råd fra guruer på c4 2.8 audi

Anbefalte innlegg

hei. har problemer med motorfusk på 2.8 liter.den står å rister på tomgang.har sjekket at alle dyser får strøm og byttet plugger og ledninger samt sjekket m vag-com.men er veldig lite som kommer frem på vag på denne bilen.når jeg kjører holder den veldig igjen og rister som om den ikke går på alle men kommer opp mot 3000 omdr så går den rent og drar som f......

ned på turtall igjen så er fuskingen igang igjen. gikk også ganske rent på helt kald motor.

tenkte først på gnist eller bensintilførs men har gått bort fra dette med gnist siden den den ikke fusker hele veien.det er byttet bensinpumpe på den ifjor samt at motor kun har gått 30 000 etter overhaling.

motorstyring er ikke sjekket.

har dere noen ideer dere som er gode på disse motorene???????? trenger hjelp her da jeg er blank på hva som gjør dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når den går fint kald og over 3000 omdr. så kan ett tips være lambdasonde®.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når den går fint kald og over 3000 omdr. så kan ett tips være lambdasonde®.

 

oki.lite kjennskap til lambda igrunn. det spruter også litt svart ut av eksos når jeg gasser på men vet ikke om det er pga gangen på motor da.

er det noen måte å sjekke lambda på eller må jeg bare bytte og håpe på det beste??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tja om det ikke har noe med toppakning/ventiltettinger?? sjekka om det er noe olje i kjølevæska/eller vann i oljen? hva med muligheten for tomgangsregulator som er litt loco?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ute etter det samme, så jeg låner tråden.

 

Fatter's 2.8 har plutselig blitt vanskelig. Dersom du starter den kald, og kjører 3 minutter til butikken, parkerer, går inn og handler, får du ikke start når du kommer ut igjen. Må dra den leeeenge på starteren og pumpe gassen for å få start. Og da rykker den veldig første 20sek før den kommer seg. Da lukter det rett og slett sur dritt av eksosen og.

 

Tips?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ute etter det samme, så jeg låner tråden.

 

Fatter's 2.8 har plutselig blitt vanskelig. Dersom du starter den kald, og kjører 3 minutter til butikken, parkerer, går inn og handler, får du ikke start når du kommer ut igjen. Må dra den leeeenge på starteren og pumpe gassen for å få start. Og da rykker den veldig første 20sek før den kommer seg. Da lukter det rett og slett sur dritt av eksosen og.

 

Tips?

 

tja, man skal vel strengt tatt ikke pumpe gassen når man skal starte en bil med innsprøytning?!? Det gjør visstnok at luftmengde og bensintilførsel ikke er helt på nett samtidig, og dermed blir et helsikke å starte.. men det kan jo være lurt å sjekke litt med Vag-com for å se om det ligger noe info der, kanskje det er noen sensorer som har tatt natta?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ronny : Prøv å trekke av stikket til lambdasonde, gjerne først den ene sylinderekke og deretter den andre. Hvis den går bedre da ,tror jeg du er inne på noe !

 

Knut Arne : Prøv å bytte vanntempsensoren !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ronny : Prøv å trekke av stikket til lambdasonde, gjerne først den ene sylinderekke og deretter den andre. Hvis den går bedre da ,tror jeg du er inne på noe !

 

Knut Arne : Prøv å bytte vanntempsensoren !

 

oki kan prøve det imorgen. sitter den nede på eksosrør et sted eller?min starter lett da og går rent når jeg ruser den opp et par ganger men går tregt når den går på lavt turtall og tomgang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

noen flere som har noen ideer rundt dette???hva m motorstyring??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Cato; Takk for tips, det var noe slikt jeg tenkte på selv.

 

Ronny; Motorstyring kan gjøre det meste galt, men er heldigvis sjelden de ryker på disse bilene. :) Er større sjans for at sensorer eller lambda ryker. Sitter et stykke ned på eksosen ja. Hvor langt har bilen din gått? Symptomer minner litt om gåene/dårlige dyser. Fatter hadde nesten samme symptomer på en 2.6 som hadde rundet 300k km. Byttet to dyser og etter det ble tomgangen en helt annen, og man fikk faktisk gassrespons. Den kunne også skyte litt på mellomgass i oppoverbakker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Cato; Takk for tips, det var noe slikt jeg tenkte på selv.

 

Ronny; Motorstyring kan gjøre det meste galt, men er heldigvis sjelden de ryker på disse bilene. :) Er større sjans for at sensorer eller lambda ryker. Sitter et stykke ned på eksosen ja. Hvor langt har bilen din gått? Symptomer minner litt om gåene/dårlige dyser. Fatter hadde nesten samme symptomer på en 2.6 som hadde rundet 300k km. Byttet to dyser og etter det ble tomgangen en helt annen, og man fikk faktisk gassrespons. Den kunne også skyte litt på mellomgass i oppoverbakker.

 

bilen har gått 250 men motor overhalt for ca 30 000 km siden men da snakker vi neppe bytte av dyser da.du skjønner alt dette startet etter at en sikring røyk to ganger pga noe kobling jeg drev med. derettr gikk automat i nødmodus og jeg måtte ta av batt-pol. da funket aut igjen men motor ristet og har vært sånn siden.derfor jeg tenkte litt på motorstyring m tanke på sikringen som gikk.at den ikke har tålt spenningen eller noe......aner igrunn ikke.skal på en hogger i helga....er de dysene vanskelige å ta ut eller---kunne jo prøvd å byttet m noen fra hogg før jeg kjøper inn nye om det skulle være prob.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk alle slags slanger som ligger under plastdekselet på toppen av motoren. Der er det ganske mange koblinger, og min erfaring var at flere av disse var det gnaget hull på. Skiftet de som var gåene, og vips så var bilen som ny :) Hadde prøvd nye lambdasonder først, men det hjalp ikke :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk alle slags slanger som ligger under plastdekselet på toppen av motoren. Der er det ganske mange koblinger, og min erfaring var at flere av disse var det gnaget hull på. Skiftet de som var gåene, og vips så var bilen som ny :) Hadde prøvd nye lambdasonder først, men det hjalp ikke :(

 

oki. snakker vi da vakumslanger i hovedtrekk da eller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva med dyser til innsprøyt som nevnt tidl i tråden...????har hørt at de ofte kan tulle når motor har gått litt. vil den da få disse symptomene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

JEg tipper det er tempføleren på motoren til motorstyringen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

JEg tipper det er tempføleren på motoren til motorstyringen.

 

oki. hvorfor tipper du det........og vil den da gå rent når den får opp turtall.....? trodde det kun hadde med kald/varm motor å gjøre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

gikk også ganske rent på helt kald motor.

 

 

Derfor mistenker jeg temperaturføleren.

 

Men gikk den eller går den rent på kald motor?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Derfor mistenker jeg temperaturføleren.

 

Men gikk den eller går den rent på kald motor?

 

hei. lurer på om jeg nærmer meg feilen nå.....svarte plugger etter to dagers bruk på to sylindre.de benytter samme coil. enten er det vel da coil eller at motorstyringen ikke sender sign til den ene coilen????

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tipper det er tempføleren på motoren til motorstyringen.

 

For vår del stemte iaffal dette. Den ble byttet, motoren stoppet å fjuske og starter nå villig på halvvarm motor. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.