samt nye felger/dekk og fikse motor er på agenda nå sammen med bmw'en.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan tips om luftlekasje eller LMM kan føre til at du velger å overhale motoren er vel en noe dramatisk vending..? Eller er det noe vi ikke har fått med oss?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nok det ja ;)

 

Halvfull catch tank etter 5km og røykmaskin mere effektiv enn hva de stiller med på diskoteker. Burde mene det er en god grunn jeg ;) Jeg veit selv når jeg har luftlekkasje og ikke, burde ha lært det nå etter over 2 år med aktivt forbruk av 2.2 motor. :P Og nå som jeg har byttet de fleste slanger til silikon, utenom de som ligger bak innsuget ned mot luftingen så er nok ikke det problemet lenger gitt. :)

 

Men til dere som anbefaler å prøve med startgass på en 2,2 t. Det har ikke en dritt for seg, av erfaring ihvertfal. Har hatt STORE lekkasjer men har ikke skjedd noen verdens ting med startgass. Sett trykk på systemet, det fungere, og du finner lett lekkasjer ;) Skjer jo ikke engang noen ting om man spruter startgass i luftfilteret på de motorene.

 

Snakker nok stempelringer, i værstefal stempel IGJEN, eller massivt skadet topp, men holder en finger på stempel ringer på syl nr 2 jeg altså. Vært der nede før, så får vel skru litt igjen. Nå blir det ihvertfal med skikkelige råder og lagre denne gangen, og er det skader på blokk blir det borring, og ikke bare honing, og alt som hører til der i tilfelle. Men får håpe på det beste, og at det blir billigst mulig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis ikke folk har noen andre gode idér til hva som kan gi halvfull catch tank, og blårøyk så det holder av eksosen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.