#1 Skrevet April 23, 2008 Har skiftet radiatorer, kjølevifte, og noen andre smådeler i fronten etter en liten kræsj. Men nå starter ikke den elektriske vifta slik den skal gjøre, så kjøletempen bare øker å øker! Har forsøkt å koble strøm direkte fra batteriet til den kontakten til vifta som sitter ved bremseveske-beholderen, da går den for fullt. Har også sjekket alle sikringene i sikringsboksen (importbil, så fant ikke ut hvilke som var til hva), men alle var inntakt. Noen som har et tips til hva dette er? Er det noen givere som bruker å ryke? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 23, 2008 Har søkt litt rundt på forumet nå, å ser at det kan være den temp-giveren som står nede på venstre side på radiator. Har jo satt på en godt brukt radiator fra et huggeri, skal forsøke i ettermiddag - å bytte denne med den som sto på den radiatoren jeg hadde før (da dette ikkke har vært et problem før). Håper bare ikke jeg har gjort noe skade på radiator, eller topp-pakning under min 20min lange kjøretur med temp på 110 grader : bh : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 23, 2008 Det er nok sannsynlig at det er problemer med giveren hvis viften ikke slår inn når motoren er så varm. Du kan prøve å kortslutte ledningen som går inn på sensoren, da skal vifta starte når tenningen er på. Jeg tror imidlertid du har et annet problem hvis temperaturen er på 110 grader når du kjører. Det høres mer ut som om ikke kjølevesken sirkulerer godt nok ( problemer med termostaten ? ). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 23, 2008 Det er nok sannsynlig at det er problemer med giveren hvis viften ikke slår inn når motoren er så varm. Du kan prøve å kortslutte ledningen som går inn på sensoren, da skal vifta starte når tenningen er på. Jeg tror imidlertid du har et annet problem hvis temperaturen er på 110 grader når du kjører. Det høres mer ut som om ikke kjølevesken sirkulerer godt nok ( problemer med termostaten ? ). Sier du det ja, leste noe kjapt i stad om at vannpumpene på disse motorene er dårlig... Kan denne ha tatt kveld da motoren gikk i vel en god time etter krasjet (med punktert radiator) ? Tenkte da at den ryker om den ikke har noe vann å jobbe med? Hvor sitter eventuelt termostaten da? Og hvordan sjekker en denne? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 23, 2008 Vannpumpen har muligens vann som "smøring", hvertfall kjøling.. så denne kan være gåen ja.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 23, 2008 Vannpumpen har muligens vann som "smøring", hvertfall kjøling.. så denne kan være gåen ja.. Har konsolidert med Øystein Beddari nå, han mener også det kan være vannpumpa - den har visstnokk plastskovler som ryker fort. Noen som har instruks for å ta av registerreima? Tenker på hvor de forskjellige hakkene skal stå osv... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 23, 2008 Det er desverre ikke bare bare å skifte vannpumpa gitt.. En grunn til at dette alltid gjøres i forbindelse med reg.reim bytte. Du må hvertfall først bestemme deg for om du vil bytte reima de eller ikke.. Om du ikke vil bytte den så må du huske å merke opp på reima hvilke vei den roterer og den må settes tilbake akkurat slik Når du skal av med reima så må du huske å sette både veiv og kammer i 0 posisjon, det er noe merker og piler på disse plassene som indikerer dette. ( Veivhjul og kamdrev ). Deretter må plastdeksel osv demonteres. Du må vel nesten av med hele braketten på siden av motoren for å komme til vannpumpa om jeg ikke husker feil.. Du kan med fordel sette fronten på bilen din isåkalt Service-posisjon... Hvis ingenting av dette hørtes noe artig ut så ville jeg anbefalt at du fikk med deg en kompiss som har gjort dette før, eller du tar kontakt med Møller eller annet verksted og får en fastpris på skiftet. De vil nok anbefale reg.reim skifte også.. Regn med 5000,- + pris på ny pumpe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 23, 2008 Hørest ut som om han skrur på bilen selv.. Men det må da være en måte å sjekke om pumpen virker? Har mest peiling på MC jeg, men motor er motor.. Så kan en ikke plukke av en av slangene etter pumpa og se om den pumper?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 23, 2008 Det er desverre ikke bare bare å skifte vannpumpa gitt..En grunn til at dette alltid gjøres i forbindelse med reg.reim bytte. Du må hvertfall først bestemme deg for om du vil bytte reima de eller ikke.. Om du ikke vil bytte den så må du huske å merke opp på reima hvilke vei den roterer og den må settes tilbake akkurat slik Når du skal av med reima så må du huske å sette både veiv og kammer i 0 posisjon, det er noe merker og piler på disse plassene som indikerer dette. ( Veivhjul og kamdrev ). Deretter må plastdeksel osv demonteres. Du må vel nesten av med hele braketten på siden av motoren for å komme til vannpumpa om jeg ikke husker feil.. Du kan med fordel sette fronten på bilen din isåkalt Service-posisjon... Hvis ingenting av dette hørtes noe artig ut så ville jeg anbefalt at du fikk med deg en kompiss som har gjort dette før, eller du tar kontakt med Møller eller annet verksted og får en fastpris på skiftet. De vil nok anbefale reg.reim skifte også.. Regn med 5000,- + pris på ny pumpe Synes ikke dette høres helt avskrekkende ut, har nå blitt litt skruing - å godt nordnorsk bannskap de siste kveldene Tusen takk for en detaljert guide! Det er 70.000km siden reima ble bytta - så det er kanskje liksågreit å bytte denne samtidig? Er det mye mer arbeid å bytte denne når en først har dette oppe? Front-seksjonen på bilen har jeg demontert/montert 3 ganger nå, så det skal gå rimelig greit. Men så er det jo litt "skremmende" så snart en skal begynne å tukle med reg-reim og slikt. Klarer man å dreie veivhjul og kamdrev med bare nevene? Eller må en ha noe spesial-verktøy (skiftnøkkel?) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 23, 2008 Hørest ut som om han skrur på bilen selv.. Men det må da være en måte å sjekke om pumpen virker? Har mest peiling på MC jeg, men motor er motor.. Så kan en ikke plukke av en av slangene etter pumpa og se om den pumper?? Jupp skal prøve i den grad det går å gjøre det meste selv, synes det er grei læring Har hørt at man skal se tydelig hvis skovlene er gåen? Fikk pris på ny pumpe 1345,- og 300kr tilbake for den gamle - så det var ikke så ille da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 23, 2008 Hehe, daså MEN OBS OBS! Aldri vri på kamhjulet ! Kun på veiva. Bruk tolvkant, tror det er 21mm eller noe slikt Det er ikke noe problem å bytte reima så lenge man er forsiktig og tar seg tid til å passe på merker og slikt. På veiva er det et hakk i hjulet som skal gå mot en pil på plastdekselet, og på kamdrevet er det samme Når du har skiftet alt og du mener merkene står riktig så burde du ta ut alle pluggene og rotere veiva forsiktig for hånd å kjenne om den stopper opp mot noe.. Ta gjerne å rotere på veiva før du begynner å demontere noe kun for å få følelsen av hvordan det skal være Ta ut pluggene så det blir lettere å rotere veiva. Kompressjon er noe skit vettu Koster ikke stort for en reg-reim sats heller så Kjøp liksågreit: Reim, Strammehjul og hydr. strammer Da blir den god for 120000 til vettu Skift gjerne reima som går mellom servo og vannpumpa også 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 23, 2008 Hehe, daså MEN OBS OBS! Aldri vri på kamhjulet ! Kun på veiva. Bruk tolvkant, tror det er 21mm eller noe slikt Det er ikke noe problem å bytte reima så lenge man er forsiktig og tar seg tid til å passe på merker og slikt. På veiva er det et hakk i hjulet som skal gå mot en pil på plastdekselet, og på kamdrevet er det samme Når du har skiftet alt og du mener merkene står riktig så burde du ta ut alle pluggene og rotere veiva forsiktig for hånd å kjenne om den stopper opp mot noe.. Ta gjerne å rotere på veiva før du begynner å demontere noe kun for å få følelsen av hvordan det skal være Ta ut pluggene så det blir lettere å rotere veiva. Kompressjon er noe skit vettu Koster ikke stort for en reg-reim sats heller så Kjøp liksågreit: Reim, Strammehjul og hydr. strammer Da blir den god for 120000 til vettu Skift gjerne reima som går mellom servo og vannpumpa også Blir stappfull av inspirasjon nå, klør fingrene etter å komme meg hjem å begynne å skru. Takk for skikkelig detaljert beskrivelse nokk en gang! Skal notere meg den med kamhjulet da... kjekt med tips! 12kant ja, må ut å handle meg nytt verktøy å nå skjønner jeg. Må jeg av med det store reimhjulet nede for å komme til da? Skal få handlet meg komplett sett for reg-reim bytte ja, er vel ikke noe å spare på når en først er i gang.. Kommer tilbake med rapport etter kveldens økt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 23, 2008 Husker ikke heeelt, men tror det store hjulet i bunnen er forran plastdriten som er forran reima igjen.. Så er redd den må av Men det er bare 4 umbraco skruer 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 23, 2008 Husker ikke heeelt, men tror det store hjulet i bunnen er forran plastdriten som er forran reima igjen.. Så er redd den må av Men det er bare 4 umbraco skruer Joda, har bytta denne - så det skal være greit... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet April 23, 2008 Lykke til 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet April 23, 2008 Takktakk! Fikk pris på Møller, komplett reg-reim sats 1990,- Skulle visstnokk inneholde alt en trenger Mekonomen, uoriginalt 2591,- Her fulgte det ikke med løpehjul. Litt merkelig da, men ikke noe problem å handle originalt da.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet April 23, 2008 Så... da var jeg kommet til det magiske punktet, nå begynte jeg å puste tungt.... Men så måtte jeg inn å legge unga, dama skulle på kveldsvakt - så tid for litt lesing på forumet... Har demontert det jeg mener jeg trenger, fant også ut at reg-reime neeeesten ikke trenger å fjernes for å få ut vannpumpa. Men så var det altså 2 skruer som står bak det ene tannhjulet. Så langt er jeg kommet nå : hvor skal jeg begynne for å ta løs registerreima nå? Løsne på den blå skruen på strammeren eller? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet April 23, 2008 nærbilde av reimhjulet hvor de 2 skruene til pumpa ligger skjult... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet April 23, 2008 Husket du å sette veiv og kam i 0 posisjon? Etter dette er det bare å skru av strammeren så er reima løs. Skru så av hjulet på vannpumpa og ut med skruene. Sett i ny pumpe og gjør det motsatt.. OBS! Ikke dra ut splinten til reg.reim strammeren før du har skrudd på plass alt til reg.reima. Litt engangs sak det der Går ann å årne te, men det er kjipt.. Pass på så du ikke skrur på veiva eller kammene når du har tatt av reima da Ellers burde du vel få til resten uten noe hokkuspokkus 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet April 23, 2008 Er her en liten guide på hvordan det kan gjøres Er for A4 B6 men det er ganske likt uansett Det som er forskjellig vil du merke at er selvforklarende http://www.audizine.com/forum/showthread.php?t=189107 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet April 23, 2008 Takk for nyttig info Fant merke på plastdeksel, men ikke på reimskiva - denne er litt flassete og irrete.. Kan være slitt bort?` Men jeg fikk tips av Jostein Beddari her på forumet at en ikke trenger fjerne regreima for å ta løs vannpumpe. Skulle visstnokk bare ta av dynamo, så skru av den branketten som lå under denne. Det stemte det, for nå har jeg fått ut vannpumpa. Her er braketten løsna: Her er vannpumpen, er denne defekt? Synes den så veldig fin ut inni jeg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet April 23, 2008 Skal få skifta regreima når jeg alikevel har demontert det meste, Jostein sa tetteringene må byttes også. Så det kan vel være greit å få gjort alt dette mens en har det oppe Men sitter å lurer på om kanskje problemet egentli bare var den temp-giveren? Siden vannpumpa så så fin ut... Kunne jo selvfølgelig vært luft i kjølesystemet å da, hvordan lufter en dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...