#1 Skrevet April 16, 2008 Jeg vurderer en golf GT 170hk TSI, men leser her: http://www.carblog.co.za/2007/10/12/vw-golf-6-update/ ..hvor det bl.a. står: the new Golf will utilize an updated version of Audi’s current 160Hp 1.8 Litre Turbocharged FSI mill, most likely with a GT badge, as word suggests that VW plans halting the production of the 170Hp 1.4TSI motor due to reliability problems. Dvs/Hvis dette er riktig, så vil de slutte med 1,4l TSI pga problemer med påliteligheten. Er det noen som vet noe om dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 16, 2008 Skulle ikke nye sciroccoen lanseres med 1.4TSI? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 16, 2008 Ved lanseringen kommer Volkswagen Scirocco med fire motoralternativer, tre bensinmotorer og en dieselmotor. Alle er de like momentsterke som de er har lavt forbruk og utslipp. De tre bensinmotorene har alle direkte bensininnsprøyting og yter henholdsvis 122, 160 og 200 Hk. Common rail TDI-motoren gir fra seg 140 Hk. Det kommer ihvertfall en 122hk og en 160hk motor som kan være aktuelle for TSI motoren, men 200hk er vel 2,0l TFSI motoren fra Golf GTi. Sålangt har jeg ikke merket noen problemer med min TSI motor, dog yter den 140hk/220nm og ikke 170hk som GT'en gjør. Jeg har nå snart kjørt 40000 med min. Men tror ikke 1,4l TSI er framtiden egentlig. VACN artikkel om ny Scirocco 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 16, 2008 Takk for svar. Jeg sjekket med Møller. Det stemmer som dere sier at 1,4 TSI kommer i Golf (oktober 2009), Jetta og Scirocco, og at 140 og 170hk blir erstattet med en 160HK. Videre sies det at de ikke er kjent med problemer med motoren, og at 160hk er stort sett identisk med 140/170hk. Roy: Hvordan ner du fornøyd med din? Bruker den så lite som oppgitt? Hvorfor tror du ikke på fremtiden til 1,4l TSI? Jeg er selv litt skeptisk til mye "leamikk" med både kompressor og turbo, og dertil hørende styring/elektronikk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 16, 2008 Jeg er veldig fornøyd med motoren, den drar gått og ved rolig kjøring er den veldig behagelig å kjøre grunnet kompressoren, samt at turbon gjør det lille ekstra når man gir på. Klart man vil jo hele tida ha mer, men dette er tross alt bare en 1,4l som basic har 75hk originalt uten turbo og kompressor, så det ekke så mye mer å hente ut av disse motorene. Tror det er en dårlig start om man skal ha noe mer en stage 1 tuning, aka chip, eksos og sportsfilter. Selv chip blir man frarådet å bruke, ref fra Johan hos Chipsenter. Dog mener TS-Racing at min 140hk/220nm TSI kan de chippe til 170hk/300nm, hvor stabilt det er vet jeg ikke. Ingen som har gjort det i klubben ennå som har posta erfaringene sine. Bilen bruker cirka 0,55 på langkjøring og 0,75 på bykjøring. Jeg er ikke kjent med talla som VW oppgir, men jeg syns det er meget greit for jeg kjører ikke for å få lave tall. Det er litt forskjell på 195/50/15 og 225/40/18, men om dette er på grunn av måling eller at bilen suger seg fastere til bakken og trenger mer krefter vet jeg ikke. Angående fremtiden på 1,4l TSI tror jeg det er for innvikla, og dermed for store kostnader i forhold til TDI og TFSI motorene. Det er endel flere deler og det virker mer som et morsomt utfall for å selge en GTI til en billigere pris, for de av oss som ikke ønsker å ta på oss lånet til en GTI. Man må være litt over middels interessert og ikke ha ræva full av penger for å velge en TSI framfor en TFSI (GTI). Hvorfor er det ingen andre som bruker dette? Er vel en tanke flere har hatt før en smarting i VW tenkte på å serieprodusere dette. Men når det er sagt, så er dette bare personlige meninger fra min side. Jeg har ikke info til å backe opp alt, men bare prøver å tenke logiskt sålangt min hjerne klarer. Arrester meg gjerne. Men skulle gjerne fått litt mer info rundt 140hk TSI motoren jeg har, i forhold til 170hk og gjerne 160hk utgaven som kommer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 17, 2008 Jeg er iaf. storfornøyd med min 170hk tsi foreløpig. Har riktignok bare kjørt knappe 3000km med den, men liker twincharger-konseptet. Kjapp ved småkjøring, men ingen racer på motorveien. Som det blir nevnt, er det riktignok bare en 1.4liter motor. Har erfaring fra tidligere med 2.0tfsi i gti'en, og det kan egentlig ikke sammenlignes. Det er en kultivert motor man slipper å stresskjøre for å få ut effekt. Selv har jeg planer om chip (200hk/300nm). Kommer nok til å handle det fra B&B, hvis det ikke dukker opp noen andre seriøse aktører i mellomtiden. Skal bare putte noen flere kilometer på motoren før jeg går igang. Husk på at tsi motoren vant pris for Best New Engine i 2006. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 18, 2008 Jeg er også strålende fornøyd med min TSI, men det har vært et par skjær i sjøen. Bilen har to ganger vært inne på grunn av motorfjusk og jeg har nå problemer igjen. Bilen skal på service i neste uke og atter en gang må de feilsøke på denne motorfjuskingen. Første gangen bilen ble levert inn så oppdaterte de motorstyringen med ny software. Dette hjalp en stund, men så ble bilen helt håpløs. Ved gasspådrag så stoppet turtallet på rundt 3200 omdr. Dette skjedde ganske hyppig og var utroooolig irriterende. Verkstedsbesøket avdekket at en bensinpumpe var røket. Pumpen ble byttet og bilen var som ny igjen. Problemet med defekt bensinpumpe er i følge utenlandske forum ikke helt ukjent på TFSI (GTI) motorene også. Nå skal bilen på sin første service (15 000km) og de må feilsøke på symptomer som minner veldig om defekt bensinpumpe. Har hatt noen akselerasjonsstopper på 3200 omdr. i det siste. Håper bare at de finner ut av det og det blir fikset permanent denne gangen. Bortsett fra disse småproblemene så må jeg si at GT`en er en utrolig artig bil. Sprek og god å kjøre. Bensinforbruket er jo behagelig lavt, men å få den til å gå på rundt 0,5 på milen er særdeles vanskelig i bergenstraktene. Snittforbruket mitt over tid ligger på like under 0,7 (0,68-0,69) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 27, 2008 Noen flere med erfaringer? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 27, 2008 Faren min har kjørt rundt 35.000km med sin 170hk GT. Ikke noe problemer der i gården. Bilen er forresten utrolig digg å kjøre:) A.J. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 27, 2008 Åssen er det å chippe desse, er det mangen som gjer dette enda? Så vidt eg kan sjå er det kun dei tidligaste GT'ane som folk kan chippe enda, pga at dei nyaste bilane har med17 motorstyring. Me har snart klar chippen til 150 hk TSI i Tiguan, og både 140 hk / 170 hk er på veg. http://www.oct-ipro.com/news-1/product-update-vw-tiguan-1-4-tsi-4motion-coming-soon/ Hadde vore artigt å høyrt erfaringar med noken som har prøvd dette. Tiguan med chip vart vist veldig frisk, men hadde vore fint å høyrt om andre hadde erfaringar og. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...