Et spørsmål om tiltrekkingsmoment

Anbefalte innlegg

Etter å ha skiftet fjærer på min A6 skal det selvfølgelig strammes til korrekt moment, alt mulig under der. den hyggelige tyske damen, Elsa, forteller alt av spesifikasjonene, men det er ikke dette som er dagens spørsmål.

Det jeg lurer på, hvorfor er det slik at mange av boltene skal strammes f.eks. 70 Nm + 90º? Hvorfor ikke bare oppgi et høyere tiltrekkingsmoment med en gang? Noen som har et fornuftig svar på dette?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjansene får å få korrekt moment er større når man gjør det på den måten, ikke alle som kan å bruke en momentnøkkel. Lavere momenter er greiere å bare bruke nm som måleskala.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

trodde egnentlig det var bare strekkbolter som brukte grader men..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette var et meget bra spørsmål, måtte spekulere litt på dette....

Jeg TIPPER det er fordi friksjonen spiller større og større rolle jo hardere moment man skal ha. Oppgir man et større moment uten grader vil det bli mye større variasjon i tiltrekkingen ved tørre gjenger/boltholder og ved godt smurte. Ved å oppgi lite moment pluss grader sikrer man en jevnere tiltrekking.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.