Slag i drivverk A6 1.8T Quattro 99mod.

Anbefalte innlegg

Symptomet begynte for ca. 1 år siden.

Det utarter seg slik: Ved plutselig gasspådrag og når jeg brått slipper gasspedalen,

så er det som om det slår i drivverket. Det kan høres ut som om slaglyden kommer

ifra bakre delen av drivverket. Derfor byttet jeg bakre differensial. Men bilen ble ikke

en "millimeter" bedre : klø :

Alle foringer virker ok. Delene i drivverket virker også ok.

Noen spesialister mener at det kan være dødgang i diff. foran eller

girkasse/problem med mellomaksel som er årsaken til slag(-lyden), altså drivverkproblem; andre mener det er et "suspension-problem." F.eks. dårlige motorfester. Men disse virker/ser

ok ut. Når jeg bremser, kipper ikke motoren.

Ellers er det noe dødgang i venstre drivaksel framme.

Bilen er chippet (usikker hvordan.) Gått 218000km. Man. gir.

 

Takk på forhånd for alle svar :)

Hans Fredrik

 

PS! Har hatt bilen på 3 aut. Audi-verksteder i hhv. Tyskland, England og Norge,

men har igrunn ikke fått noen spesifikk forklaring på hva som er gale.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror dette er ett utslag av slitasje over hele linja jeg....den slakken som er er summen av all slakke fra clutch til hjul, dvs alle tannhjul i drivverket.

Har det slik jeg også på 99 A4, er vel samme drivverk, og også jeg hører ett "slag" i mellomakslingen. Er sikkert foran også, men høres jo ikke så godt derfra.

Min A4 har gått 245'km.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svaret :)

Det du sier kan nok være riktig fordi mange andre har kommet med den antakelsen.

Det eneste jeg ikke forstår, er at bilen ikke ble bedre etter at bakre diff. ble byttet ut med en

ny diff. Den har jo helt perfekte tannhjul. Bilen burde jo ha blitt litt bedre (mindre slag)

med den nye diffen hvis slaget er årsaket av drivverksslakk : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hørtes kjent ut på min 99' a6 detta,,,

 

Men på en 100 quattro jeg har var det krysset på mellomakselen som var gåent, har vi kryss der på disse bilene også?

 

Isåfall kan det jo være der det er problemer...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Leste nettopp på en tysk Audi-side at en såkalt Drehmomentstütze kunne være defekt, og fremkalle

slag i drivverket ved lastveksel. Jeg er relativt stødig i tysk, men må melde pass ved denne oversettelsen.

Noen kloke hoder som vet hva denne delen heter på norsk?? Og om den er dyr?

Og om virkelig dette kan være årsaken til denne slaglyden som har forfulgt bilen i gode 15 måneder?

PS! Jf. det jeg har skrevet i puncto hva som er blitt gjort med bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Drehmomentstütze betyr vel rett og slett diffen vil jeg tro :-S

Siden det er torsen-diff på bilene der, som da igjen er en dreimomentstyrt diff så kan det vel kanskje stemme?

Lite skudd i hønseburet...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det betyr visst "Torque Support" om det sier noe mer :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har litt sann på min som nettop er runda 100 000km, og jeg har kjendt det mye tydeligere på en kompis sin A4 som er chippet og hardkjørt.. Tror det er ganske vanlig..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.