#1 Skrevet April 22, 2008 Usikker på hvor jeg skulle legge denne tråden men.. Må bare få oppklart en ting, en kompis av meg importerte en a3 2.0 tdi, og fikk klar beskjed av importøren (en privatperson), om å ikke finne på å kjøre med diesel fra Statoil og 1-2-3, pga. han påsto at siden disse har biodiesel, så ville det tette dysene ellernoe, og dette var jo ikke akkurat bra... http://www.bt.no/forbruker/bilogmotor/article327766.ece Er det noe sannhet i dette, eller bare bullshit? Har nemlig gode rabattavtaler på drivstoff hos disse kjedene, men vil jo ikke la det gå utover bilen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 22, 2008 Innholdet av biodiesel er så lavt (inntil 5%) at det har null betydning. Forøvrig fungerer biodiesel også, det er biler med partikkelfilter som (enn så lenge) ikke kan bruke biodiesel. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 22, 2008 Ok. Greit å vite, takk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 23, 2008 Hei, All diesel som selges i Norge er i henhold til den europeiske dieselnormen EN590, dette gjelder også for diesel med inntil 5% innblanding av bio-komponenter (FAME). FAME= Fatty Acid Metyl Ester =fettsyre-metyl-ester. RME (Rapsolje-Metyl-Ester) er en type FAME og er produsert på basis av rapsolje. VAG godkjenner bruk av inntil 5% FAME også til biler med partikkelfilter, bl.a. grunnet at denne dieselen er i henhold til ovenfor nevnte spesifikasjon. Det finnes forøvrig en egen spesifikasjon (eller norm) for ren FAME og den heter EN 14214 ) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 23, 2008 Bra svar! Takk skal du ha! Da får jeg viderebringe dette til han som sa dette 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...