Anbefalte innlegg

Hei. Har prøvd å lese alle tråder om R5 TI og plagene man kan få med den men får ingenting til å stemme helt med min så derfor må jeg bare spørre. Har en A6 2,5 95mod og får ikke bilen til å gå no, startet forsiktig med at den ble tongstartet uannsett om den var kald eller varm og i dag så ble det stopp. kjørte helt vanlig da motorn plutseelig dauet ut så prøvde å trillstarte den på gir da før det ble helt stopp på veien og den kom da med et smell og stor sort sotflekk på veien og masse hvit røyk men var da i gang og gikk fint ijenn kjørte så ca4mil og dette skjedde atter engang men no small det 2gang og 2store sotflekker på sfalten ijenn g ater masse hvit røyk og dette skjedde enda engag etter ca1mil. Men bilen gikk helt til jeg da skulle starte den etter å ha stoppet den selv. den vil ikke over 1000rpm og røyklegger noe sykt med hvit røyk: mad : kan dette være bare xsos som er tett? har hatt noe ulyder fra den som har hørtes ut som løs innmat så. har byttet dieselfilter og tettet en diesellekasje som var så no er det ikke det heller. Er ikke lenge før jeg tauer den mitt på fjorn med båt!: bråk :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Chippet ?

 

Kmstand, tid siden skifte av regrem, pumperem, turbo, filtre, etc. Vært slik lenge, blir gradvis eller raskt værre ? Forbruk av diesel, vann, olje ? Modifikasjoner som chip, luftfilter ? Andre feil/reparasjoner på motor siste par år ? Annen info som dreier seg om motor ? Varmgang, bobler i vanntank ?

Hva er gjort for feilsøk ? Lest feilkoder, skiftet deler, koblet ut noe, etc ? Målt kompressjon, kontrollert timing på pumpe, annet ?

 

Lyder som høres ut som løs innmat fra motor er et lite hyggelig utgangspunkt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Chippet ?

 

Kmstand, tid siden skifte av regrem, pumperem, turbo, filtre, etc. Vært slik lenge, blir gradvis eller raskt værre ? Forbruk av diesel, vann, olje ? Modifikasjoner som chip, luftfilter ? Andre feil/reparasjoner på motor siste par år ? Annen info som dreier seg om motor ? Varmgang, bobler i vanntank ?

Hva er gjort for feilsøk ? Lest feilkoder, skiftet deler, koblet ut noe, etc ? Målt kompressjon, kontrollert timing på pumpe, annet ?

 

Lyder som høres ut som løs innmat fra motor er et lite hyggelig utgangspunkt.

 

Motorn er chippet ja. mener det var ca 40000km siden reg og pumpereim var byttet men er usikker for bilen står ikke hjemme no. Så va det resten. Diesel forbruket har ikke vært ille ca 0,6, vann og olje har den ikke rørt og ikke er noen av delene blandet så derfor utelukker jeg toppkn? Luftfiltret er byttet nylig og turbo er org uten slakk. Har prøvd og koble ut lmm og dyse4 sammt temp følern for gløding men ingenting har julpet . Ellers har jeg ikke enda fått kommet så langt at diagnose er tatt håper på å få det gjort denne uken. Det skjedde ganske plutselig at den ble tongstartet. kompresjon og timing er ikke skjekket nei. det je mente med løs innmat er fra eksosanlegget:) heldigvis ikke motor, den gikk faktisk veldig fint syns no jeg da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

chip type eller leverandør ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

chip type eller leverandør ?

 

Det vet jeg desverre ikke... det er ivertfall ikke powerboks.. Har nå hatt nede eksos og det jalp ingenting så der var det ikke noe...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det slik at du får startet den nå men ikke kommer over 1200 omdreininger ? Hvis så, hvorfor kommer den ikke over, er det bare som om man ikke gir mer gass eller er det mekaniske ulyder i tillegg ?

 

Det første som slår meg er mistanke om alvorlig feil innstilling av pumpe, som følge av feil ved en rem eller løsnet bolt i front. Kontroller register og pumperem. Sjekk om veivbolten i front er løs. Sjekk om det er tegn til skade på noen av ventilløfterne på oversiden (kan være skadet under også uten at det synes oppå).

 

Det andre er chip som lager feiltenning på en sylinder. Har sett to slike før, som har fremprovosert registerremsbrudd på en eldre rem pga kraftig mottenning.

 

Ta diagnose, jeg tipper du finner noen feil som følge av usynkron dyse nr 4 og sensor på svinghjul/veiv, og noen med høyt trykk i innsug. Hvit røyk er litt underlig men smell/sort røyk kan komme av ufullstendig forbrent diesel som har sluppet ut i eksosanlegget og senere blitt antent.

 

Begynn å spare penger, her lukter det store utgifter. Tar jeg feil får du heller ta en sydentur.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er diagnose tatt på bilen... var faktisk ingen feilkoder men pompa ser ut til å være sliten.. så den må nokk overhales: bråk : jaja... får se om jeg leiter meg opp en ny for å få bilen på veien fortast mulig... Korr man får kjøpt billig repsett for pompe? og billige dyser?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da venter vi spent på fortsettelsen, når du får skrudd litt.

 

Hva indikerer at pumpa er slitt ? Er det testet trykk og/eller leveringsmengde ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da skal æ prøve å førklare litt bedre:o Æ kan ikke med vag-com så der kan ikke jeg si så veldig mye men iflg han som tok den testen så var det vist noen verdier som tilsa at den kunne være slitt, men det finn æ egentli rart med litt ettertanke før NÅR den starte går den helt fint:confused: Men den ryker grå/hvit sur dieselrøyk. så min konklusjoen er før mye diesel men vet ikke hvorfor. har byttet dyser også no men det hjalp lite. Så prøvde æ å ta ut stikken til Lmm og den startet overraskene fort: klø : SÅ kommer flere spm:p Styrer lmm dieselpompa iforhold til mengde? tenker vis lmm er defekt om den da kan pøse på med diesel? for kjørte bilen ca 4mil heim fra der den stoppet sist og det var ingen problem motor gikk fint og allt men når jeg var nesten heime fant jeg ut at jeg skulle trøkke motor litt på turtall og se(over 4000rpm) og da self startet den å kødde. hvit/grå røyk/tåke og smelling og ikke mer en 1000rpm. Stopper motor og setter tenning på ijenn og starter den på gir siden jeg trillet og den starter og går fint til neste tyning. Kanlegge til at motor virker like kvikk/dau med lmm tilkoblet/utkoblet: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

begynner glødelampa å lyse når du tyner den og den hakker etterpå?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nope... ingenting som lyser eller noe.. sjønner ingenting... bilen drar jo helt fint ellers... dermed så får jeg det ikke til å stemme med pompa... kan det være hjernen som kødder? for da jeg hentet bilen var det ikke noe røyk av den self litt sort røyk når man trøkkte på men ikke noe mer. Hadde også en diesellekasje på slangen som står over tanken så pompa har supet en del luft så mistenker det da den bare var tongstartet tidligere. men var jo bare over natta at den ikke ville starte i det hele og den dagen var det allt startet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja dagår bilen som den skal ijenn:tilber: Va helt tilfeldig at æ va ute å kjikka og drog ut kontakten til en sesor el no under pompa: klø : ane ik ka den er til men da gikk bilen som den sku og motorn ble så lettstarta som aldri før:p nån som veit ka den er til den sensorn? for fikk jo ikke no feilmld på den...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja dagår bilen som den skal ijenn:tilber: Va helt tilfeldig at æ va ute å kjikka og drog ut kontakten til en sesor el no under pompa: klø : ane ik ka den er til men da gikk bilen som den sku og motorn ble så lettstarta som aldri før:p nån som veit ka den er til den sensorn? for fikk jo ikke no feilmld på den...

 

Hvis det er den to-ledede ledningen nede i fremkant av dieselpumpe du mener så er det en elektromagnet som har med tenningstidspunkt-regulering å gjøre. Napper du ut ledningen så går pumpe over til max fortenning. Vangligvis medfører dette at bilen får en del hardere gange. Dersom din går bedre ved å nappe ut denne så kan dette tyde på at du har feil innstillinger av register-/dieselpumperemmer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er den to-ledede ledningen nede i fremkant av dieselpumpe du mener så er det en elektromagnet som har med tenningstidspunkt-regulering å gjøre. Napper du ut ledningen så går pumpe over til max fortenning. Vangligvis medfører dette at bilen får en del hardere gange. Dersom din går bedre ved å nappe ut denne så kan dette tyde på at du har feil innstillinger av register-/dieselpumperemmer.

 

Skulle stemme bra at det er den jeg prater om ja...:) Har kjørt med den frakoblet siden jeg tok den ut og det ha fungert helt fint...:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.