Anbefalte innlegg

Dette kommer vel litt ann på gummiblandingen osv. Men generelt i 225/14-18. Vredestein Ultrac Sessanta er det vel mange i klubben som kjører på? Mønsteret er vel ca 7cm og man har et lite hakk inn hvor det er 3,5mm mønster. Vil det si at fabrukken anbefaller å kjøre ned til dette?

Generelt. Hvor mange mm sliter man på 15000km. Helt vanlig pen kjøring.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjører du 15.000km om sommeren? Slitasjen kommer an på geometrien i understellet, dekktrykk, asfalt (er den svært grov osv), hvordan du kjører i svinger, akselerasjon, bremsing etc.. så det blir ren gjetting: Drøye 30-40.000km bør du vel få ut av dem. Har kjørt ca. 8.000 så langt på mine, og er vel slitt ca. 1-1,5mm antar jeg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor langt er et tau???

Dette er vel nærmest også umulig å finne en fasit på, da alle biler er forskjellige, de veier forskjellig, om den er senket vil vel også fjæringsveien bli annerledes, etc, etc... og ikke minst sjåførene, disse er en meget viktig faktor på hvordan dekk og bil blir brukt. Vil også tippe geografien spiller inn her også da noen som kun kjører rett frem på fine veier sliter mindre enn andre som bor på en fjellhylle på vestlandet.

Uansett om du sammenligner like dekk her på forskjellige biler blir det feil, en liten lett golf/a3 slites nok dekkene helt annerledes enn på feks eldre S4/S6'er som er meget tunge i fronten og her slites det mye dekk på yttersiden av fordekkene pga det...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor langt er et tau???

Jeg skulle til å si stokk, men du ble før meg :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe! en hylle på vestlandet faktisk :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

oki. Hvor langt er et tau om det er tvinnet med 5 mindre tau:) Så et dekk holder ca 40.000km? Hvor mange mm er det igjen da? Disse brede dekkene skal vel ikke kjøres til 1mm? Da er vel vannplaning mer skummelt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lavprofil dekk levetid variere mye, alt i fra 5000km og oppover.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

40 000 var vel ganske drøyt, da er det et dårlig dekk som er stein hard gummi på og som er livsfarlig å kjøre på. Men rundt 20 000 km i snitt er vel mer realistisk, det kommer jo selvfølgelig an på hvordan man kjører og hvordan bilen sliter dekka. Ikke alle dekk sliter like på alle biler.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Varer dekka en sommer med 10-15000 km så er jeg storfornøyd i alle fall...

Men nå har vi "noen" svinger og veldig grovt / dårlig dekke her inni da...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er som dere sier her, fins ingen fasit her nei da det er veldig mange faktorer inne i bildet.

Men alt mellom 25-35.000 km med normal kjøring vil jeg si sånn ca så har du en pekepinn. Men har kunder som sliter ut dekka på 10.000, samt enkelte som kjører over 50.000..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men hvor mange mm bør være igjen når dekka er utslitt. De fleste har vel a 7mm når de er nye?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mine BFG 225/30-20 har jeg brukt i to sessonger nå. De holder lett en til. Jeg kjører ca 18-20t i året

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjørte opp mine toyo sommerhjul i fjor sommer.205/45/16. holdt akkurat 1 sessong. var igjen 2,5 mm. da er det bare å kaste dem syns jeg.. men nå bor jeg langt oppå den fjellhylla da.: smil :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.