#1 Skrevet April 16, 2008 Målte CO i dag på bilen til moderen, og det var skyhøyt! CO med lambdasonder tilkoblet var litt over 6, CO med lambda frakoblet var rundt 2. Dette er jo ALT for mye selv før katalysatorene (som forøvrig ikke er der). Pluggkabler og temperatursensor til motorstyring er skiftet. Lambdasonder er nok ferdige, men CO bør ikke være så høy som 2 med disse frakoblet heller, den bør ligge mer rundt 0.5-0.7 før katalysator. Noen som har tips til hva som bør sjekkes nå? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 16, 2008 Kan også nevne at feilkoder er sjekket, eneste der er "adaption limit exceeded", noe som jo ikke er rart når CO er så vanvittig høy. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 17, 2008 Problem trolig funnet: LMM Tok ut denne, og på forhøyningen på de to trådene som er der (en litt annen type LMM enn den "vanlige" med en lang supertynn tråd) var det fullt av sort olje/askelignende guffe. En tidligere eier hadde hatt et sportluftfilter i, og det er nok synderen. Jeg tok ut, renset nøye med elektronikkrens til den så helt fin ut igjen, så nå skal jeg straks montere sammen igjen, nullstille feilkoder og se hva som skjer.. Moralen er: Papirluftfilter er uten tvil MYE bedre enn sportfilter, ikke bare på filtreringsevne.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 17, 2008 Hvordan er denne bilen å starte? Hadde innom en lik bil på jobb i går på eu-rep.. Hadde fått mangel på bla.a høy co Da jeg var ferdig med denne jobben kjørte jeg bilen ordentlig varm og målte co i hvert av rørene, målte 0,041 og 0,047.. Stoppet så bilen for å gjøre ferdig kontrollen.. Skulle starte den etter 2 min var den helt håpløs og det stinka katalysator (råtne egg) da den endelig startet.. Hadde vært tilfelle noen ganger tidligere sa kunden.. Kanskje lmm er noe å sjekke da den kommer innom for service snart ? Ingen feilkoder på denne heller.. Ole Kristian 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 17, 2008 Den er stort sett grei å starte, men noen ganger tuller den og må kjøres på starteren 10-12 sekunder før den hoster seg igang og det stinker bensin. Denne bilen har jo ikke noe innhold i katalysatorene lenger, den gikk i oppløsning, trolig fordi den over lengre tid hadde gått alt for fett. Ikke umulig at det er samme problem? Så langt har jeg ikke fått prøvekjørt noe særlig, men jeg nullstilte feilkoder og det har etter en liten tur på 10 minutter ikke kommet tilbake noen heller, blir spennende å se om startproblemet også opphører! Lukter ennå litt surt av eksosen, men nye lambdasonder skal også monteres, samtidig skal jeg se på pluggene som jeg mistenker er rimelig nedsotet.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 21, 2008 Hvordan ble denne bilen Eyvind? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 21, 2008 Åja, en liten oppdatering er nok på sin plass. Nå er det greit igjen! Skiftet lambdasondene (nye kjøpt på Biltema), da var CO på 0.55-0.65 etterpå samt at forbruket sank betraktelig. Før gikk langkjøring på rett under literen, nå går pen langkjøring greit på 0.8-0.85. Altså midt i blinken til å være uten katalysator. Dog er det for høyt til å passere PKK, men det skyldes nå ene og alene fraværet av katalysatorer, så må kjøpe nye ($$$$$$) før neste PKK.. Så ja, det var ihvertfall lambdasondene, men vil også tro at den skitne LMM'en spilte en ikke ubetydelig rolle. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...