#1 Skrevet April 22, 2008 Hei! Når motoren på min Audi A4 1,8T (AEB) er driftsvarm, å kommer under 2000omdreininger, kommer oljelampa på. Hvis jeg stopper å starter motoren å holder meg over 2000rpm, holder den seg slukket. Men så snart jeg bekker under igjen så kommer den på. Hører ikke noe tikking fra motoren (bortsett fra kamkjedet, som i utgangspunktet må skiftes) når lampa slår seg på. Oljen er ikke gammel, etter 3 oljeskift iløpet av ca 3 mnd (grunnet diverse) så er oljen ennå forholdsvis blank når jeg peiler. Noen som har vært borti samme? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 22, 2008 Er jo bare dårlig olje pumpe som er en svakhet på disse, grunnen er at når oljen blir varm så blir den veldig tynn og da renner den veldig lett rundt der den skal så da får du ikke nok trykk og da lyser oljelampen. Når min AEB står på tomgang viser den såvitt over 1bar, men olje lampa lyser ikke, straks jeg kommer opp i 1000-1200 rpm så stiger dette til 2-3 bar med en gang så jeg tar det med ro.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 22, 2008 Er jo bare dårlig olje pumpe som er en svakhet på disse, grunnen er at når oljen blir varm så blir den veldig tynn og da renner den veldig lett rundt der den skal så da får du ikke nok trykk og da lyser oljelampen. Når min AEB står på tomgang viser den såvitt over 1bar, men olje lampa lyser ikke, straks jeg kommer opp i 1000-1200 rpm så stiger dette til 2-3 bar med en gang så jeg tar det med ro.. jepp, oljepumpa er en svakhet på disse motorene. Men lurte på om noen har vært borti samme problemet, å at det kunne være en annen feil, i.o.m. at jeg ikke kan merke Noe som tyder på lavt oljetrykk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 26, 2008 noen som har vært borti dette? som sagt: ganske så nøyaktig når jeg kommer ned på 2000rpm kommer den på. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 26, 2008 Jeg hadde litt samme symptomer på min, og der var oljesilen tett av koks. Når jeg tok opp å renset denne, har jeg aldri sett oljelampa lyse igjen. Ligger bilder på en av de første sidene i prosjekttråden min. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 26, 2008 Hvordan renset du silen? tok du ned oljepumpa å kjørte igjennom med noe? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 26, 2008 Kan det være slik på denne at du har to oljetrykksbrytere? En under 2000rpm og en over. Slik er det på Golf etc, og da plages man med slike symptomer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 26, 2008 Jeg tok ned bunnpanna, tok ut silen og kjørte på med avfetting, og pirket ut en del av bitene med en nål. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 26, 2008 Kan det være slik på denne at du har to oljetrykksbrytere? En under 2000rpm og en over. Slik er det på Golf etc, og da plages man med slike symptomer. JA! har tenkt på det, men på en måte ikke turt å "lufte det", i.o.m. at det ville vel på en måte ha hørt litt amatør ut at en sånn ting kunne være elektronikkfeil, når det kun gjaldt under 2000rpm Så det sier du, å hvor er eventuelt disse to følerne? Det står en oljetrykksbryter på oljefilterbraketten, å når jeg koblet meg inn på den for å koble til ekstern oljetrykksmåler, fikk jeg opp feilmelding i instrumentbrettet med en gang jeg slo på tenningen. Hvor kan da den andre være? Har i grunn stor tvil for at det skal være skitt i silen til oljepumpa, fordi jeg har nylig hatt nede bunnpanna å det var ikke mye skitt i bunnpanna. såklart litt avleiringer og lignende, men ikke noe jeg vil kalle for faretruende for sila. hvis det jeg sier nå stemmer, så har vi vel klart å koke det ned til at det kan være to ting som kan være feil; Sliten oljepumpe, eller dette med at det er to oljetrykksfølere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 26, 2008 Jeg tok ned bunnpanna, tok ut silen og kjørte på med avfetting, og pirket ut en del av bitene med en nål. Så det vil si at du tok ikke ut hele oljepumpa, men kun silen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 27, 2008 Tok ned kun silen, ja. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 27, 2008 Tok ned kun silen, ja. Okei. Ettersom jeg er borte nå i helga å får ladet opp batteriene, er jeg skruklar til neste helg Får se om jeg kanskje for ordens skyld skrur ned bunnpanna å sjekker, eventuelt renser silen til helga. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 15, 2009 Okei. Ettersom jeg er borte nå i helga å får ladet opp batteriene, er jeg skruklar til neste helg Får se om jeg kanskje for ordens skyld skrur ned bunnpanna å sjekker, eventuelt renser silen til helga. Hei! Hva ble det til? Skiftet du oljepumpa? Tips til hvordan få ned bunnpanna? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 20, 2009 Hei! Hva ble det til? Skiftet du oljepumpa? Tips til hvordan få ned bunnpanna? Heisann! Det ble oljepumpeskift, og Ja, jeg har tips til hvordan du tar ned bunnpanna, har gjort det et par ganger nå Hvis du søker litt på historikken min så mener jeg du skal finne en fin guide til hvordan du skal ta den ned. følte ikke at jeg har tid til å skrive nå hvordan du skal gjøre det, men du kan ringe meg så får vi se hva jeg kan bidra med i.f.m. spørsmål og råd http://www.gulesider.no/tk/:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet April 20, 2009 Heisann! Det ble oljepumpeskift, og Ja, jeg har tips til hvordan du tar ned bunnpanna, har gjort det et par ganger nå Hvis du søker litt på historikken min så mener jeg du skal finne en fin guide til hvordan du skal ta den ned. følte ikke at jeg har tid til å skrive nå hvordan du skal gjøre det, men du kan ringe meg så får vi se hva jeg kan bidra med i.f.m. spørsmål og råd http://www.gulesider.no/tk/:) Takk,takk Men nå har jeg endelig fått den ned da, etter mye om og men hehe. Du finner mine frustrasjoner her, som til slutt løste seg altså. http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=1605089#post1605089 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...