17" med 225/45 / ET37 på Passat 3BG - skal det "spore"

Anbefalte innlegg

Har en Passat 3BG som jeg har satt på orginale 17" Phoenix felger med 5 x 112 / ET 37 / 225/45 dekk Continental Contact 2.....

Men bilen oppfører seg jo helt annerledes enn hva den gjorde med vinterdekkene (15" orginaldim..)

 

Skal den overnevte kombinasjonen ha noe å si for om bilen "sporer" eller bør jeg sjekke ut andre faktorer her....?:confused:

 

Hører også med at bilen hadde 4-hjulskontroll senest i november, dog med 15" påmontert, men det skal vel ikke ha noe å si? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nja, det sporere endel fakitisk. jeg sleit mye med dette på sommerdekkene mine. (225/45-17)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er normalt at bredere dekk har tendens til sporing. Utformingen på dekket har også mye å si. Dekk med avrundete dekksider sporer somregel mindre enn de med rett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan være forskjell fra dekkmerke til dekkmerke på en og samme bil.

Hadde Pirelli på en bil jeg ikke nevner navn på det var et mareritt (dekkene altså :) )

bytta til continental og det var en helt annen opplevelse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det at dekkene er "godt slitt" , har vel kanskje også noe å si?

Er det en annen dimensjon som folket kan anbefale til denne bilen da, som erfaringsmessig ikke "sporer" så mye, eller er det bare å gå ned en dimensjon på felg / dekk for å få tilbake komforten i bilen (eller satse på nye dekk da med annet mønster / utforming...?)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har Bridgestone Potenza (ganske rette kanter), 225/45-17 og dette er siste forsvarlige sesongen med de mtp mønster. Jeg merker betydelig kraftigere sporing med disse enn med 195-vinterdekkene. Det er ikke ubehagelig eller vanskelig å kjøre rett frem, men man skal ikke ha øynene borte fra veien mange millisekundene, uansett hvor lang og rett strekningen er. Merker jeg fort nærmer meg autovernet litt oftere nå enn på vinterdekkene :) Men kjørefølelsen og responsen gjør jo opp for dette i lang vei, så jeg skal definitivt opp minst èn tomme og vurderer bredere dekk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjører med 225/40/18 på min passat 3bg og det sporer litt der også, men ikke så mye at det blir slitsomt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det at dekkene er "godt slitt" , har vel kanskje også noe å si?

Er det en annen dimensjon som folket kan anbefale til denne bilen da, som erfaringsmessig ikke "sporer" så mye, eller er det bare å gå ned en dimensjon på felg / dekk for å få tilbake komforten i bilen (eller satse på nye dekk da med annet mønster / utforming...?)

 

Du kan bruke 215/45-17 det er nesten samme rullediameter. Men spør en forhandler hva han anbefaler av merke på dekkene ang. sporing. De har faktisk litt peiling på hva som passer til bilen.

 

Når det gjelder bridgestone så er disse ganske greie når de er nye, men de bråker noe sinsykt når de begynner å bli slitt. Har selv erfart dette både på min egen bil og på faderen`s golfV. : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det gjelder dekkdimmensjon og spring, så er det mange faktorer som spiller inn.

 

- dekktrykk

- dekkets profil (runde eller rette skuldre)

- felgens bredde

- felgens innpress

- foringer og endeledd i forstillinga

- spissing

 

Hvis du har senkesett på bilen, så kan det være en ide å sjekke hjulstillinga.

Selv om du foretok 4-hjulskontroll ved montering, så kan fjærene ha seget noe og dermed vinklene endret seg noe.

 

Som sagt, mange faktorer som spiller inn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mange gode innspill her, takker...

 

Bilen har ikke senkesett, dette ble tatt av da jeg kjøpte bilen, og orginalfjærer ble satt på sammen med nye dempere, og 4-hjuls kontroll ble tatt... Men har det noe å si om kontrollen ble tatt med 15" felger kontra 17" sommerfelger som jeg har nå? Kan ikke tro annet enn at kontrollustyret tar høyde for slikt?

 

Alle foringer og ledd ble også sjekket ifbm. monteringen / 4-hjulskontrollen, så kan ikke fatte at det skal ha gått føyka bare fordi jeg byttet til sommerdekk, når alt var i orden når vinterdekkene var på?

 

Men hvilket dekktrykk kjører dere med på 245/45-17 på 7x17" felg? Kanskje jeg kjører med for høyt dekktrykk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mange gode innspill her, takker...

 

Bilen har ikke senkesett, dette ble tatt av da jeg kjøpte bilen, og orginalfjærer ble satt på sammen med nye dempere, og 4-hjuls kontroll ble tatt... Men har det noe å si om kontrollen ble tatt med 15" felger kontra 17" sommerfelger som jeg har nå? Kan ikke tro annet enn at kontrollustyret tar høyde for slikt?

 

Alle foringer og ledd ble også sjekket ifbm. monteringen / 4-hjulskontrollen, så kan ikke fatte at det skal ha gått føyka bare fordi jeg byttet til sommerdekk, når alt var i orden når vinterdekkene var på?

 

Men hvilket dekktrykk kjører dere med på 245/45-17 på 7x17" felg? Kanskje jeg kjører med for høyt dekktrykk?

 

245/45-17 og kun 7" bredde på felgen.: klø : blir ikke de dekkene en smule (ballongformet)?

Hvis det skal stå 225/45-17 så går det greit, har selv 215/45-17 og de sitter perfekt.

Jeg har stålkord i sidene på mine (potenza pole-position) så disse skal ha 40psi men med standard dekk skal du vel ha tilnærmet likt trykk som org. hjulene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

245/45-17 og kun 7" bredde på felgen.: klø : blir ikke de dekkene en smule (ballongformet)?

Selvsalgt måtte det komme en skriveleif her.... Er jo 225/45-17 : flau :

Men faktisk har de begynt å "gå seg til", sporer ikke like mye nå som tidligere... Men spørs på om jeg skal prøve en dim mindre i bredde, og gå for å kjøpe noen nye dekk. De som sitter på nå synger definitift på siste verset ser det ut til nå.

Men de ligger veldig godt i svingene ihvertfall: rock :: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sporer ikke i det hele tatt med Vredestein Sessanta 225/40x18 på min Golf 4. Disse er relativt runde i skulderen på 8,5" felg, og kan ærlig talt ikke si jeg merker noen forskjell i sporing fra piggfrie vinterdekk på orig. alufelg...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lufttrykket er også viktig!

Jeg kjører med 225/45-17 BF Goodrich G-Force Profiler.

Måtte fylle litt ekstra luft i forhold til oppgitt lufttrykk, da ble det stor forskjell på sporing.

 

Jeg har da lært at det skal fylles ca 10 % mere trykk ved brede dekk.

Det funket på min 02 passat.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjører 225/35-19" på 8" felger på min, og er meget overrasket med tanke på sporing... Omtrent null sporing, sjøl på dårlig asfalt..... kjører Dunlop Sport Maxx og justerbart senk justert rimelig lavt, men likevel brukende.,....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.