Hjelp til vannpumpebytte AEB motor

Anbefalte innlegg

Har fått kjøleproblem på A4 min som så mange andre. Etter en del feilsøking tror jeg at vannpumpa er gåen..

Litt om symtomene.

Bilen har gått 217 000 km, såvidt jeg vet er pumpa aldri byttet.

Det er ikke gjort noe arbeid på den i det siste, utenom byttet luftfilter å pollen filter.

Temperatur stiger til 115 grader under kjøring ( tar ltt tid)

Varmen i varmeapparatet forsvinner etter en stund, får da bare kald luft.

Kommer ikke vann i ekspansjonstank gjennom den "lille slangen"

Er ikke vann i lufteslangen til varmeregistret, kan ta slangen helt av, å det kommer ingenting.

Alle øvre slanger er varme, mens slangen ut fra vannpumpe/ termostat er kald.

Så til sakens kjærene..

Kan noen gi meg en arbeids beskrivelse på hvordan jeg gjør dette.??:tilber:

Jeg skylder å si at jeg ikke har mekket Audi i det hele tatt, ( bilen har virket prikkfint til nå)

Hilsen trist Audi mann : gråter :

Tor Andreassen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg gjorde dette i går ettermiddag, usikker på om det er nødvendig å demontere så mye som jeg gjorde. Men du begynner med å ta av dynamoen. Da kommer du til en ganske stor brakett, som det sitter ei viskosekoblingsvifte, og servpopumpe på. Når denne er løftet av kommer du til vannpumpa, har også fått tips om å skru ut termostaten - og kjenne på skovlene til pumpa..

Det er ikke nødvendig å ta av registerreima, men det kan jo være greit å gjøre dette samtidig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg gjorde dette i går ettermiddag, usikker på om det er nødvendig å demontere så mye som jeg gjorde. Men du begynner med å ta av dynamoen. Da kommer du til en ganske stor brakett, som det sitter ei viskosekoblingsvifte, og servpopumpe på. Når denne er løftet av kommer du til vannpumpa, har også fått tips om å skru ut termostaten - og kjenne på skovlene til pumpa..

Det er ikke nødvendig å ta av registerreima, men det kan jo være greit å gjøre dette samtidig.

Takk for tipset :) Men.. dere snakker om regreima.. I og med at dette er en AEB motor, som har vannpunpa drevet av egen reim, å ikke tilknyttet regreima, så er da vell i overkant mye arbeid å bytte regreim når det er ekstern vannpumpe?

Det er vell forsåvidt rett i at det snart e påtide å skifte den og. Den ble opprinnelig skiftet på 120`så er noen km igjen før det er absolutt nødvendig, eller ??? Er ikke intervallet 120`på disse da ?

Hilsen Tor

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

i utgangspunktet 120k/5 år. Meeeen mye billigere å bytte for tidlig enn for sent!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

er det noen som kan fortelle meg kordan eg strammer denne lille reima som går på vann pumpa, fant ingen logisk stramming på denne:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den strammes ikke, men skiftes

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

koss bytter du den uten att det er stramme muligheter på den då?

koss får du den av?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

koss bytter du den uten att det er stramme muligheter på den då?

koss får du den av?

Du burde vell klare å klyve reimhjulet om du får frem fronten. Jegbytta den i forbindelse med at jeg bytta pumpa. Å DET er litt mer jobb ;) Men de med mer erfaring en meg kan vel si om jeg har feil..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.