#1 Skrevet April 23, 2008 En løk fra ebay.de klarte å sende meg feil gjenstand, så jeg endte opp med noen slike lyslister som sitter inne i lykten på A5'en. Selvsagt "hjemmelaget". Tenkte jeg like gjerne kunne montere disse, men hvordan gjør jeg det da? Hvordan får jeg åpnet lykten? Hvordan skal jeg feste dem? Og hvordan skal jeg kople dem? Jeg tenkte å ta strøm fra parklys, men hvordan vet jeg hvilken som er pluss og minus? Kan jeg ødelegge diodene om jeg setter spenningen på feil vei? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 23, 2008 Det største spørsmålet er; hvordan får jeg åpnet lykten? Edit: Noen som er flinke med Google som kan hjelpe meg å finne ut hvordan jeg får delt lykten? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 23, 2008 Lyktene er sannsynsligvis limt sammen med butyl. Da er det bare å varme forsiktig, så "smelter" butylen, og du kan dra av glasset. 70-80 grader er mer enn nok. Du kan ikke ødelegge LEDene ved å koble feil. Det eneste som skjer er at de ikke lyser. Derfor er det også veldig enkelt å koble riktig. Lyser de, er det riktig, lyser de ikke, er det feil 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 23, 2008 Lyktene er sannsynsligvis limt sammen med butyl. Da er det bare å varme forsiktig, så "smelter" butylen, og du kan dra av glasset. 70-80 grader er mer enn nok. Du kan ikke ødelegge LEDene ved å koble feil. Det eneste som skjer er at de ikke lyser. Derfor er det også veldig enkelt å koble riktig. Lyser de, er det riktig, lyser de ikke, er det feil Takk for tipset. Jeg har allerede startet med med en hårføner. Er det godt nok eller må jeg ha en varmepistol? Er det rett og slett bare å varme opp og "brekke av" eller må jeg skjære bort butyl'en med en kniv? Har du noen tips til hvordan jeg skal sette lykten sammen igjen? Er det bare å varme opp igjen og presse delene sammen igjen eller må jeg til med noe lim-greier? Hva med feste av diode-remsene? Sicaflex? (Jeg er egentlig ikke særlig fan av sicaflex. Sikkert bare jeg som har brukt det feil tidligere.) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 23, 2008 Butylen blir myk når den blir varm, så da er det bare å trekke fra hverandre. Det er ikke sikkert en hårføner blir varm nok, så en varmluftpistol er fin å ha. Bare pass på at det ikke blir for varmt, da risikerer du å smelte plastikken. For å sette sammen, så er det bare å kna butylen på plass, og varme den på nytt. Hvis du ønsker, kan du legge på ekstra butyl, jeg gjorde det på mine lykter. Kan kjøpes hos Møller. Jeg kjøpte en hel kartong (4 ruller á 2,5 meter, ca 300 kr - leveres av Teroson og heter Terostat VII) og la på litt ekstra på utsiden av skjøten for ekstra vannbeskyttelse. Lyslistene kan vel også festes med samme butylen. Ta en liten klatt og press fast. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 23, 2008 Konge! Takk for hjelpen! PS! Bilder kommer når jeg er ferdig. (Hvis resultatet blir bra.) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 24, 2008 Har holdt på i et par timer med varmepistol idag, men resultatet uteblir. Det skjer liksom ingenting. Prøvde å skru varmere, men det virker ikke engang som om butyn'en blir mykere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 24, 2008 Er det da virkelig butyl de er limt sammen med? Hvilken farge er det på limet? På modern's A4 virket det som om det var silikon (hvit/klar farge) mens på min A6 er det butyl (svart). Jeg fikk ikke løsnet silikonen på lyktene på modern's bil (skulle vaske innsiden av glassene) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 24, 2008 Fargen er mørk grå. Det føles ut som silikon (men nå vet ikke jeg hvordan butyl føles ut). Når jeg rev av en liten bit og holdt den foran varmepistolen og skrudde på fullt så skjedde det ingenting. Det luktet bare litt svidd. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 24, 2008 Da høres det dessverre ut som silikon, og jeg vet ikke hvordan man løser opp dette. Butyl er svart og klissete, omtrent som svart Bugg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 24, 2008 Hmmm....det var litt drit. Da er det vel fram med tapetkniv og skjære opp. Uansett er prosjektet lagt litt på is for nå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juli 9, 2008 Et lite tips er stekovnen... En kamerat "stekte" lyktene noen minutter (på riktig varme), så var det bare og dra av glasset 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...