Turbotrykksproblemer med RS2

Anbefalte innlegg

Monterte på Søndag en manuell turbotrykksventil på Rs2'en for å få et mere stabilt trykk.

Ventilen er av type Turboxs HP, N75 er fortsatt koblet til elektrisk.

 

På første prøvetur så går den opp i ca 0,7bar og går litt opp og ned, jeg strammer inn ventilen og prøver igjen, da går den opp til 1bar+ før den daler ned igjen til nærmere 0,5 over 4000omdr og oppover.

 

Tenkte da at det var noen u-tette slanger til ventilen så disse ble byttet ut igår, så nå er jeg sikker på at alt er tett til og fra ventilen.

 

Men den er likedann, strammer ventilen til nesten maks uten at det hjelper noe, den går nesten opp i 1,4 før den går raskt ned igjen og går litt opp og ned før den stabiliserer seg på ca 0,7bar. Kjenner tydelig at bilen drar ujevnt og dårlig i takt med trykksvingningene.

 

Jeg satte først ventilen feil vei, uten at den var noe annerledes merkelig nok, men nå står den altså da riktig, men trykket er helt på bærtur!

 

har noen noe tips?? Jeg er litt rådvill iallefall..

 

Har forresten nappa av LMM men da ble den bare værre så da friskmelder jeg den..

 

Kan det ha noe med WG fjæra?

Er ventilen ødelagt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har samme problem på min A4, tror også at det er WG fjæra som er ødelagt til meg. Jævla irriterende det der, har en gt2x turbo med blendeventil og N75 koblet elektrisk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja det er noe inni granskauen irriterendes, ble frakjørt av en volvo v70 diesel idag!

Dette skulle jo egentlig vært en veldig enkel modifikasjon men det var det tydeligvis ikke...

 

Hvordan ventil har du?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm, ja si det du. fikk den på ES-tuning. Det står ikke noe på den av det jeg har sett. Men skal nedover på ES etterpå og høre me Egil om han tror det kan være WG fjæra som er ødelagt. Kan høre me han om hvilken ventil jeg har da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg sjekka WG og den så bra ut, lada vel 0.6 på det meste i grunn trykk, men gikk ned mot 0,2 mot turtallstopp.

 

Har også trykktesta systemet, fant en liten lekkasje på innsuget, men jeg tror ikke denne har hatt så altfpr mye å si.. merka iallefall ikke store forskjellen etter at det ble tett.

 

Men nå reagerer den iallefall på at jeg justerer ventilen, så den burde funke som den skal. Går litt over 1bar før den går mot 0,5 fra 4500omdr og opp.

 

Så jeg holder en knapp på at det er WG fjæra som er for slakk til å holde imot trykket på turtall..

 

Rart det ikke er noen andre her som har opplevd det samme?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan strammer du Turbo XS ventilen? Vi rattet eller med umbracoen?

 

Dette kan skille ganske mye på hvordan den oppfører seg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har stilt rattet til grunnstilling, 3 ganger mot +. Resten er justert med unbrakoen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm merkelig, har du forsøkt å koble tilbake N75 for å se om alt blir som normalt igjen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, har ikke gjort det enda, men har vært inne på tanken... :)

 

For jeg synes dette var en smule merkelig!

 

Men kan det ha noe med at den manuelle ventilen har en lineær trykkjustering, mens magnetventilen struper igjen og åpner seg ulineært etter behov? Slik at WG fjæra er stiv nok for N75'n, men med den manuelle så blir den for slakk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg satt tilbake N75'n og da ble den som den var igjen.

 

Men da lader den ikke alltid 1,3-1,4 på maks og holder ikke fulle 1bar til turtallskutt som den skal.

Lader maks 1,1bar og ligger rundt 0,8bar på høyt turtall.

 

Kan det være sprekk i slangene som ikke åpner seg før ved ca 1bar? har som sagt trykktesta til ca 0,5bar og da var det tett. Bortsett fra at det kom luft ut av påfyllingslokket til olja da... men det har vel mer med hvordan ventilene står..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekke også grunntrykket, det var 0,4bar.

 

Er det noen som har en strammere fjær som de vil selge?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan være sprekk som ikke åpner før på 1 bar. Har opplevd at en bil har holdt tett på 1,3 bar, men fikk problemer med 1,5- 1,6. På den var det dump ventilen som ikke klarte mer.

Så det kan jo være lurt å sjekke denne, hvis du ikke alt har gjort det? Et annet punkt er jo o-rings tetningen mellom IC og "IC bjelken". Denne er et svakt punkt.

 

Regner med at du ikke har mulighet for å koble til en midlertidig baktrykks måler? Dette vil jo evt bekrefte eller avkrefte lekasjer ganske lett. (Ved lekasje så drar jo baktrykket av sted selv om ladetrykket holder seg lavt)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tips Magnus, skal sjekke litt mer i helga.

 

Jeg har den orginale resirkventilen på plass fortsatt, men den er defekt så den åpner ikke. Jeg har egentlig regnet med at siden den ikke har åpnet så er den tett også, men jeg burde vel erstatte med en plugg istedenfor for å være sikker.

Og så skal jeg trykkteste til litt over 1 bar eller noe og se hva som skjer.. hehe.. Jeg synes innsugslangen til turboen så nok oppblåst ut på 0,5bar jeg men! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trykktest etter turbo. Du kan blåse ut oljetetninger i turboen ved å sette trykk på innsuget. Plugg også igjen før spjeldhuset (dvs enden av innsugsrøret som sitter i belgen ved spjeldhuset. Hvis ikke blåser det bare luft gjennom åpne ventiler og veivhusventilasjon.)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

resirk ventilen er ikke tett hvis den er defekt, er jo membranen som er sprukket opp og derfor den ikke funker. Bare å blende de slangene harald:) hehe

Jeg har demontert 2stk sånne org ventiler og det er da en rift i membranen. den lekker da bare ved å blåse med munnen inn i de hullene. Skal sies også at å demontere å sette sammen igjen denne resirken ikke fungerer da;) Da skal du være flink med varmepistolen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får ta denne opp igjen..

 

Nå er resirk'en tatt bort og slangene er plugga. Jeg har justert opp grunntrykket på WG'en til ~0,55bar.

Nå lader den fint og raskt opp til 1,45 bar, men detter raskt nedover igjen og avtar mer etterhvert som turtallet øker. Over 4000omdr er det kun grunntrykket igjen, ca 0,5 bar. Holder dette til rødmerkinga.

 

Jeg har ikke trykktesta systemet ordentlig over 1bar+ enda, men jeg synes det er rart at det skal være det som er årsaken.. For hvis det var en lekasje et sted så må jo den være ganske stor siden trykket faller såpass fort? Og ved stor lekasje så fusker vel disse bilene ganske heftig?

 

Kan det hjelpe med en strammere WG fjær?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Turboen din som begynner å bli sliten og ikke holder på trykk oppe på turtall? Org. eksos?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja.. kan jo være turboen, men den kjennes jo fin ut. Håper at det ikke er den.. :)

 

Org. eksos foreløpig ja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er intercooler og rørgater trykktestet opp til 2 bar. NULL lekasje der iallefall..

 

Ser mer og mer ut som WG fjær dette her.. eller kanskje noe annet kluss med WG'en?

 

Nå holder den iallefall ca 1,4 bar opp til 4000omdr, derfra ramler den ganske kjapt ned under 1 bar før den ramler videre ned til ca 0,6 fra 5000omdr og oppover..

 

Merkelig at ingen andre her inne har opplevd det samme.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan oppleves det når du mister trykket, hører du blåselyder eller kraftig susing fra turbo? Går den javnt og fint ved pen kjøring? Har du tatt ut feilkoder?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, det kommer ikke noe rare lyder, turboen er egentlig veldig stille nå etter at jeg kobla vekk resirken.. :) Jobber sikkert litt mindre nå som rørgata er ordentlig tett.

Den går også veldig jevnt og fint ved mellomgass, ikke noe nøkking eller lignende..

 

Det er en liten stund siden jeg tok ut feilkoder nå, men jeg har hatt en jevnganger på at det er registert for lav lambdaverdi. Hvis jeg ikke husker helt feil da.. skal prøve å få tatt en sjekk igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Monterte en strammere fjær fra KRB idag. Den skulle gi ca 1,2 i grunntrykk, det er kanskje noe i overkant, men jeg justerte opp unbrako skruen på WG så den står nå helt i toppen av lokket.

 

Nå går den iallefall som bare f.... :) Men jeg sliter fortsatt med litt ustødig trykk. Den spretter opp i 1,6 på tunge gir men detter kjapt ned i 1,4 og holder det en stund før den kryper ned mot ca 1 bar til rødmerkinga.

 

Er det usunt at den er oppe i 1,6bar et halvt sekund eller no hver gang jeg trøkker til i tunge gir?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Monterte en strammere fjær fra KRB idag. Den skulle gi ca 1,2 i grunntrykk, det er kanskje noe i overkant, men jeg justerte opp unbrako skruen på WG så den står nå helt i toppen av lokket.

 

Nå går den iallefall som bare f.... :) Men jeg sliter fortsatt med litt ustødig trykk. Den spretter opp i 1,6 på tunge gir men detter kjapt ned i 1,4 og holder det en stund før den kryper ned mot ca 1 bar til rødmerkinga.

 

Er det usunt at den er oppe i 1,6bar et halvt sekund eller no hver gang jeg trøkker til i tunge gir?

 

 

Sitter det 440cc dyser på RS2? Mine 440cc dyser vil ikke være med noe spes over 1.45 bar trykk. Da makser de ut. Kansje ikke å sammenligne da jeg har annen motor? Ikke vet jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nja.. gir de så mye a? Neimen ikke sikker jeg.

 

Men de holder da med til en chippet RS2 som gir ca 350hk med 1,7bar trykk..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nja.. gir de så mye a? Neimen ikke sikker jeg.

 

Men de holder da med til en chippet RS2 som gir ca 350hk med 1,7bar trykk..

ahh, litt forskjell her da. Lykke til Harald. RS2 er fett uansett:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.