Montert fk silverline på golf 4, klunking bak?

Anbefalte innlegg

Virker som en svakhet i designet på dette gewindeopplegget gitt. :|

 

Kan virke sånn på disse til golf 4 men på min passat 4 motion er det ikke likt, der ser det ut sånn som foran på golf 4 sånn ca. fjær sitter rundt demperen..

Men jeg hadde FK Sport edition på min golf 4 gti og der var det ikke noe klonking eller ulyder. Der var det stor fjær bak, ikke slik liten tjafs.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan det være selve demperen som lager ulyd, har sjekket alt nå.. Kan vel dele demper å se inni den? Hørt at noen dempere er løse inni og kan lage lyd!? Er dette noe man kan fikse selv??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg byttet fjærbein venstre foran fordi jeg fu.. opp gjengene. Hadde jo også en klunkelyd foran, og den ble borte med det nye fjærbeinet. Klinte masse fett nedi der før jeg putta dempern oppi, og stramma hylsa på toppen GODT. Lyd borte :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg byttet fjærbein venstre foran fordi jeg fu.. opp gjengene. Hadde jo også en klunkelyd foran, og den ble borte med det nye fjærbeinet. Klinte masse fett nedi der før jeg putta dempern oppi, og stramma hylsa på toppen GODT. Lyd borte :)

 

Her er det ene bakdemperen på en passat tdi 4 motion det er snakk om, ingen ulyder med orginaldemper og lager. demontert og sjekket en gang allerede. Men kan det være noe inni demperen som lager slik ulyd.. når jeg kjører over små ujevnheter osv med mindre belastning av dempere så får jeg slik ulyd..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm.. har prøvd å kartlegge nærmere når disse lydene oppstår, og det varierer litt når de oppstår. Jeg kan godt kjøre i 30kmt over en fartshump uten at det kommer en eneste lyd. Dette gjelder seff ikke humpler fra helvete, der tar man det med ro.

Andre ganger så kan det komme lyder ved små ujevnheter i asfalten, f.eks 10x10x2cm stort hull. Trenger ikke kjøre fort.

Så har jeg merket meg at det gjerne oppstår når bilen krenger, dvs i svinger. Tror jeg hører lyd fra høyre foran også.

Det som er så rart er at alt dette oppsto når jeg la om til sommerdekk igjen.. skal etterstramme boltene nok en gang i morra. Kan dog ikke tenke meg at dette vil hjelpe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Neste gang heile skiten er demontert tar du tak i stempelet og rister fjærbeinet godt og kraftig.

 

Jeg fikk frem en svak svak "metall mot metall" lyd som under ferdsel var mye mer hørbar enn ved risting for hånd.

 

Var veldig spent da jeg skrudde det sammen igjen, og heldigvis var lyden borte :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Neste gang heile skiten er demontert tar du tak i stempelet og rister fjærbeinet godt og kraftig.

 

Jeg fikk frem en svak svak "metall mot metall" lyd som under ferdsel var mye mer hørbar enn ved risting for hånd.

 

Var veldig spent da jeg skrudde det sammen igjen, og heldigvis var lyden borte :)

 

Skrudde den sammen igjen sier du? Tok du selve stempelet ut av støtdemper hylsa eller hvordan jeg skal forklare det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt å se at det er flere som sliter med pling plong-lyder. :P

Har FK Highsport som plonger (usikker på om min er plingplong eller klonk-lyd) fra venstre framme. Skjer som regel i sving med uregelmessigheter i veien. Kjører samma ruta til jobb hver dag, og det plonger på samma steder hver gang. :P

 

Senket så såpass at det ligger ca i kant med hjulbuene (halv cm over).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tok dempern ut av fjærbeinet. Har du bilde av bakdemperen på bilen din?

 

Selve dempern sitter vel inne i fjærbeinet på Passat også?

 

Bak på golf er demper og fjær montert hver for seg, men på Passat er dette 1 del.

 

Selve fjærbeinet er et rør som er gjenget opp og påsveiset noe dingser her og der. Inne i den sitter det en ganske vanlig demper.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tok dempern ut av fjærbeinet. Har du bilde av bakdemperen på bilen din?

 

Selve dempern sitter vel inne i fjærbeinet på Passat også?

 

Bak på golf er demper og fjær montert hver for seg, men på Passat er dette 1 del.

 

Selve fjærbeinet er et rør som er gjenget opp og påsveiset noe dingser her og der. Inne i den sitter det en ganske vanlig demper.

 

ja, stemmer, fjær sitter rundt demper... da skal jeg prøve å ta ut demperen fra fjærbenet å se om jeg finner noe galt. Brukte du skive verktøyet til vinkelsliper for å få ut demperen..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det passet rett i hullene faktisk :)

 

Brukte en runde eller to med teip nederst på demperen for å forhindre at det ble metall mot metall, og så klinte jeg ekstra fett nedi der. Er litt fett originalt, men alt for lite.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det passet rett i hullene faktisk :)

 

Brukte en runde eller to med teip nederst på demperen for å forhindre at det ble metall mot metall, og så klinte jeg ekstra fett nedi der. Er litt fett originalt, men alt for lite.

 

Skal straks ut å skru nå, så får vi se om det blir i orden:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble ikke noe bedre.. tok demperen ut av huset den sitter i og tapet noen runder nede på midten og oppe. Men har samme lyden.. akkurat som noe er løst når man kjører i dumper... : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har pling-plong foran som kommer periodisk i sammenheng med svinging - jeg mistenker dårlig/tregt tårnlager som plutselig "slipper" slik at fjæren spretter tilbake og lage plong-lyd. Noen som tør bekrefte teorien?

Fulgte for øvrig med god monteringsanvisning til mitt sett, det var ikke noe å lure på i den sammenheng. Produsent: InterAlloy.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, artig og se flere med samme feilen!

 

Jeg har også en sånn klunkelyd på min bil, A3 8P 2004 mod, ikke quattro med FK Silverline.

 

Denne bilen er vel identisk med golf mk5 bak, men jeg har montert justeringen nede, så dette som eneste muligheten siden justeringsdelen skulle skrus fast, det går ikke om den sitter oppe. er et helvete og justere høyden bak, og teksten på fjærene er oppned, så aner ikke om det er riktig egentlig?

 

Klunkelyden er ihvertfall irriterende! Høres jo ut som noe er ødelagt :P

 

Bak måtte jeg faktisk justere nesten til høyeste for at bilen skulle bli en høyde som var kjørbar :P

 

2 bilder jeg tok når jeg monterte.

DSC02360.jpg

DSC02363.jpg

 

Spess.. på alle andre sett til slik bil så sitter justeringa bak oppe.. er jo klin umulig å justere ellers.. har selv justerbart til min golf v og med justeringa oppe.. uten gummi oppe. da innsiden av justeringsdelen er maskinert til å passe perfekt på tappen som kommer fra rammevangen. null ulyder der..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant løsningen nå mens jeg var i Tyskland. Siden min venn Juergen har jobbet for FK så visste han hva som var grunnen til at det klunker. Hvis dere ser på fjærene så vil de ta i hverandre, H/R og Eibach har løst dette ved å tre en gummislange rundt de nedre fjærerne. Dette er også fullt mulig på disse fjærene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble ikke noe bedre.. tok demperen ut av huset den sitter i og tapet noen runder nede på midten og oppe. Men har samme lyden.. akkurat som noe er løst når man kjører i dumper... : bh :
På mine FK-fremdempere lå det ei skive i bunn av Fjærbeinet.

Satte i nye dempere uten denne og da klunket det. Inn med ny skive og vips, klunkefritt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant løsningen nå mens jeg var i Tyskland. Siden min venn Juergen har jobbet for FK så visste han hva som var grunnen til at det klunker. Hvis dere ser på fjærene så vil de ta i hverandre, H/R og Eibach har løst dette ved å tre en gummislange rundt de nedre fjærerne. Dette er også fullt mulig på disse fjærene.

 

Det var tredd gummislange på mine bakfjører når jeg fikk det fra deg Håkon, så FK har sikkert innført det på de siste settene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var tredd gummislange på mine bakfjører når jeg fikk det fra deg Håkon, så FK har sikkert innført det på de siste settene.

 

 

Ja, og det kan kanskje denne tråden ha fortjensten av... ;)

Tok det jo videre med sjefen for eksport (desverre har han slutta nå) og han tok det videre med den tekniske sjefen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

:D

 

Det kunne jo vært aktuelt å testa ut! Er det mulig å få tak i samme slange som fk bruker? Tenker den må være av en temmelig røff type for å tåle påkjenningene den blir utsatt for.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal få sjekket det opp og sendt oppover noen meter... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utrolig genialt, Håkon! :D Setter pris på dette altså=) Da kan jeg kanskje få solgt kjerra uten klunk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut som vanlig gjennomsiktig PVC slange, må nesten være gjennomsiktig for å se fjærnummrene under godkjenning ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe.. ja. Tenkte på at nummerne ville komme bak slangen, men blank slange løser jo det:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.