Plastprimer gjorde at plasten sprakk?

Anbefalte innlegg

Tåkebaklyset, eller skiltrammen om du vil, bak på min A6 var ikke veldig pen, med noen små sprekker og med tydelige merker etter mange år med dugg på innsiden. I dag bestemte jeg meg for at den skulle lakkeres.

 

Da den hadde noen få sprekker, freste jeg ut disse, og fylte med epoxy, for at de ikke skulle sprekke mer. Litt finsparkel på toppen, og mattet så ned hele greia. Så langt, så fint.

 

Deretter sprayet jeg på ett lag med Lesonal Plastics Primer, og gikk for å ta middag. Etter at jeg hadde spist, skulle jeg spraye på litt vanlig grunning, men da så jeg at nå var skiltrammen full av sprekker, som ikke var der før jeg la på plastgrunningen! Det var sikkert 10 ganger så mye sprekker, flere av dem var ganske lange, den lengste anslår jeg til å ha vært 7-8 cm lang.

 

Er det noen av dere som har peiling på hvorfor dette har skjedd? På baksiden av skiltrammen sto det at plasten som jeg grunnet var av typen PMMA. Sånn det er nå ser den helt forferdelig ut, og i drittsinne sprayet jeg på grå grunning og svart lakk, og klinte den på plass på bilen. Jeg vet ikke om jeg gidder å prøve å reparere denne nå, det er nok for mye skader. Å finne en brukt er umulig, og å begynne å spraye på en ny vil jeg ikke, til det er de for dyre :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ville hørt med et lakkverksted hva de gjør, jeg fikk jo lakka bakplata på luka mi når jeg hellakka bilen.. ikke noe antydning til sprekk eller annet tull..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tåkebaklyset, eller skiltrammen om du vil, bak på min A6 var ikke veldig pen, med noen små sprekker og med tydelige merker etter mange år med dugg på innsiden. I dag bestemte jeg meg for at den skulle lakkeres.

 

Da den hadde noen få sprekker, freste jeg ut disse, og fylte med epoxy, for at de ikke skulle sprekke mer. Litt finsparkel på toppen, og mattet så ned hele greia. Så langt, så fint.

 

Deretter sprayet jeg på ett lag med Lesonal Plastics Primer, og gikk for å ta middag. Etter at jeg hadde spist, skulle jeg spraye på litt vanlig grunning, men da så jeg at nå var skiltrammen full av sprekker, som ikke var der før jeg la på plastgrunningen! Det var sikkert 10 ganger så mye sprekker, flere av dem var ganske lange, den lengste anslår jeg til å ha vært 7-8 cm lang.

 

Er det noen av dere som har peiling på hvorfor dette har skjedd? På baksiden av skiltrammen sto det at plasten som jeg grunnet var av typen PMMA. Sånn det er nå ser den helt forferdelig ut, og i drittsinne sprayet jeg på grå grunning og svart lakk, og klinte den på plass på bilen. Jeg vet ikke om jeg gidder å prøve å reparere denne nå, det er nok for mye skader. Å finne en brukt er umulig, og å begynne å spraye på en ny vil jeg ikke, til det er de for dyre :(

 

 

Hvor mye slipte du den?? Det kan mest sannsyneligvis vært små små sprikker i den som ikke vises før du sprayer noe over dem, hvis du skjønner hva jeg mener:)

Fikk samme problem når jeg lakkerte baklyktene mine.

Alt kommer frem når du sprøyter noe lakkprodukter over dem, grunnet at stoffet kryper inn i sprikkene som er der fra før. Kan være dette som har skjedd hos deg:confused:

Kansje litt dårlig forklart men....:o

 

Mvh

 

Kim

 

Mvh

 

Kim

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Plasten så ut til å være godt over 1 mm tykk (så dette når jeg freste ut de få sprekkene på forhånd. Deretter var det ikke mye sliing, hovedsaklig bare for å matte ned overflaten. At de nye sprekkene ikke var der på forhånd er jeg 100% sikker på, de sprakk så mye at det faktisk ble en anelse høydeforskjell. Fatter ikke hvordan dette kunne skje... :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Plasten så ut til å være godt over 1 mm tykk (så dette når jeg freste ut de få sprekkene på forhånd. Deretter var det ikke mye sliing, hovedsaklig bare for å matte ned overflaten. At de nye sprekkene ikke var der på forhånd er jeg 100% sikker på, de sprakk så mye at det faktisk ble en anelse høydeforskjell. Fatter ikke hvordan dette kunne skje... :confused:

 

Sinnsykt rart:confused:

Aldrig vært borti dette. Har selv lakkert ei sånn refleksramme på en a6 uten problem:)

Vet det kan skje med "sprukket lakk" f.eks hvie du kjører borti noe med fangeren, men ingenting vises på den før du eventuelt pusser den ned og sprøyter grunningen over.. Da først ser du sprikkene (eksempel)

Kjøp deg en ny ramme du.. Koster vel ikke all verden:p hehe..

 

Mvh

 

Kim

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ny ramme koster ca 1300 på Møller :(

 

Nå har jeg nok en gang frest ned (ca 0.3-0.5 mm) i de nye sprekkene som dukket opp, og fylt dem opp med finsparkel. Sitter og venter på at sparkelen skal herde, så jeg kan pusse ned på nytt. Jeg tror det skal gå bra nå. Og ja, jeg ligger unna plastprimeren heretter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ny ramme koster ca 1300 på Møller :(

 

Nå har jeg nok en gang frest ned (ca 0.3-0.5 mm) i de nye sprekkene som dukket opp, og fylt dem opp med finsparkel. Sitter og venter på at sparkelen skal herde, så jeg kan pusse ned på nytt. Jeg tror det skal gå bra nå. Og ja, jeg ligger unna plastprimeren heretter.

 

Må man bruke plastprimer da? Har alltid bare brukt vanlig grunning jeg.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje epoxyen som gjorde at plasten sprakk ?? Ganske heavy saker av enkelte merker. Jeg bruker å "stoppe" sprekker i plast ved å borre pittesmå hull i enden av hver sprekke for å hindre at den sprekka fortsette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg var inne på samme tanken, Pål, men sprekkene kom ikke der jeg la i epoxy, de dukket opp andre steder, og først etter at jeg hadde lagt på plastprimer. Dvs. mange timer senere, og lenge etter at epoxyen hadde herdet fullstendig.

 

Uansett, i dag har jeg pusset ned på nytt, frest og sparklet de nye sprekkene. De ble likevel ikke helt 100, men det er litt min egen feil... (burde ha pusset med kloss) Deretter var det 4 lag med farge, og ca 6 lag med klarlakk. Tømte hele boksen! Nå skal den få hvile noen dager, før jeg tar en runde med pussepapir (2500) og polering. Da blir det brukbart nok for min del, regner jeg med.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette dritet blir jo til en fullstendig katastrofe. Nå har jeg sikkert pusset ned og forsøkt å lakke denne plata fire ganger, men det blir aldri bra. Uansett hva slags grunning jeg forsøker, så gjør det at sparkelen vokser. Har forsøkt at fra det billigste til det dyreste. Enkelte av grunningene begynte også å koke over sparkelen. Og, på toppen av det hele, er det ikke produktene som lager helvete for meg, så er det været. Regn på nysprøytede lakkprodukter er ikke lekkert det heller. Forbanna drit!

 

Tror jeg gir opp og kjøper en ny plate, så får jeg heller leve med de fantastisk stygge røde tåkelysa midt på raua på bilen :bs:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruk den du har til å lage en form og støp ei ny i glassfiber.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.