Bergen lokallag: Trenger hjelp til feilsøking av G60/digifant - loddefjord/kjøkkelvik

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem med polizeigolfen som jeg ikke blir klok på.

 

Motoren går for øyeblikket uten g-lader, kullfilteret er fjernet, gasspjeldreturen er blendet av. ISV er fortsatt tilkoblet.

 

Symptomer:

 

- Start med kald motor: hvis jeg like etter at motoren har startet gir gass så skjer det ofte at den dør helt ut rundt 2000 omdreininger. Etter dette skjer vil motoren ikke starte igjen, og det virker som om den dras rundt unormalt lett på startmotoren.

Etter en god stund starter motoren igjen, men da som regel på 2-3 sylindre og den går veldig veldig ujevnt.

 

I fjor før jeg parkerte bilen så klarte jeg å "lure" den ved å la den bli varm før jeg begynte å kjøre den, og da virket alt tilsynelatende som det skulle.

 

Nå har problemet tilbakevendt, og bilen veksler mellom å gå på alle 4 cyl og for å så kutte ned til 2-3. Jeg har vært på et par lufteturer ut av garasjen, og da drar den fint oppover bakkene en liten periode før den kutter voldsomt og rykker i vei.

 

 

Jeg har forsøkt å sjekke ledningsnett for feil på de viktigste sensorene (lambda, blåtemp) og har også ohmet/målt disse sensorene, uten å bli noe klokere.

 

Jeg lurer på om det er noen i lokallage t som holder til rundt loddefjord/kjøkkelvik som har vært borti feilsøking av småsure motorer som kan gi meg en hjelpende hånd. Jeg har gått tom for ideer og prøver å ikke bli drittlei av hele bilen :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne manualen kan være et greit hjelpemiddel fo å finne feil på G60

 

http://vwpower.be/techdocs/kb/G60_construction_operation.pdf

 

Jeg ville også ha sjekket at alle merker stemmer overrens på regreima.

Start bilen ta av blå sensor å sjekk med en tenningslampe på alle punktene. Eller still sylinder 1 på topp.

Se bilde i denne tråden:

 

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=105698

 

Hvis bilen bare går på 2 - 3 sylindere, så tror jeg du sliter med: enten dårlig timing fra fordeler/ hallgiver til hjernen, eller dårlig kontakt på høyspentsiden (plugger, kabler, fordelerlokk, rotor) eller til bensindysene (kontakt eller dysene i seg selv)

 

Kan også være verdt å sjekke bensintilførsel og filter

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei og takk for svar.

 

Jeg har lest det heftet der en del ganger, samt koset meg med koblingsskjemaet til PG'en også.

 

registeret ble stilt med lampe oppe hos mr blindheim i fjor en gang, og ikke rørt siden den gang.

 

plugger, pluggkabler, rotor, lokk og coil er byttet, men ikke hallgiveren. dysene er ohm'et på felleskontakten og ifølge en eller annen rep. manual så var det nok motstand til at alle 4 dysene skulle være in ordnung (ca 15-16 ohm om jeg ikke husker feil).

 

bensinfilteret var også byttet i fjor, så det er knapt brukt.

 

en annen ting verdt å nevne er jo at jeg var i garasjen i dag og testet om jeg klarte å få bilen til å daue ut, og det gjorde jeg.. ved å ruse den litt opp til rundt 2k rpm så begynte den å fjuske for å så dø helt ut. etterpå så sviver den omtrent uten motstand når jeg drar den rundt på startmotoren, og startet etter en liten stund opp på 2-3 cyl.

 

og da va jeg ikke den eneste som stod og klødde meg i huet :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da høres det nesten ut som du burde ta en komptest på hver sylinder, høres ut som noen ventiler som ikke lukker skikkelig når du sier at den sviver uten motstand. Lykke til. Men dobbeltsjekk registeret på alle overettmerkene, det kan ha hoppet over.

 

Edit: Hvis hallgiveren er gåen eller kødder vil du hverken få gnist eller bensin i noen sylindere. Et tips kan også være å skru ut pluggene (er de våte?) å ohme de på 20Mohm området, hvis du måler noe mindre enn uendelig mellom jord og tilkobling av pluggledning, må pluggen byttes eller glassblåses. Det kan bli overslag ved at det kommer mye uforbrent bensin eller enda værre olje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe ja, jeg har gjort det også jeg.. 10,3-10,5 bar på hver cyl.

Jeg har også fundert litt på ventiler som henger, men jeg vet ikke. Aldri vært borti det før så vanskelig å vite hva jeg skal se etter.

 

Men takk for innspill, sagaen fortsettes :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selv om filteret var nytt i fjor kan det jo være mye dritt etc. i tanken som har løsna. Bilen sto jo lenge stille også. Vann/kondens?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skal sjekke neste gang om jeg får noen våte plugger når den spinner rundt etter å ha dødd ut.

 

Skal også ohme pluggene og se hva de forteller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jaja etter en oppløftende samtale med en russer som har hatt samme problemer med sin golf 3, fikk jeg tusenkronersspørsmålet: har du sjekket oljetrykket?

 

nope.. det hadde jeg ikke. men jeg har nå lært at høyt oljetrykk + hydrauliske ventilløftere kan være finfin kombinasjon for mye rare symptomer.

 

3 bar på tomgang, 7 bar på 3500 rpm.. litt vel meget, så ny oljepumpe er bestilt. forhåpentligvis vet jeg om en ukes tid om denne bilen kan eu godkjennes..igjen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Våler da? ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel samme helgen som BR?

 

jeg hakke tid til noe bilgreier før etter 16. juni i år.. så 2009 får bli året:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.