#1 Skrevet April 19, 2008 Har i helga fått satt på Fk silverline gewinde på golfen. Har kjørt litt i dag for at det skal sette seg, og foran hører jeg ingen ulyder. Bak derimot klunker det når jeg kjører over humper som gir litt større bevegelse på fjærer\dempere. "klunk klunk". Titta inn på fjæra og ser at den er ganske sammeklemt, og jeg mistenker da at klunkelyden kommer av av vindingene på fjæra gnisser mot hverandre. Skal det være slik? Høres snodig ut men.. Bilder ligger her: http://picasaweb.google.no/chrisros/FkSilverlineGolfIV4Motion 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 19, 2008 Har du fjernet fjærgummien både oppe og nede? Jeg lurer på om du kanskje skulle beholdt den ene gummien og montert justerinsskruen nede på bakramma. På min Passat 3BG har jeg montert i følgende rekkefølge overfra og ned: - fjærgummi - fjær - justerinsskrue (denne er skrudd fast i bakramma) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 19, 2008 fjerna gummien oppe, da sitter justeringsskrua perfekt rundt tappen. nede så sitter fjæra perfekt rundt tappen der også. så vil tro det er riktig. det jeg ikke er fullt så sikker på er om fjæra står i riktig posisjon eller om den skal vries så skrifta står i en spesiell retning. jeg merker mer klunking på høyresiden enn venstresiden, og fjærene står ikke likt på begge sider, men jeg vet ikke hvilken posisjon som er riktig siden det ikke fulgte med noen monteringsanvisning. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 19, 2008 hadde det samme på min i spesielle tilfeller, gadd aldri forske på det, men hadde en mistanke om at fjøra skulle vært vridd litt.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 20, 2008 Ingen som vet hvilken posisjon fjøra skal stå i? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 20, 2008 skal ikke justeringsklossen sitte nede da? og være skruddfast i bakramma. Og så skal vel fjæra ligge bare i den gummi mansjetten oppe der den passer til sporet i fjæra. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 20, 2008 jeg hadde justeringsklossen nede på min.. merkelig at det ikke følger med noe monteringsanvisning i det hele tatt! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 20, 2008 nei, det er ikke noe å skru i nede. det er to tapper som står opp. en nede og en oppe. justeringsmutteren passer perfekt i tappen oppe. likeså med fjøra i tappen nede. så det sitter godt. kan ikke se noen annen måte å montere det på. har maila quality og bedt om en forklaring. får se om det dukker opp noe. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 20, 2008 Her er monteringsguide for KW sin variant. http://www.kw-gmbh.de/kw_upload/Einbau/eah68610045.pdf Se på side 9. På FK-settet så er fjæra da forma annerledes slik at den passer til den originale tappen i motsetning til KW der det følger med en "brakett". Står at endestussen på fjæra skal peke bakover?, men er ikke sikkert det skal gjøre det samme på fk settet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 20, 2008 kan du ikke bare vri fjøra motsatt av det den er på den andre sia? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 1, 2009 gammel tråd, men løsningen i fjor var å vri fjøra så skrifta pekte mot høyre, altså mot høyre hjul. Dette har funka utmerket frem til nå, når jeg la om til sommerdekk. Nå er pokker meg pling plong lyden tilbake. Angrer som en hund på at jeg monterte gewinde:P Kan fjøra vri seg "automagisk" i løpet av et år? tenkte den satt som støpt når vekta fra bilen pressa den sammen. Har ikke orka å ta av hjul og greier enda. =) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 1, 2009 Dæven, flere som har samme "pling plong" lyder altså Fikk satt på FK Silverline x på min Leon 4 for en uke siden, og har samme lyden. Det må være rett vei med justeringen oppe bak, for det er eneste måte det passer. I tillegg er skriften på fjøra rett vei da, den skal vel ikke være opp ned? Jeg har stort sett bare lyd på venstre bak, får prøve å vri rundt fjøra da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 1, 2009 Skrifta på fjæra foran står opp ned... Men jeg monterte justeringen oppe. Har klunkelyd foran jeg, utrolig irriterende Har kjøpt nytt fjærbeinslager, så håper det løser problemet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mai 1, 2009 Skal montere FK Silverline X på min 4Motion når det kommer i posten (neste uke), så dette var interessant lesing. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mai 1, 2009 Skal se om jeg finner bildet igjen senere. Uansett er det kjipt med denne lyden. Høres ut som man kjører rundt i et vrak. Har maila til FK om dette.. venter på svar. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mai 1, 2009 (endret) I 97% av tilfellene så skyldes dette feilmontering. En skive som ligger feil eller et eller annet småtteri. Jeg tviler dessuten på at dette problemet KUN finnes på FK sine sett. Det kan også være slitte foringer etc. som gjør dette. Husk at det blir en helt annen vinkel på foringer samt større belastning pga av stivere fjærer/dempere når man monterer justerbart. Foran så har jeg vært borti at mutteren som holder demperen nedi hylsa kan løsne, spesielt på de settene med KONI-dempere av en eller annen grunn. Jeg har gjort FK oppmerksom på dette og de skulle sjekke det opp å sette inn tiltak mot dette. De settene som dette har vært problemer med er kun til Golf 4 og 5 så vidt meg bekjent. Ang. dette med klunking bak så er det første gang jeg hører om det i denne tråden. Men er selvsagt intressert i tilbakemeldinger på hva problemet skydes, feilmontering eller feil ved fabrikasjon. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mai 1, 2009 fjerna gummien oppe, da sitter justeringsskrua perfekt rundt tappen. nede så sitter fjæra perfekt rundt tappen der også. så vil tro det er riktig.det jeg ikke er fullt så sikker på er om fjæra står i riktig posisjon eller om den skal vries så skrifta står i en spesiell retning. jeg merker mer klunking på høyresiden enn venstresiden, og fjærene står ikke likt på begge sider, men jeg vet ikke hvilken posisjon som er riktig siden det ikke fulgte med noen monteringsanvisning. Hvis du har fjernet gummien så er det jo ikke så rart at det klunker bak. Den skal jo være der. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mai 1, 2009 Nå er det en stund sia dette ble gjort, men så vidt jeg kan huske, så var det ingen mulighet til å ha gummien der. Det passet rett og slett ikke. Dessuten høres ikke dette ut som en lyd hvor to flate metallplater slår mot hverandre, men derimot høres det ut som at vindingene glir over hverandre og lager en pling - plong lyd. Skulle nesten tro det var for mange vindinger på for liten plass. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mai 1, 2009 På min måtte jeg klippe til en gummiforing. Brukte den originale foringen, og fjernet alt som ikke var flatt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mai 1, 2009 (endret) På min måtte jeg klippe til en gummiforing. Brukte den originale foringen, og fjernet alt som ikke var flatt. Og du har ikke noe ulyder bak? Kanskje det er dette som må til da, for den passer ikke på sånn som den er orginalt ihvertfall. Men, synes igrunn det er ganske tynt av FK å ikke levere med noe som helst bruksanvisning. Vet ikke om de andre produsentene gjør det, men hadde vært greit for å unngå tabber edit: Tok et bilde nå av hvordan fjøren sitter når bilen står på hjula. Helt normalt at fjøren er så trykt sammen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Mai 1, 2009 Ingen ulyder bak der nei, fast og fin også Men sliter med en liten klunkelyd foran akkurat i det dekket treffer en fartsdump, og da dekket treffer veien igjen. Klør meg litt i hodet av det problemet... Har vært fin i lang tid, og så plutselig dukket denne lyden opp. Klarer ikke fremprovisere den når bilen er jekket opp. Har kjøpt nytt fjærbeinslager, så håper det løser problemet. Møller sa de aldri hadde solgt en fjærbeinslager til Golf V før... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Mai 1, 2009 På min måtte jeg klippe til en gummiforing. Brukte den originale foringen, og fjernet alt som ikke var flatt. Hmm. Høres spesielt ut at man skal klippe i stykker noe, men hvis det er løsningen, så er veien kort til Møller. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Mai 1, 2009 (endret) Hmm. Høres spesielt ut at man skal klippe i stykker noe, men hvis det er løsningen, så er veien kort til Møller. Enig i det, og vet ikke om det er riktig. Men da jeg skrudde dette sammen så satte jeg justeringen oppe, og det hadde blitt metall mot metall hvis jeg ikke hadde klipt til foringen. Hørte historier om knirking og klunke lyder når folk monterte justeringen oppe, men hos meg har det fungert helt nydelig med denne foringen/pakningen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Mai 1, 2009 Ingen ulyder bak der nei, fast og fin også Men sliter med en liten klunkelyd foran akkurat i det dekket treffer en fartsdump, og da dekket treffer veien igjen. Klør meg litt i hodet av det problemet... Har vært fin i lang tid, og så plutselig dukket denne lyden opp. Klarer ikke fremprovisere den når bilen er jekket opp. Har kjøpt nytt fjærbeinslager, så håper det løser problemet. Møller sa de aldri hadde solgt en fjærbeinslager til Golf V før... Okei, men du har jo femmer golf ser jeg, er det likt som på min på bilde jeg la til oppi her? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Mai 1, 2009 Hvis du har fjernet gummien så er det jo ikke så rart at det klunker bak. Den skal jo være der. Se på side 9 av monteringsanvisningen til KW settet lenger opp her. Der ser du åssen det ser ut bak, samt at det står at man skal fjerne "upper perch". Det er identisk på FK settet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...